En tyst och stabil hjullastare med stor kapacitet
Ljungby L17 är en tyst och stabil hjullastare med stor kapacitet. Boggi provkörde den på en såg med en stor timmergrip.
Den lyfter några ton mindre än den väger men det blir ändå ett rejält lass i klon där framme när vi rusar in i högen med timmer, kniper åt med hjälp av tredjefunktionen, vilken manövreras med den yttre av de tre korta spakarna i höger armstöd samt lyfter och tiltar upp samtidigt som vi lägger i backen och åter trampar på gasen.
Vi kör i tvåans powershiftsteg vilket är lagom i det här arbetet. Fram, neutral och back växlas genom att föra spaken till vänster om ratten framåt och bakåt medan växellägena väljs genom att vrida spakens handtag.
Det blir samma powershiftsteg fram som back utom då man kör i fyran eftersom det bara är tre steg bakåt.
Transmissionen kommer från tyska ZF och det samma gäller hjulaxlar.
Ljungbymaskiner i Småland köper in motorer, transmissioner och axlar men bygger i övrigt det mesta av sina lastmaskiner själva. Boggi har besökt fabriken för några år sedan och Ljungbymaskiner byggs robusta utan onödig utsmyckning. Det är raka linjer som gäller och praktisk och funktionell inredning.
Men det är inte slarvigt. Allt görs riktigt och hytten är välisolerad och tyst.
Ljudnivån är endast 68 dBA på tomgång och 70–71 dBA vid lastararbete beroende på hur hårt man trampar på gasen.
Vårt arbete består i att lasta timmer från marken och lägga av det på en matningsplattform till sågverket.
Det är 50 meters transport och 90° vinkel mellan lastplats och avlägg. Det är alltså ett enda rickande med fram/back, gas/broms och fullt rattutslag med tung last.
Trots det är maskinen lugn och stabil och kränger inte anmärkningsvärt.
Vi har alltås en timmergrip på vår testmaskin men annars är rätt skopa på 3 100 liter när det gäller L17. Maskinen har alltså bra kapacitet även när det gäller ballast.
Man sitter högt och bra i L17 och de tre korta lastarspakarna är bra att arbeta med. Ratten är ställbar och det luftfjädrade sätet lätt att ställa in så det blir bekvämt.
Klimatorn ger bra komfort och luftutsläppen rätt placerade, även vid sidan av förarstolen och ner mot golvet.
Bland dem som Boggi pratat med om Ljungby L17 är Volvomotorn en del som framhävs som positivt. Med tanke på det kan man fundera på varför Ljungby inte behöll Volvo utan satte en motor från Mercedes i efterföljaren L18. I vissa Ljungbymaskiner sitter det Scaniamotor och i dag sitter det motorer från Deutz i alla nytillverkade Ljungbymaskiner. Ljungbymaskiner har alltså använt sig av lite olika motorleverantörer genom tiderna.
Maskinen är ju ganska hög, 3,39 meter upp till hytttaket och därför är det även en bit upp till motorn. Det sitter en stor motorhuv på varje sida vilka öppnas utan verktyg och hålls öppna med hjälp av gasdämpare. Det är lätt att komma åt luftfilter, oljefilter och oljesticka.
L17 har 24 volts elsystem och därmed två seriekopplade batterier. Dessa sitter lättåtkomliga bakom en lucka i instegstrappan på vänster sida och här finns även huvudströmbrytaren. Det finns separata lucker på höger respektive vänster sida för att komma åt fläkt och kylarpaketen och med centralsmörjning, vilket det fanns på testmaskinen, är det ganska smidigt och enkelt att hålla igång en Ljungby L17.
Ägaren: Billigare än Caterpillar
– Vi har flera olika fabrikat av lastmaskiner och vår Ljungby L17 tar i snitt två liter mindre diesel i timmen än vår Caterpillar hjullastare i samma storlek.
Det säger Håkan Gunnarsson, platsansvarig på BM Sågen i Asarum. De har haft sin Ljungby L17 sedan år 1997 då de köpte den ny. Den går i tvåskift på sågen och lastar timmer, cirka 3 300 timmar per år. Mätarställningen är 27 000 timmar just nu.
Förutom att L17 är bränslesnål så anser Håkan Gunnarsson att den är billig i drift vad gäller reservdelar, att de har bra service från Ljungby Maskin, eftersom de har relativt nära till fabriken och att lastmaskinen är pålitlig.
Håkan Gunnarsson har planerat byta ut L17 nu, kanske till efterföljaren som heter L18, men så länge den är kvar får den lasta av 20–25 lastbilar med timmer per dag.
Verkmästaren: Går länge.
Stefan Svensson är servicechef på Ljungby Maskin och han anser att 20 000 timmar inte är några problem på en Ljungbymaskin.
– Innan dess händer ingenting.
När man ska köpa en begagnad Ljungby hjullastare ger Stefan Svensson följande tips.
– Kontrollera styrkolvarna. Står det Stacke på dem är det risk för läckage. Dem hade vi problem med och på nyare maskiner är det Parker vilka är bra.
Han berättar att det finns två olika växellådor på L17, 4VG210 och 4VG200. Den första av dem har endast en hydraulpump och ett extra ventilpaket i aluminium. Detta har man haft problem med sprickbildning i och reservdelsventilpaketet är kraftigare.
På maskiner med den andra transmissionen sitter det två hydraulpumpar.
I övrigt föreslår Stefan Svensson en grundlig provkörning och att man känner på transmissionen så den inte ”slår i” växlarna eller att lastmaskinen är sliten i differentialen.
– Det är en risk med äldre maskiner.
Ljungby L17 årsmodell 1997
Motor: Sexcylindrig Volvo på 6,7 liter och 163 kW (221 hk) effekt vid 2 400 rpm och max vridmoment 802 Nm vid 1 450 rpm.
Transmission: Converter och fyra powershiftsteg
Däck: 23.5-25 runt om
Bränsletank: 255 liter
Brytkraft: 14 500 kg
Tipplast vid 0°: 12 900 kg
Lyfthöjd: 4 010 mm
Max hydraulflöde: 268 l/min
Max hydraultryck: 180 bar
Vikt: 16 700 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (27 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (120 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 1 180
Oljefilter motor: 280 + 250
Luftfilter inre: 622
Luftfilter yttre: 275
Hydrauloljefilter: 656
Packningssats styrkolv: 1 840
Converter: 37 000
Komplett transmission: 123 000