Extra knivbalk sänker bränsleförbrukning med 15 procent
Det säljs en och annan tröska i Sverige med lutningskompensering, men det är betydligt vanligare utomlands. På Eima i Italien presenterade New Holland två skakarmodeller och tre modeller med rotor som kan förses med det nya systemet Everest. Utrustningen, som är helintegrerad i maskinen, kan kompensera för 20% lutning på longituden och 8% lutning horisontalt. Detta gör att matningen in i tröskan och materialets hastighet genom tröskverket förblir det samma som om tröskan arbetat på plan mark. Likaså avlastas föraren.
Det är tre år sedan New Holland lanserade Dual Stream, en extra knivbalk som monteras bakom skärbordet och som ska klippa ner stubben ytterligare. Fördelen är att man ska kunna köra mindre material genom tröskan och därmed öka kapaciteten, utan att man för den delen lämnar onödigt svårnedbrukad stubb bakom sig. Nu har den gått i försök under flera år och man kan se att bränsleförbrukningen kan sjunka med upp till 15 procent, samtidigt som kapaciteten ökar med lika mycket. Arbetshöjden på den andra knivbalken ställs med en rulle som löper efter och trycker ner det avklippta materialet mot marken. Enligt New Holland finns den anledning att använda tekniken även om man pressar halmen, då ofta hela 15 procent av strået står kvar på marken. Dual Stream ska enligt dem endast ta 3 hästkrafter att driva.