Full fart på Case IH
Case IH är det fabrikat inom CNH som går starkast framåt just nu i Sverige och Thomas Svensson, vd på generalagenten Söderberg & Haak utesluter inte att man säljer Case IH Axial Fow tröskor här efter hand.
– Men först måste vi få ännu bättre snurr på traktorförsäljningen, konstaterar han.
När traktormarknaden totalt sett går ner i Sverige ligger Case IH kvar på ungefär samma antal och tar därmed marknadsandelar. Att Case IH går bra är inte så konstigt. Vi var på besök i europas Case IH fabrik i St Valentin i Österrike och träffade dess platschef Andreas Klauser och tillika europachef för Case IH.
Han berättade att produktionskostnaden är lite större i St Valentin än i andra traktorfabriker som CNH har runt om i världen men att det accepteras av ledningen eftersom man har betydligt färre reklamationer på traktorer från St Valentin.
En Case IH tillverkad i Österrike är därmed ett relativt säkert kort att köpa och äga.
Traktorfabriken i St Valentin har en intressant historia.
Case IH och New Holland hamnade i samma hus när företagen fusionerade i november 1999 och bildade CNH.
I fabriken i St Valentin har det tillverkats Steyr traktorer sedan 1947 och sedan 1996 har Steyr ingått i Case IH.
Det är en modern fabrik. Under kriget tillverkade Hitlertyskland stridsvagnar och flygplansmoterer i fabriken och amerikanarna bombade anläggningen så gott de kunde. En del av det som var kvar efter kriget förstörde ryssarna innan de tvingades dra sig tillbaka från Österrike.
Några gamla byggnader finns kvar och dessa är förbundna med underjordiska gångar. Dessa används naturligtvis inte i dagens produktion utan när traktorerna är färdiga körs de ut i markplan till lastbilar.
CNH har alltså valt att särskilja Case IH och New Holland. Som exempel är det senaste tillskottet i modellprogrammet, Case IH Puma CVX och New Holland T7000 Autocomand samma traktor rent tekniskt på flera punkter såsom den steglösa transmissionen från Antwerpen, motorn från Turin, framaxeln från Modena, osv, men ändå är den röda utvecklad i St Valentin och den blå i Basildon och det gäller även tillverkningen.
Case IH har helt annorlunda reglage och betjäning av den steglösa transmissionen än vad New Holland har. Trotts samma hytt i grunden är det avsevärda skillnader mellan rött och blått.
Detta är helt förenligt med den strategi CNH har. När bolaget bildades 1999 kom det en stor mängd traktorer som var exakt de samma i Case IH som New Holland och många trodde att fabrikaten skulle falla samman till ett enda inom kort. CNH ville annorlunda, framförallt eftersom ett plus ett inte blir två i dessa samanhang och för att behålla den totala försäljningen skulle Case IH och New Holland i stället differentieras så mycket som möjligt. Det kan man säga att CNH lyckats med.