Förändring i maskinbranchen – hot mot lantbruket
Jonas Arvidsson är vd på Lantmännen Maskin och följer som många andra förändringen kring CNH i Sverige. Han gör det med stor oro och kanske fokuserar han lite annorlunda än vad många andra gör. Tyvärr tror han inte alls att det som händer är bra för Sverige eller svenskt lantbruk och han resonerar så här:
– Det viktigaste uppdraget man har som vd för Lantmännen Maskin är den svenska lantbrukarens långsiktiga konkurrenskraft. Vad avgör den? Jo, bland annat om svenska lantbrukare har rätt villkor jämfört med europeiska lantbrukare. Man säljer ju mjölk, kött och spannmål på lika villkor med sina europeiska kollegor och behöver därför rättvisa maskinvillkor. Annars blir det svenska lantbruket obönhörligen utkonkurrerat. Då har vi ingen livsmedelsproduktion värd namnet kvar i landet. Och jag är långt ifrån säker på att sättet som CNH nu agerar gynnar den svenska lantbrukaren. I mina ögon handlar det bara om att kontrollera och dominera sina återförsäljare. Men lika viktigt som priser och villkor är en levande och stark återförsäljarstruktur. Som kan serva de svenska lantbrukarna på bästa sätt.
Vilka negativa effekter kan förändringen få för den svenske Lantbrukaren?
– Sverige har helt andra geografiska förutsättningar än exempelvis Tyskland, Frankrike och Danmark. Antalet sålda maskiner per ytenhet ligger på en tiondel. Svårigheten på den svenska marknaden är att hålla ett tätt återförsäljarnät med tillräcklig kompetens för att serva komplicerade maskiner snabbt och korrekt. Färre varumärken betyder sämre ekonomi för återförsäljaren. Förändringen innebär då i praktiken att det blir färre och/eller sämre rustade återförsäljare. Glesare mellan servicepunkterna. Svårare för återförsäljaren att hålla kompetensen uppe på en tillräcklig nivå. Och längre leveranstider på reservdelar. På vilket sätt skulle detta gynna den svenska lantbrukaren? Ju längre från brukarna man fattar besluten ju sämre blir det. Med CNHs nya modell hamnar ju i praktiken alla viktiga beslut ute i Europa. All erfarenhet visar att det är dåligt för Sverige.
Så det som gynnar CNH riskerar att missgynna återförsäljarna?
– Ja, och då uppstår den viktigaste och mest centrala frågan. Vad är viktigast för lantbrukaren? En riktigt bra och nära verkstad med kraften att hålla kompetensen uppe, ett bra lager som kan leverera reservdelar i landet tillräckligt snabbt. Lett av entreprenörer som vill och kan driva en verksamhet lokalt. Eller är det en maximerad marknadsandel för Case och New Holland sammantaget? CNH har svarat på den frågan med det sistnämnda.
Varför blir det så här?
– Därför att man i grunden inte förstår den svenska geografin. Man tittar sig omkring i Tyskland och ser en återförsäljare var tredje kilometer. Då blir det helt rätt att fokusera på varumärket. I Sverige så kommer vi inte att orka driva ett nätverk för varje varumärke med kvalitet. Vi kommer att få betala priset med en allt sämre lokal service.
Hur borde vi som Lantbrukare tänka?
– Tänk på er själva i första hand. Och i andra med för den delen. Sverige är ett stort land med en liten traktormarknad. Gynna den aktören som vill lantbrukaren väl, som garanterar en anläggning nära, med hög kompetens, snabba reservdelslösningar och med rätt villkor. Den aktören borde vara den som kommer att ge svenskt lantbruk bästa långsiktiga konkurrensfördelar.
Om landet delas upp på det sätt du beskriver vad gäller maskinbranschen. Finns det då risk att det bildas lokala monopol, det vill säga att på en ort finns det i stort sett bara ett fabrikat kvar och då sätter de själva priset där?
– Ja
Då är således risken stor att det som nu händer minskar konkurrensen och att maskintillverkaren kan sätta priset på den svenska marknaden, vilket troligtvis då innebär en höjning.