ANNONS

Finansieringen av maskiner ökar igen

Mer avbetalning och leasing och mindre lån med fast egendom som säkerhet, det är trenden när det gäller maskininvesteringar just nu.

Intresset för maskininvesteringar har tagit fart igen. Det märker även finansinstituten och bankerna eftersom de nu lånar ut mer pengar igen till entreprenörer.
– Det är många stora infrastrukturprojekt på gång just nu och då behövs det hela tiden nya maskiner, säger Manne von Platen, företagsmarknadschef på Swedbank Finans.
Han menar att den där riktigt stora oron, som resulterade i näst intill totalstopp vad gällde investeringar, varade ungefär ett halvår.
Nu tycker han att antalet finansierade maskiner ökat väsentligt även om det inte är uppe i riktigt samma nivåer som före finanskrisen. Han märker även att allt fler efterfrågar deras finansiella produkter eftersom fler vill ha maskinen som säkerhet.
– Avbetalning ökar eftersom det inte påverkar övriga säkerheter i företaget, säger Manne von Platen.
Köper man en ny hjullastare med maskinen som säkerhet finns det utrymme att belåna fast egendom vid ett annat tillfälle.
– Kunderna vill ha utrymme att låna mer med kort varsel.
En annan produkt som ökat i intresse är operationell leasing. Fördelen med det är att kunderna har hundra procent koll på kostnaderna och slipper alla risker för såväl värdeminskning som reparationer.
Tony Wahl, säljare på GE Capital Solutions tror på mer operationell leasing vad gäller lastbilar framöver och förra sommaren lanserade finansbolaget ett hyreskoncept även för dragbilar.
– Vi har finansierat trailers i flera år via operationell leasing och i dag äger GE Capital cirka 85 000 trailers som är i drift runt om i Europa, säger Tony Wahl.
Hur många av alla nya lastbilar som säljs som kommer att finansieras genom operationell leasing vet han dock inte men utesluter inte att det blir ungefär lika stor andel som för trailers. I Sverige finns för närvarande cirka 30 000 trailers i drift varav hälften finansieras genom operationell leasing enligt Tony Wahl. Fördelarna med operationell leasing är många enligt Tony Wahl.
– Kunden slipper oroa sig för värdeminskning, underhåll och stillestånd. Vi säljer en paketlösning där lastbilschauffören ringer ett telefonnummer oavsett var han eller hon befinner sig när ett haveri uppstår och får genom samtalet reda på vart man ska vända sig för reparation. Kostnaden står vi för.
Anledningen till att det blir en bra affär både för åkeriet och för GE Capital är för att finansbolaget hanterar så stora volymer.
– Vi köper in lastbilarna billigare än vad mindre åkerier gör, vi köper in däck billigare och så vidare.
Än så länge är det mest större åkerier som använder sig av operationell leasing men Tony Wahl är övertygad om att det kommer att bi vanligare även på mindre åkerier.
– Ekonomicheferna älskar det, de vet exakt vad allt kostar i förväg.
GE Capital erbjuder hyresperioder från 13–36 månader och menar på att en av fördelarna med korta avtal är att kunden kan anpassa hyresperioden efter hur länge ett visst transportuppdrag sträcker sig.
– Transportköparna blir allt hårdare och ger kortare och kortare avtal för att hela tiden jaga kostnader, säger Tony Wahl.
En annan fördel med korta hyresperioder är att man kan byta lastbil efterhand som miljökraven skärps.
GE Capital har 5 000 kontrakterade verkstäder i 23 länder i Europa dit lastbilschaufförerna kan vända sig vid haverier.
Men givetvis finns det en hake. GE Capital har avtal med Man och det är endast lastbilar från den tillverkaren som omfattas av den nya operationella leasingen för dragbilar.

Prisexempel operationell leasing; Man TGX 26.440 6x2-2 BLS dragbil från 22 745 kronor per månad. Framför hytten från vänster Tony Wahl, säljare och Johan Skalin, marknadschef på GE Capital Solutions.

Prisexempel operationell leasing; Man TGX 26.440 6x2-2 BLS dragbil från 22 745 kronor per månad. Framför hytten från vänster Tony Wahl, säljare och Johan Skalin, marknadschef på GE Capital Solutions.

Manne von Platen, företagsmarknadschef på Swedbank Finans.

Relaterade artiklar