Förarstol som sätter kroppsdelarna på rätt plats
Nu släpper Oskarshamnsbaserade Be-Ge Industri en helt ny förarstol för tunga maskiner. I den nya stolen är fjädringspaketet skiljt från själva stolen och det ger helt nya möjligheter. I synnerhet när det gäller att få armar och fötter på rätt ställe.
– Att köra en grävmaskin idag är lite som att spela kyrkorgel med händer och fötter, fast i minst åtta timmar om dagen, säger Ulf Krause på Be-Ge Industri.
Förarstolar är idag en hel vetenskap och varje typ av fordon ställer speciella krav beroende på hur man arbetar i den aktuella maskintypen.
Svenska Be-Ge Industri är världens äldsta tillverkare av fjädrade förarstolar och levererar många av de stolar som sitter som standard i många typer av maskiner från tillverkare över hela världen.
– Just den här stolen är mest avsedd för grävmaskiner och andra maskiner där man har tunga reglage i armstöden och där man behöver ha alla kroppsdelar på rätt plats för att undvika förslitningsskador, säger Ulf.
Händernas och fötternas placering är helt avgörande för ergonomin och eftersom alla ser alla olika ut, men de flesta maskiner och stolar är de samma har Be-Ge ändrat på det, åtminstone vad gäller stolen.
Lösningen är att stolen är konstruerad i två delar. Underst sitter luftfjädringspaketet som styr hårdhet och sitthöjd. Hela det paketet kan också skjutas framåt och bakåt.
Ovanpå detta sitter själva stolen som även den kan skjutas framåt och bakåt, och justeras vad gäller lutning, ryggstöd och annat.
Mellan dessa två delar monteras armstöd med reglage som fästs direkt i den undre delen, som alltså är fjädrande.
– Det låter kanske komplicerat, men man kan se det som att man får en extra led i inställningarna.
Resultatet är att föraren kan förskjuta, dels hela stolen med armstöd och allt. Men även flytta stolsöverdelen separat utan att armstöden rör sig. På så sätt flyttas armarna i förhållande till reglagen och man kan få en helt perfekt placering av händerna när man arbetar.
I och med att dessa fästs med tyngdpunkten i underredet kan man även använda riktigt tungt utrustade reglagebärare med integrerad hydraulik.
Detsamma gäller för fötternas placering. I och med att sitsen kan skjutas och lutas i förhållande till underredet så kan alla förare få en perfekt fotplacering.
– Alla reglage är samlade i stolsöverdelen och lätt åtkomliga så det är enkelt att få till en optimal inställning.
BeGe 3900 kostar från cirka 15 000 kronor och kan extrautrustas med olika utformning på dynor, höjdjusterbart trepunktsbälte, vibrationsindikator, värme, ventilation och mycket annat.
Som en ren bonus lanseras samtidigt BeGe 3800 som består av enbart överdelen från 3900. Den passar utmärkt i små fordon där komforten är viktig men ingen höjdjustering eller fjädring behövs.