Förarlösa truckar från Still
Med den innovativa utvecklingen av iGo neo CX 20 lanserar intralogistikspecialisten STILL, som första trucktillverkare, en robotliknande truck i serieproduktion inom intralogistiken. Den intuitiva, orderplocklösningen erbjuder en oöverträffad grad av processäkerhet och effektivitet inom intralogistik. Med sin innovativa plocklösning prisbelönades företaget från Hamburg på LogiMAT 2016. I kategorin “Orderplock-, transport-, lyft- och lagerteknik” vann STILL priset “BÄSTA PRODUKT” med iGo neo CX 20 framför sina konkurrenter.
Nya iGo neo CX 20 interagerar med föraren som en teamkollega och följer förarens varje steg under orderplockning. Användaren kan på så sätt koncentrera sig fullt på att plocka order och arbeta obehindrat och felfritt. Fälttester har visat att den automatiska hjälpredan ger en tidsbesparing på upp till 30 procent vid betydligt högre plockeffekt, eftersom tidskrävande av- och påstigning i fordonet bortfaller.
Grunden för iGo neo CX 20 är STILLs orderplockare CX 20 som redan är beprövad inom många användningsområden och som har en lyftkraft på två ton. STILL-ingenjörerna har gett denna orderplocktruck kognitiva egenskaper med hjälp av intelligent robotteknik. Resultatet är ett automatiskt system som är optimalt skräddarsytt efter orderplockarnas krav, inom till exempel detalj- eller reservdelshandel. Den intelligenta trucken anpassar sig efter förarens arbetsrytm. Den ger alltid föraren företräde men håller ett passande säkerhetsavstånd så att föraren kan röra sig fritt runt enheten. iGo neo rör sig automatiskt i lagret oberoende av individuella förutsättningar i det lokala materialflödet. Den tar hänsyn till trafikregler i korsningar, vid hinder och gentemot andra truckar, så att en säker köbildningssituation med automatiska och konventionella truckar kan realiseras för första gången.
Detta är möjligt tack vare det interaktiva samspelet mellan människa och maskin. Det integrerade Motion Tracking-systemet, vars sensorstödda synfält, gör det möjligt för trucken att permanent reagera på omgivningen i 360°-läge. Det ser till att trucken kan identifiera förarens avsikter med hjälp av hans rörelser och interagerar så med föraren. Med den laserstödda omgivningsidentifieringen kan STILL iGo neo CX 20 observera hela lagret; hyllor, hinder, föraren och andra personer.
Personskyddsanläggningen (PSA) är integrerad på fordonets undre framsida och garanterar att både omgivningen och personer i fordonets närhet har ett heltäckande skydd. Den integrerade laserskannerns 180-gradiga panoramaidentifiering säkerställer en förutseende körning. Fokus är tidig identifiering och intelligent bedömning av hinder med ett anpassat och mjukt körningssätt. Därmed undviker man skador på trucken och godset. Scannern registrerar omgivningen 84 000 gånger per sekund och det aktuella lagrets utformning tolkas och utvärderas av datorn i realtid. Fordonet kan använda ett sorts korttidsminne och därmed märka vilka hinder det har passerat. Det skiljer då mellan statiska och dynamiska hinder.
Fordonet bemästrar steget från klassisk automatisering till autonom körning och transport utan någon förinställning eller extern fjärrstyrning. Föraren kan köra fordonet till startpositionens utgångspunkt med en knapptryckning och sedan är iGo neo CX 20 redo för sitt arbete. Om fordonet måste köra längre körsträckor eller kurvor kan användaren växla till manuell drift med en knapptryckning eller helt enkelt gå upp på enhetens plattform och köra iväg. Vid nästa lagergång kan den automatiska driften väljas igen genom att trycka på en knapp. Fordonet följer åter sin förare automatiskt. Med hjälp av sitt sensorstödda synfält navigerar enheten med fritt valbart avstånd i lagergången – med minst 50 cm avstånd till hyllorna.
iGo neo CX 20 är med sin smala form, endast 80 cm bred, en flexibel och smidig transporthjälp i alla utrymmen. Tack vare “Automation on Demand” kan föraren när som helst välja om fordonet skall köras manuellt eller autonomt. På så sätt blir iGo neo CX 20 ett perfekt assistanssystem för en effektiv orderplockprocess. Då spelar det ingen roll om man plockar från höger, vänster eller båda sidorna.
En optisk signal (optical signal unit) monterad på enheten visar det aktuella arbetsläget. Tack vare detta nya, icke-verbala användargränssnitt är det möjligt att använda iGo neo CX 20 över alla språk-, kultur- och åldergränser utan tidskrävande träning. STILL iGo neo CX 20 gör användare och orderplockare till intuitiva partners. Om trucken för tillfället drivs av ett standardbatteri så är det dock även möjligt att använda litium-jon-teknologi. STILL iGo neo CX 20 finns tillgänglig från juli 2016.