EU-kommissionen vill satsa mer på infrastruktur för att hjälpa Ukraina
Som Brysselnytt tidigare rapporterat om har Rysslands anfallskrig i Ukraina lett till att export av spannmål via Svarta havet avstannat. För att avhjälpa situationen inrättade EU så kallade solidaritetssträckor, där ukrainska jordbruksprodukter i stället skulle exporteras landvägen genom EU.
Bristande infrastruktur har dock gjort att jordbruksprodukterna, framför allt i form av spannmål, fastnat i Ukrainas grannländer och där påverkat de lokala marknaderna negativt. Värst drabbade har Polen, Slovakien, Ungern, Rumänien och Bulgarien varit.
För att hjälpa de lokala marknaderna kom EU-kommissionen under våren överens med de drabbade länderna om att temporärt införa importrestriktioner för vissa produkter från Ukraina, så att endast varor ämnade för andra medlemsstater eller tredje land släpptes igenom. Dessa regler slutade gälla den 15 september. Polen, Slovakien och Ungern har beslutat sig för att införa nationella importbegränsningar till dess att det finns ett EU-beslut om förlängning. Som svar, valde Ukraina att anmäla länderna till WTO (World Trade Organization).
Under veckan meddelade EU-kommissionär Adina Vălean, som har ansvar för infrastrukturfrågor, att EU-kommissionen kommer att avsätta mer pengar för att modernisera solidaritetssträckorna så att jordbruksprodukterna lättare kan nå EU:s inre marknad. Beskedet kom vid en presskonferens efter att EU-kommissionären träffat Ukrainas vice premiärminister Oleksandr Kubrakov. EU:s åtgärder kommer bland annat att fokusera på effektivisering av kontroller, utökad användning av EU:s hamnar i Ukrainas närområde samt ökad framkomlighet via vägnätet.