Fiat överger Power Compundtekniken
Det finns många sätt att få ut lite mer effekt ur en motor och turbo är det i särklass vanligaste. Motortillverkaren Fiat Iveco har under en tid haft en extra turbo som drivit direkt på vevaxeln för att få lite extra effekt till sina största tröskor och traktorer, men nu har man övergett den tekniken.
– Det blev en för dyr konstruktion i förhållande till den effektökning som man fick ut, säger Douwe Hilarius. marknadschef på Fiat Power train i Italien.
Han berättar att man i stället har V8 motorer i de största tröskorna och har dubbla turboaggregat i de största midjestyrda traktorerna.
Case IH Steiger, en midjestyrd fyrhjulsdriven traktor och Quadtrac, som den heter med fyra bandställ kommer nu med tre nya modeller som ersätter de största storlekarna. Dessa har motorer med dubbla turboaggregat. Den största heter Quadtrac 620 och har en sexcylindrig motor som ger 509 kW (692 hk). Traktorerna har ny transmission där powershift och motor styrs av en dator som reglerar motorvarvtal och utväxling i förhålande till inställd hastighet samt dragkraftsbehov. Detta minskar bärnsleförbrukningen.
Läs tidigare artiklar om Power Comund här