För fält och transport
Nya John Deere 7280R är en trevlig traktor som erbjuder perfekt komfort. Med aktiv styrning och framaxelfjädring blir transporterna säkra även i hög fart.
Den här traktorn är konstruerad för att köras i 65 km/h, men i Sverige är den spärrad till drygt 40 km/h enligt våra regler.
Det innebär att traktorn kan köras i full fart vid litet motorvarvtal. Det är bra för det minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån i hytten.
Vi mäter upp 70 dBA i hytten i transport på asfalterad väg med enbart traktorn. Då gör den 43 km/h vid låga 1 400 rpm på motorn.
Ljudnivån vid stillastående och fullgas är 74 dBA och då är motorvarvtalet 2 190 rpm. På tomgång är det endast 64 dBA i hytten.
Traktorn är alltså tyst vid alla tre mätningarna och det beror således inte enbart på litet motorvarvtal i transport utan det finns mer som bidrar.
John Deere 7280R har en helt ny hytt. Den är större än i tidigare modeller och den har en bra ljudisolering. Som kund kan man välja mellan aktiv fjädring i förarstolen eller hyttfjädring. Det senare är exklusivare och ger förutom bättre komfort även en tystare hytt eftersom vibrationer från traktorn inte kan gå vidare till hytten lika enkelt då.
Det är lätt att röra sig i hytten när man ska in och ut. Ratten fälls snabbt rakt upp mot framrutan och när man är på plats trampar man på en pedal i golvet och vips trillar ratten tillbaka till det läget man hade sist. Vill man ändra ratten i höjd eller i teleskopled lösgör man den med en annan spak.
Passagerarsätet är stoppat i både sittdyna och ryggstöd. Fäller man ner ryggstödet får man en relativt stor plan yta som kan användas som bord. Det är enkelt att få plats med en matväska i hytten eftersom det är gott om plats till vänster om föraren, bakom passagerarsätet.
Alla reglage sitter i höger armstöd. Den steglösa AutoPowr-transmissionen manövreras med den välkända spaken som vi känner igen från tidigare modeller, både vad gäller utseende och funktion.
Längst fram i armstödet finns en monitor som följer ISOBUS-standard. I den kan man förutom ställa in traktorns olika funktioner för hydraulik, kraftuttag, motorvarvtal och vändtegsautomatik även manövrera eventuell autostyrning, få bild från övervakningskamera samt operera redskapet, under förutsättning att detta följer ISOBUS-standard. Man slipper således en massa extra monitors i hytten.
Upp till fyra yttre hydrauluttag manövreras med vippor i höger armstöd. Vill man ha fler uttag kan man välja på att sätta ytterligare fyra vippor till höger om de som är standard eller ha en joystick. Gör man det skjuts den yttre terminalen en bit bakåt.
John Deere 7280R är enkel att köra. Nästan vem som helst, utan föregående instruktion, kan hoppa in i traktorn, starta den och köra.
John Deere håller fast vid EGR-tekniken för att rena avgaserna vilket innebär att man slipper urealösningen AdBlue. Det är en fördel att slippa hantera detta, men eventuellt innebär det större bränsleförbrukning. Det är i varje fall det alla tillverkare av alternativet, SCR-teknik, hävdar.
Nackdelen med EGR är att man behöver större kylare vilket tar plats. För att göra traktorn smidig men ändå få plats med kylare är John Deere 7R ganska hög och upp till hyttaket är det 3,4 meter. Höjden under upplyft dragkrok är 48 centimeter.
Det enda vi har att klaga på vad gäller traktorns komfort och hyttens konstruktion är små detaljer vad gäller bakrutan och dörren. Bakrutan borde haft ett extra handtag som är lättare att nå när man ska stänga. Nu måste man sträcka sig efter låshandtaget.
Dörren täcker hela sidan eftersom hytten saknar B-stolpe. Men ändå öppnas dörren för lite enligt min uppfattning. Eftersom trappan är ganska lång och brant hade det underlättat att komma in i hytten om dörren kunde slås upp mer.
Även låshandtagets placering är dålig dörren. Det borde suttit längst ner så man kunde öppna dörren med båda fötterna på marken. Det är en fördel framförallt när man har något med sig att bära i ena handen.
John Deere 7280R är störst av fem modeller i 7R-serien där 7200R med 147 kW (200 hk) är minst.
Alla traktorerna har effektboost så motorerna kan ge mer effekt vid behov.
Testtraktorn har John Deers nya aktiva styrning. Det är en elektronisk styrning som anpassar sig efter framkörningshastigheten. Den kostar 16 560 kronor i tillägg och är inte med i prisuppgiften i vidstående lista.
Första gångerna man kör traktorn, och då framförallt sakta, känns den aktiva styrningen lite märklig och man vinglar lite med traktorn. När man blivit van vid den är den mycket bra och ger säker och bekväm körning vid transport på landsväg.
John Deere 7280R har endast tre dubbelverkande yttre hydrauluttag som standard. I vidstående ruta över extrautrustning har vi angett priset för ett fjärde uttag. Vill man utrusta traktorn med fem uttag på en gång blir tillägget i stället 25 875 kronor och för sex 38 813 kronor. Tycker man inte 175 liter per minut räcker till vad gäller hydraulflödet finns det en större pump som ger 227 liter per minut. Den kostar 8 280 kronor extra. Båda är lastkännande hydraulsystem, så kalla loadsensing.
Att montera frontlyft och frontkraftuttag på John Deere 7280R är inte gratis, men sen lyfter den å andra sidan hela 5,2 ton.
John Deere 7280R är en riktig slitvarg. Den drar bra i fält och föraren har bra sikt över redskapet. Den är även lagom stor och stark för transporter.
Om vi går tillbaka till monitorn i hytten har John Deere en bra lösning. Det är en så kallad pekskärm vilket innebär att man trycker direkt på skärmen när man ändrar inställningar. Detta fungerar bra när traktorn står stilla. När man kör är det sock svårt att träffa rätt med fingret på en pekskärm och därför finns set stora knappar och ett vred för att manövrera skärmen när man kör.
Servicemässigt är det inte mycket att anmärka på. Intervallerna för olja följer andra fabrikat men för att komma åt hela motorn måste man både fälla upp huven samt ta loss en sidoplåt på varje sida.
John Deere 7280R
Motor: Sexcylindrig John Deere på 9,0 liter och 228 kW (310 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 305 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 620/75R30 fram och 710/75R42 bak
Bränsletank: 524 liter
Lyftkapacitet: 10 788 kg
Max hydraulflöde: 174 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 10 552 kg (utan vikter)
Vändradie: 7,8 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (27 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (187,7 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 1 805 889 kronor
Pris per hk: 5 825 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter: uppg sakn
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 107 123
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 12 938
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 56 511
Hyttfjädring: 33 637
Krypväxel: std
Fem plus:
– Ingen AdBlue
– Bra transmission
– Stark motor
– Rymlig hytt
– Bra reglage
Fem minus:
– Samma olja i transmission och hydraulik
– Dörren öppnas för lite
– Ingen dörr på höger sida
– Hög
– Delad motorhuv