Förslag på hårdare regler för A-traktorer
Krav på bilbälte och vinterdäck. En tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen vara kvar. Transportstyrelsen föreslår idag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet för A-traktorer i en redovisning till regeringen.
Antalet A-traktorer har ökat kraftigt. I dag finns över 50 000 registrerade A-traktorer och det motsvarar en fördubbling på bara två och ett halvt års tid. Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer inblandade blivit fler. Under 2021 skedde 368 olyckor med personskador där A-traktorer var inblandade. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon.
Transportstyrelsens förslag i korthet
- Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
- Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
- Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
- Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
- Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
- Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
- Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
- Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
- Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.