En smidig lastartraktor
John Deere 5820 är en smidig traktor som hämtat en hel del från de större traktorerna i 6020-serien.
John Deeres styrka ligger av tradition bland de största traktorerna, men med nya 5020-serien kan man få bra komfort ända ner till 70 hästar.
Det finns tre storlekar i serien och NilehnTeknik testar den största av dem, John Deere 5820.
Förutom att traktorn har en bra reglageplacering är en av styrkorna som liten traktor dess smidighet. Traktorn har kort hjulbas, liten svängradie och kompakta mått. Höjden över hyttaket är endast 2,6 meter vilket är bra när man ska ge sig in i gamla ekonomibyggnader. Testtraktorn är utrustad med ett fönster i hyttaket. Något som man definitivt ska satsa på om traktorn ska ha lastare. I taket sitter även panelen med reglage för fläkt, värme och kyla. Luftutsläppen sitter även de i taket. Det är bra vad gäller kalluften men personligen hade jag föredragit varmluft nere vid golvet.
Passagerarstolen är inte så stor och exklusiv men duger bra till en kortare åktur även för en vuxen. Förarstolen har mekanisk fjädring i basutförande men kan erhållas med luftfjädring som extrautrustning. I övrigt erbjuder inte traktorn någon fjädring, varken på framaxel eller till hytten.
Kraftuttaget har 540 och 540 ekonomi som standard men för ett tillägg på 2 856 kronor får traktorn även 1 000 varv. Växling sker med en spak till höger och tillslaget är elhydrauliskt.
Trepunkten är elektronisk och reglagen är lätta att förstå sig på. Den yttre hydrauliken har som standard två- eller som extrautrustning tre dubbelverkande uttag som betjänas med två eller tre spakar vilka är mycket bra placerade snett fram till höger.
Lyftdragkroken som har hydrauliskt utskjut som standard använder en av spakarna, men genom att slå om en kran där bak kan man använda tre externa funktioner.
Det finns två hydraulpumpar att välja på, 56 minutliter eller som testtraktorn har 65 minutliter.
Testtraktorn har det finaste transmissionsalternativet, PowrQuadPlus, vilket innebär kopplingsfri fram och back till vänster om ratten och fyra mekaniska växlar i en synkroniserad låda samt med tryckknappar i samma spak betjäning av den fyrstegade powershiften, allt som allt 16 växlar i vardera riktningen.
Växlingen sker mjukt men på testtraktorn som har joystick till lastaren i höger armstöd skymmer armstödet växelspaken. Jag förutsätter att det går att lösa på ett bättre sätt.
Tillverkaren anger bullernivån till 75 dBA och personligen uppfattar jag traktorn som tyst. En bidragande orsak till låg ljudnivå och små vibrationer är att motorn är infäst i ramen med fyra gummikuddar. Motorn är densamma som återfinns i de fyrcylindriga modellerna i 6020-serien. Det är en seg motor med ett brett konstanteffektsområde och 34 procents vridmomentsreserv.
Förutom att 5820 är en smidig traktor är en annan styrka dess enkelhelhet. Traktorn är lätt att förstå sig på och använda och det är lätt att komma åt servicepunkterna. Sidomonterat avgasrör och framskärmar som kan fjädra åt sidan är ytterligare vettiga produkter som återfinns på tillbehörslistan.
John Deere 5820.
Motor: Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 67 kW (91 hk) och max vridmoment 340 Nm vid 1 500 rpm.
Transmission: 4 synkroniserade växlar och 4-stegad powershift och kopplingsfri fram/back ger totalt 16 växlar i vardera riktningen.
Däck: 440/65R24 fram och 540/65R34 bak.
Bränsletank: 131 liter.
Lyftkapacitet: 4 200 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 700 kg (utan vikter).
Vändradie 4,9 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (55 liter).
Pris: 386 549 kronor
Pris per hk: 4 247 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 13 397:-
Frontvikter: 14 x 50 kg 7 699:-
Vändtegsautomatik 5 192:-
Passagerarsäte: 1168:-
Frontlyft: 15 705:-
Front pto: 18 750:-
Läckoljebehållare f. hydr.ut. 319:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Tredje dubbelverkande uttag: 1 817:-
Öppningsbar framruta: 1 558.-
Luftfjädrad förarstol: 2 465:-