ANNONS

Fick full pott i säkerhetstestet

Förra året fick Volkswagens stadsjeep Touareg en lillebror, Tiguan. Den är inte riktigt lika fläkig som den stora men i övrigt finns det finesser så der räcker och det är en komfortabel liten rackare.
Bilen ska finnas i tre varianter och NilehnTeknik provkör Tiguan Sport & Style, en bil som jag bedömer kan bli en riktig utmanare till Volvo XC60 och Seat Altea Freetrack.
Testbilen har en dieselmotor på 2,0 liter och 140 hästkrafter. Det finns en större på 170 hk och värstingen vad gäller fartresurser är en bensinare på 200 hk jämt. Den sexväxlade tiptroniklådan är mjuk och följsam. För att vara en automatlåda så är motorbromsen mycket effektiv när man släpper gaspedalen, bra vid körning med släp. Komforten är som vanligt i Volkswagens bilar bra. Reglage och instrument enkla att förstå sig på och använda. Sin höga och kompakta form till trotts så rullar den stabilt. Motorljudet störs man inte alls av, däremot släpps det igenom en del vindbrus och de stora hjulen genererar också en del ljudvågor som når örat. Möjligtvis kan glastaket släppa igenom någon mer än ett konventionellt plåttak. På tomgång visar mätaren 72 dBA. Stadstrafiken innebär tre pinnar upp och ute på 70-väg ytterligare ett par decibel så nålen stannar på 77dBA. Därefter ökar mätaren med ca en dBA per 20 km/h.
Bilen tar sig fram bra tack vare konstant fyrhjulsdrift och trotts att Lantbruk provkör en Tiguan med den minsta motorn upplevs bilen som pigg.
Accelerationen vid omkörning är helt klart godkänd, den korta hjulbasen gör bilen stabil vid kurvtagning och bilen är lätt körd.
I baksätet är benutrymmet något mindre och tittar vi i bagaget kan konstateras att det är i minsta laget för den som vill lasta mycket, men så blir det klart med en mellanklass SUV. Baksätena är dock fällbara vilket innebär att man får med sig en hel del när man är maximalt två personer i bilen.
En rolig detalj på bilen är glastaket som finns över större delen av kupèn. Med elservo kan man välja om man vill fälla bak innertaket och endast ha glastaket eller ha en helt öppen taklucka.
Tiguan Track & Field är den variant som är mest anpassad till terrängkörning bland annat för att den har mer uppdragen front som innebör att bilen klarar 28° rampvinkel, 10° mer än de andra modellerna. Denna modell kommer att ha en speciell offroad-funktion som ger bilen förbättrade terrängegenskaper. Under denna funktion har man samlat ihop flera hjälpfunktioner som enkelt aktiveras med en knapptryckning. Exempel på hjälpfunktioner är en elektronisk differentialspärr som aktiveras om bilen börjar slira. En annan smidig funktion är ”autohold” som går in och hjälper till vid körning i kraftiga stigningar och man sparar därmed bilens koppling. Gäller bilar med den sexväxlade manuella växellåda.
Den tredje varianten av Volkswagen Tiguan heter Trend & Fun och lanseras inte i Sverige förrän i juni. Denna har inte fyrhjulsdrift som standard och ska förmodligen inte ut i bushen alls.
Volkswagen Tiguan röstades fram som årets SUV av den tyska tidningen Offroad och försäljningen är redan dubbelt så stor mot vad Volkswagen planerat. På Lantbruk håller vi med, det är en trevlig bil till ett vettigt pris.

Volkswagen Tiguan TDI140 Sport & Style
Motor: Två liters TDI motor
Max effekt: 103(140 hk) vid 4200 rpm
Max vridmoment: 320 Nm vid rpm 1750-2500
Transmission: 6-stegad Triptronic automat
Toppfart: 182 km/h
Acceleration: 0-100 km/h: 10,7 sekunder
Förbrukning: 0,64 l/mil landsvägskörning
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 12 meter
Markfrigång: 195 mm
Mått: längd 4,43 cm, bredd 1,81 cm, höjd 167 cm (utan takreling), hjulbas 2604 cm
Vikt: tjänstevikt: 1695 kilo, totalvikt: 2260 kilo
Pris: 297 500 kronor inkl moms

Plus:
Fick full pott i säkerhetstestet av den europeiska bilsäkerhetsorganisationen
Elektrisk handbroms
Priset

Minus
Aktiveringen av farthållare sitter i blinkers spaken, små knappar ute på spaken
Litet lastutrymme
Kanter vid dörrarna gör rengöringen svårare

Det finns tre versioner att välja på, Sport & Style är inte det bästa valet för terrängkärning men på vägen går den riktigt bra.

Rejäl glastaklucka över en stor del av kupèn finns som tillval.

Man kan välja om man vill ha innertak eller glastak om man har det som tillval.

Elektrisk handbroms är en av finesserna på Volkswagen Tiguan.

Relaterade artiklar