ANNONS

Enormt smidig skotare för sin storlek

Rottne F12 S med styrbar bakre boggi är en enormt smidig skotare för sin storlek.
Den här provkörningen plattsar in både som ny och begagnad. Den Rottne F12 S NilehnTeknik testar är visserligen begagnad, men maskinen finns fortsatt att köpa som ny. Testmaskinen levererades till kund i november 2007 och har endast 1 500 timmar på mätaren.
Det är en stor skotare men 12 tons lastkapacitet och med en kran med en räckvidd på 9,5 meter. Men trotts det är maskinen mycket smidig. Det beror till stor del på att maskinen har en styrbar bakre boggi. Antingen kör man den i automatläge så att boggin styr efter hur man styr maskinen i midjan eller kan man styra den manuellt. Det senare är framförallt bra när man backar in mellan några träd där det är trångt. En annan fördel med den manuella styrbarheten är att man kan hålla upp mot en brant när man kör i sidolut och på så sätt förhindra att maskinen glider.
Komfortmässigt har F12 stora fördelar. Stolparna i hytten är smala och sikten bra. Det beror även på att man sitter förhållandevis högt och på så sätt har man bra överblick på lastutrymmet och kranen.
Kranen, som är Rottnes egen tillverkning, är mycket lättkörd och följsam. Det behövs inte många minuter i hytten förrän man har total kontroll.
Ljudnivån i hytten är 68 dBA vid tomgång och 71 dBA vid arbetsvarvtal.
Jag noterar ett vibrerande ljud från och till från ratten när man står stilla med gaspådrag. Enligt uppgift kommer det från servohydrauliken och kan elimineeras med hjälp av en ventil. Man kan undra varför den ventilen inte är standard.
På tal om standard så har Rottne F12 S en elektrisk pump för att fylla på hydraulolja, men ingen egen pump för fälttankning av diesel. Det är märkligt eftersom man fyller på diesel dagligen men hydraulolja endast då och då.
I övrigt är det inte mycket att klaga på vad gäller servicen. Fäller man ihop kranen och lägger ner den vid midjan når man varenda smörjnippel på hela maskinen från marken. Det är bekvämt.
Undersidan är slät och lägsta frigångshöjd 55 centimeter.
Filtren till hyttventilationen sitter lättåtkomliga i hyttens nederkant på höger sida.
Rottne F12-s har xenonstrålkastare bakåt och på sidorna vilket ger ett perfekt ljus vid arbete i mörker. Dock är det bara konventionella strålkastare och arbetslampor fram varför man upplever det som mörkt när man vänder sig om för att köra.
Maskinen har kamera både bakåt och framåt och beroende på om man har lagt i back eller växel fram väljs kamera till monitorn i hytten.
Stegen fälls upp och ner hydrauliskt med hjälp av handbromskontakten. Stegen kunde gott varit lite mer diagonal. Det hade varit bekvämare att gå upp och ner då. Dessutom måste man gå över vänster framhjul in i hytten. En plattform där hade medfört att man fått in mindre smuts i hytten. Det är viktigt på en skotare. De brukar kunna hållas ganska rena eftersom föraren inte behöver lämna hytten så ofta som är fallet med en skördare.
Testmaskinen har åtta hjul. Den sexhjuliga varianten är lättare och väger 13 500 kilo.
Motorn har commonrailinsprutning, turbo och laddluftskylare och uppfyller miljökrav steg III.

Rottne F12 S årsmodell 2007.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 137 kW(186 hk) vid 1600 rpm.
Transmission: Hydrostatisk/mekanisk växellåda med lastreglering som ger 2 växlar fram och back.
Däck: 600/55×26,5 runtom
Bränsletank: 160 liter
Kran lyftmomentet: 72 kN netto brutto 97 kN
Kran räckvidd: 9,5 m
Lastkapacitet: 12 000 kg
Max hydraulflöde: 210 l/min
Max hydraultryck: 175 bar
Vändradie: 4,1 m
Vikt: 14 900 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 3000 timmar (30 liter), Hydrauloljebyte 3000 timmar (120 liter)

Vad kostar reservdelarna: (priser ex. moms)
Vindruta: 1700 kronor
Oljefilter motor: 160 kronor
Bränlefilter 355 kronor
Luftfilter inre: 314 kronor
Luftfilter yttre: 650 kronor
Hydrauloljefilter: 450 kronor
Hyttfläkt: 1230 kronor

Servicevänlig med bakre bukplåt.
Rottne F12 är en av få maskiner som har en separat bakre bukplåt vilket gör servicen enklare. Det berättar Per-Ivar Andersson, verkmästare på Sundahls Maskinaffär i Växjö.
– Det innebär att man kan komma till underifrån och inte behöver ta allt uppifrån, säger Per-Ivar Andersson.
Maskinen har även en främre bukplåt.
Per-Ivar Andersson berömmer även dragförmågan och tycker att den nya motorn som uppfyller avgaskrav steg III är betydlgit piggare än den gamla motorn.
– Steg II motorn var ganska trött och många valde att sätta på en trimbox för att öka dragförmågan.
Han anser att Rottne F12 är driftsäker, modellen kom ut på marknaden år 2001 så många ”barnsjukdommar” är nu åtgärdade.

Sidig för att vara åttahjulig.
För JK Gallringar i Osby är F12:an den första Rottnen i företaget. Magnus Ernstsson, en av delägarna i JK Gallringar är mycket nöjd med maskinen så här långt.
– I och med den styrande vagnen är skotaren mycket smidig för att ha åtta hjul, säger han.
Konstruktionen innebär att det inte är några problem att gå i samma spår som skördaren trots storleken på skotaren.
Kranen har dubbla teleskop och når 9,5 meter.
De har inte hunnit mer än 1 000 timmar med sin F12:a och det har inte varit några problem.
– Det var en brandlarmsgivare som bråkade i början bara.

Rottne F12 S har en bra hydraulik och en följsam kran som arbetar lugnt och stabilt.

Det är inte många grader bakre boggin kan vrida sig men det har enormt stor betydelse när man kör. Maskinen blir mycket följsam och tar liten plats.

När man lagt ner kranen dubbelvikt vid midjan når man alla smörjnipplar på hela maskinen från marken

Stegen är rak och man måste gå över hjulet in i hytten. En plattform över hjulet hade medfört mindre smuts på golvet i skotarhytten.

Relaterade artiklar