ANNONS

Exakt avstånd till lastbilsflaket

Den som kör mycket med grävmaskin och lastar på flak vet hur frustrerande det är om inte lastbilschauffören hänger med i svängarna, men nu finns det ett enkelt hjälpmedel mot de problemen.
Det är som vanligt en entreprenör med ett problem som kommer på idén och därefter finjusteras konstruktionen på en professionell verkstad.
Produkten är ett drag med vilket man kopplar ihop hjulgrävmaskinen med lastbil. Lastbilschauffören släpper bromsarna och låter sig därefter dras med bakåt efterhand som grävmaskinisten arbetar. På så vis är avståndet mellan grävmaskin och flak hela tiden konstant och därmed går arbetet snabbare.
– Det var en entreprenör som kom på idén och gjorde ett enkelt drag för att testa. Sen kom han till oss och vi har utvecklat produkten vidare med bland annat möjligheten att reglera längden, säger Jan Larsson, vd på Mora Contract Manufacturing.
Draget kan regleras med en sprint från 1,67 till 2,17 meters längd. Den ena öglan kopplas i hjulgrävarens gaffeldrag och med hjälp av en fjäder hålls draget i rätt höjd så att lastbilen kan koppla och låsa automatiskt i VBG-draget. Ingen av de båda förarna behöver lämna sitt fordon.
Det är en enkel och genial konstruktion som underlättar arbetet och ökar kapaciteten. Den kan beställas genom företaget Mora Products och priset är 9 900 kronor.
Jan Larsson berättar att några funderat över om det är bra för hjulgrävaren att dra lastbilen, men han menar att det inte är någon fara.
– Man rullar ju oftast på plan slät väg och endast någon meter i taget.

Lastbilen släpper bromsarna och rullar därefter med hjulgrävaren när denna förflyttar sig under arbetets gång. Avståndet mellan grävmaskin och flak är hela tiden konstant.

Hjulgrävaren kör mot lastbilen och kopplar dragstången automatsikt i VBG-draget.

Relaterade artiklar