Ett steg bakåt för MultiOne
Kompaktlastaren MultiOne ändrar hela sin grundkonstruktion av sina lastmaskiner. Föraren flyttas bak och sitter numera över bakaxeln.
Så här beskriver den nordiska importören HCP förändringen:
MultiOne sjösätter nu en genomgripande modernisering och förbättring av sina välkända midjestyrda minilastare med teleskoparm. När SD-modellen nu lanseras överraskas marknaden av en ny placering av föraren, nämligen baktill, över motorn. På de traditionella midjestyrda modellerna sitter föraren nämligen på den främre halvan av fordonet.
Tommy Kærgaard på HCP Nordic, som importerar de blå minilastarna, är mycket belåten med att den nya versionen nu äntligen lanseras, då han har kunder som stått i kö för leverans av de första maskinerna.
Han pekar på tre primära fördelar för de kunder som önskar bakplacerad förare:
- Minilastarna blir extremt smidiga med den nya placeringen av föraren. Dimensioner och vändradie är i princip oförändrade, men med SD-modellen är det extremt smidigt att svänga runt hörn då bakänden INTE svänger ut. Praktiskt i trånga utrymmen med smala tillfarter t.ex. när man måste in vinkelrätt mot körriktningen.
- Lättare att manövrera för föraren, särskilt när underlaget lutar.
- En del kunder är helt enkelt mest bekväma med att sitta längre bak och känner principen från andra maskiner.
Lantbruk och hästfarmer med mera
Den nya modellen är i första hand konstruerad med lantbrukskundernas behov i åtanke. Men Tommy Kærgaard är övertygad om att modellen snart kommer att leta sig in i stall, spiltor och lador. Men han tror också att det finns en efterfrågan hos stuterier och hästfolk runt om i Sverige. – Vi har besökt häststall i ombyggda gris- och kreatursstall där det var stört omöjligt att komma åt att mocka med de konventionella modellerna. Gångarna var helt enkelt alltför smala för konventionella minilastare som när de skall svänga in slår maskinens bakdel i väggen på motsatta sidan. Med SD-modellen svänger du in i spiltan med framänden, utan att bakänden svängs ut över bakhjulen.
Nu tror Tommy Kærgaard inte att det stannar vid detta eftersom det finns många kundgrupper med behov av smala, kompakta maskiner med extrem smidighet. Kyrkogårdarna kan ha gångar i vinkelräta layouter, många byggarbetsplatser kan vara mycket trånga och trädgårdsanläggarna kan helt säkert också få glädje av SD-modellens alla fördelar.
SD-modellen baseras, teknisk sett, på MultiOnes alldeles nya standardplattform. Modellen med föraren bakplacerad kallas 6, 7, 8 och 9 med motoreffekter på 28, 35, 40 respektive 50 hk.