ANNONS

Extra bra till småjobb

Lågbyggd, smidig och rikligt med kraftuttagsmöjligheter, Case IH JX1100U passar bra till det mesta.
Med en gul spak ute till höger sida väljer man drivhjuls- eller oberoende kraftuttag och med spaken bredvid väljs 540, 540 ekonomi eller 1 000 rpm. Till och från sker med en knapp som är utformad som ett nödstopp placerad i höger B-stolpe. När det handlar om kraftuttag finns det således inte mycket mer att önska av Case IH JX1100U.
Har traktorn krypväxel sitter spaken för detta mellan de två kraftuttagsspakarna.
Framför kraftuttagsspakarna sitter de tre spakarna till den yttre hydrauliken. De är märkta i tre färger och samma färger återfinns på uttagen där bak. Tyvärr finns ingen märkning vilket uttag som är plus respektive minus så innan man lärt sig det utantill hamnar slangarna fel då och då.
Även handbromsen sitter till höger. Det finns ingen riktig högerkonsol utan det hittills uppräknade är placerat ganska långt nere mot golvet. Ute på höger skärm finns alla reglage till trepunkten samlade, handgasen och två strömbrytare till fyrhjulsdrift och differentialspärr. För de två senare är det till och från som gäller och inga automatlägen.
Instrumenteringen är analog och ratten ställbar i både höjd och teleskopled. När man slår till blinkern uppträder en varningssignal efter ett tag, så man ej glömmer den. Säkringarna sitter bakom höger sidopanel i rattkonsolen. Fläkten sitter i taket vilket innebär att det endast är där det finns luftutsläpp för varm och kall luft.
Testtraktorn heter Top Line. Det finns två enklare varianter och den som klarar sig utan luftkonditionering, luftfjädrad stol, bakrutetorkare, radio med CD, elektronisk trepunktslyft och det tredje dubbelverkande yttre hydrauluttaget får traktorn för 397 000 kronor. I den versionen lyfter trepunkten inte mer än 3 210 kp.
Finesser som stora teleskopiska backspeglar, sex arbetslampor, roterande varningsljus, snabbkopplingar i dragarmarna och femårig maskinskadeförsäkring är standard även på basmodellen. Givetvis kan man välja enskilda saker från extrautrustningslistan om man inte vill ha hela paketet. Ett par saker saknas emellertid på utrustningslistan. Hyttfjädring, framaxelfjädring och passagerarsäte finns inte att tillgå.
Det går att trycka in en liten passagerare bak till vänster i en urskålning i skärmen, men det är inget som kan kallas passagerarsäte.
Har man luftfjädrad stol åker emellertid föraren bättre. Hytten i JX1100U erbjuder bra sikt åt alla håll utom över lyftdragkroken. I stället ser man den i spegeln i bakrutan. Hydrauliskt utskjut finns inte.
Transmissionen sköts med två långa golvväxelspakar ute till höger. Den yttre för tre mekaniska grupper, den närmst föraren till fyra synkroniserade växlar och i samma spak knappar för den tvåstegade powershiften. Fram, neutral och back sitter i en spak till vänster om ratten.
För dagens mått mätt är det en ganska enkel transmission men den räcker ändå mer än väl för många och troligtvis själ den inte mycket effekt. Jag saknar egentligen bara en sak, en frikopplingsknapp i huvudväxelspaken hade suttit fint.
Den nya fyrcylindriga motorn som uppfyller avgaskrav stag II är den samma som sitter i de två minsta modellerna i den större serien MXU. Jämfört med föregångaren JX100U har motorn i JX1100U större vridmoment och något tystare och lugnare gång, dock ligger varvet på 2 500 rpm för att ta ut maxeffekt och drar man gasen i botten pekar nålen på 2 700 rpm. Trots det ligger ljudnivån i hytten på acceptabla 76 dBA.
Case IH JX1100U är låg, endast 2,45 meter till hyttaket. Dörrarna är breda och det är bara två trappsteg för att ta sig in i hytten. Det går att använda såväl höger som vänster dörr.
JX-U-serien tillverkas både i Jesi, Italien och St Vallentin, Österrike, de som säljs i Sverige kommer från den senare. JX1100U är störst av fyra modeller.

Case IH JX1100U.
Motor: Fyrcylindrig CNH Cummins på 4,5 liter och 73,5 kW (100 hk) och max vridmoment 370 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda, tre mekaniska hög/låg och tvåstegs powershift samt kopplingsfri fram/back ger 24 fram och 24 bak.
Däck: 340/85R24 fram och 420/85R34 bak.
Bränsletank: 127 liter.
Lyftkapacitet: 4 450 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 600 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,4 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (9,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (55 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende.
Pris: 428 000 kronor
Pris per hk: 4 280 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 10 x 45 kg 5 200:-
Frontlyft och pto: 47 000:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: std
Krypväxel: 21 000:-
Radar: 4 200:-

JX1100U kan användas till mycket, men den låga rymliga hytten gör den extra bra till småjobb där man tvingas klättra ut och in mycket.

Batteriet, 132 Ah, sitter lätt åtkomligt framför kylarna. Motorn som uppfyller steg II är den samma som i de fyrcylindriga traktorerna i MXU-serien. Såväl slagvolym som vridmoment har ökats jämfört med föregångaren JX100U.

Golvväxelspakar och hydraulspakar känns igen från JX100U men instrumentpanelen är helt ny med kördatorn till höger och med elektronisk trepunktslyft, som i denna traktorn, blir det riktigt modernt i hytten.

Frigångshöjden under upplyft krok är 420 mm. Handtaget för utlösningen är rejält och vettigt placerat. För att se kroken måste man använda spegeln i bakrutan.

Case IH JX-U med ny motor.

Relaterade artiklar