Fulländad lastartraktor med kanonsikt
Fulländad lastartraktor med kanonsikt har nästan alla rätt.
Deutz-Fahr Agrotron 90 Mk3 har tre saker som är helt avgörande för att kvala in i det översta skiktet när det gäller lantbrukstraktorer som är lämpliga för lastararbeten. För det första har hytten mycket breda dörrar varför det är lätt att kliva ut och in och det går även att använda höger dörr. För det andra har traktorn extremt god sikt både fram över den sluttande motorhuven och rakt upp genom takfönstret. Hytten, som är ganska rund i sin konstruktion, har stora rutor och smala hyttstolpar vilket tillsammans ger bra sikt åt alla håll.
För det tredje har traktorn kopplingsfri fram och back till vänster om ratten, eller ska man möjligtvis säga över ratten.
Detta är den enda spakplaceringen i Agrotron 90 Mk3 som jag reagerar negativt på och troligtvis är det en vanesak. Men för mig är det en gåta varför blinkerspaken har en bättre placering än fram-/backspaken. Sätt blinkerspaken till höger eller under, det kvittar väl.
Men i övrigt är Agrotonhytten bra. Bullernivå är enligt uppgift 72 dBA och ljudnivån är fullt acceptabel vid full belastning. Förarstolen är bekväm och som extrautrustning finns även luftfjädrad stol. Annat på extrautrustningslistan är hyttfjädring och framaxelfjädring, även om den sistnämnda inte är prissatt när denna artikel skrivs. Passagerarsätet är helt i plast, men stort nog för att även en vuxen ska kunna åka med en bit. Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled. Huvudinstrumenten är analoga medan hastighet, kraftuttagsvarv och felindikeringar visas på flytande kristall. Panelen för värme och kyla är placerad till vänster och fläkten sitter mellan motor och hytt. Det innebär luftutsläpp både ner mot golvet, i instrumentpanelens överkant samt till höger och vänster om föraren. Jag tycker det är en stor fördel att kunna få värme ner mot golvet.
Även handbromsen sitter till vänster, men sen är allt annat placerat till höger om föraren.
Traktorn har en vanlig mekanisk handgas men i höger B-stolpe finns även en elektronisk varvtalsvakt där föraren kan programmera in två varvtal som motorn genast intar vid en knapptryckning.
Transmissionen som består av en fyrväxlad synkroniserad låda med mekanisk hög och låg samt trestegs powershift betjänas med en och samma spak. Det innebär att hög och låg måste väljas när traktorn står stilla genom att föra växelspaken fram eller bakåt i ett ändläge och powershiften växlas med tryckknappar. Trots fram-/backlådan har traktorn 24 växlar fram men endast 8 bak. Anledningen till det är att transmissionen alltid intar mellanväxeln i powershiften när backen läggs i oavsett vilket läge man haft i när traktorn kördes framåt. Vilken körriktning och växel som ligger i visas i en monitor i höger A-stolpe. Framback växlingen sker mjukt.
Kraftuttaget har fyra växlar, 540 och 1 000 samt ekonomivarv på båda. Växling sker med en och samma spak ute till höger och tillslaget sker med en strömbrytare.
Hydraulpumpen ger 83 minutliter samt 200 bars tryck och trepunkten är elektronisk med reglage även på bakskärmarna.
Det är trångt under motorhuven och batteriet som är på 180 Ah sitter under höger insteg. Men trots att det ser omöjligt ut första gången man fäller upp huven går det att komma åt alla filter och andra servicepunkter. Fats det är klart, det finns traktorer där man delar på kylarna betydligt fortare än på Agrotron 90 Mk3.
Jämfört med fjolårsmodellen har Agrotron 90 Mk3 i dag ytterligare 0,8 liters cylindervolym men trots det samma effekt. Anledningen är traktorns anpassning till miljökrav steg II.
Agrotron 90 Mk3 har 2,42 meters hjulbas och är 2,75 meter hög. På marknaden finns det både kortare och lägre traktorer och här finns i stort sett den enda möjligheten för konkurrenterna att slå Agrotron när det handlar om att vara en smidig traktor. När det gäller fyrcylindriga traktorer finns det även en mindre och en större modell i Agrotronserien.
Deutz-Fahr Agrotron 90 Mk3.
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 70 kW (95 hk) och max vridmoment 363 Nm vid 1 380–1 750 rpm.
Transmission: 4 synkroniserade växlar, mekanisk hög och låg samt 3-stegad powershift och kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar framåt och 8 bakåt.
Däck: 380/85R24 fram och 420/85R34 bak.
Bränsletank: 180 liter.
Lyftkapacitet: 6 220 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 160 kg (utan vikter).
Vändradie 5,1 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (38 liter).
Pris: 446 100 kronor
Pris per hk: 4 695 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 10 x 40 kg 5 000:-
Hyttfjädring: 8 600:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och front pto: 59 000:-
Läckoljebehållare f. hydr.ut. 1 600:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Öppningsbar framruta: std
Tredje och fjärde dubbelverkande uttag: 5 700:-
Luftfjädrad förarstol: 1 200:-
Hydrauliskt utskjut hitch: 3 900:-