Försäljningen av plogar upp 50 procent
Färsk statistik från Maskinleverantörerna visar att försäljningen av redskap och skördetröskor gått ner med cirka 20 procent under årets första åtta månader, jämfört med samma period i fjol. Under samma period har traktorförsäljningen gått ner med cirka 17 procent.
Men när man tittar på dessa siffror ska man ha klart för sig att det är jämfört med en mycket stark försäljning 2008 och att försäljningen ökat konstant de senaste åren. Dagens siffror är därmed helt i nivå med 2006.
Ser man inom de ensilda produktgrupperna av redskap är skillnaderna än större och vissa har dessutom ökat.
Intresset för jordbearbetningsredskap har ökat och som exempel har plogförsäljningen gått upp med 50,8 procent i Sverige.
Enligt Philip Olsson på Överums marknadsavdelning, går det allt mer mot större växelplogar. Från att den fyrskäriga växelplogen under flera år varit dominerande gick dessa ner med 20 procent medan 5- och 6-skäriga växelplogar ökade med hela 75 procent. Denna förändring beror enligt Philip Olsson på att traktorerna blivit större och lyfter mer i trepunkten. Lantbrukarna ser fördelar med ett eller två extra skär för att öka effektiviteten. Det handlar alltså om helburna plogar ända upp till 6 skär och försäljningen av burna plogar är helt dominerande i dag.
Totalt såldes det 454 plogar i Sverige fram till augusti varav 23 var delburna.
Philip Olsson utesluter inte att antalet delburna plogar ökar efterhand i kombination med att lantbrukarna vill ha än fler skär efter traktorn samtidigt som man inte vill belasta trepunkten allt för mycket. Fördelen med en delburen plog är dessutom att den kan göras längre i förhållande till antalet skär och på så sätt bli lite rymligare vilket minskar risken för stopp.