ANNONS

Fler distributionsbilar från MB

I och med säljstarten av Mercedes-Benz nya Atego har hela programmet av tunga Mercedes-lastbilar förnyats på ett par år. Gemensam nämnare är stora satsningar på förbättrad förarkomfort och minskad miljöbelastning, inte minst på distributionssidan. Alla Mercedes lastbilsmodeller kan numera fås med motorer som uppfyller avgaskrav VI.

Nya Atego kommer att säljas med totalvikter från 6,5 till 16 ton. Bilarna förses med fyrcylindrig motor på 5,1 liter och 114 till 170 kW (156 –231 hk) eller sexcylindrig 7,7-litersmotor på 175 till 220 kW (238 –299 hk).

De nya motorerna har märkbart lägre bränsleförbrukning än sina föregångare, samtidigt som avgaskrav steg VI-certifieringen innebär att både partikel- och kväveoxidutsläpp minskat med cirka 90 procent. Parallellt har förbrukningen av avgasreningsvätskan AdBlue halverats. I kombination med förlängda serviceintervaller ger detta markant lägre driftkostnader.

 Alla nya motorer går att få med Mercedes PowerShift 3 växlingsautomatik med sex eller åtta växlar. I bilar med manuell växellåda är växelspaken placerad på instrumentpanelen precis som i Mercedes transportbilar. Med PowerShift väljer föraren växel med höger rattspak, på samma sätt som i Actros, Antos och Arocs. Både magnet-retarder och 294 kW (400 hk), tvåstegs motorbroms finns på tillvalslistan. Anti-sladd systemet, Stability Control Assist, är standard.
– Vi tror att det lätta distributionssegmentet kommer att växa kraftigt under kommande år. Inte minst den nya körkortsbehörigheten C1 för lastbilar upp till 7,5 ton gör att vi tror att många fler människor kommer att söka jobb inom transportsektorn, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz Sverige.
Atego kommer i 42 olika varianter med ett stort antal axelavstånd, tre hyttlängder och möjlighet till fyrhjulsdrift.

Relaterade artiklar