Fulländad maskin helt utan kompromisser
Lännen 8600C är en fulländad maskin helt utan kompromisser. Det är en traktorgrävare som, med den utrustning Boggi testade den, inte saknar någonting av vikt.
Det är enkelt att klättra in i hytten på Lännen 8600C och förarplatsen är mycket bekväm. Ratten är ställbar, stolen bekväm med nackstöd och det är gott om plats att svänga runt till grävläget. Väl bakåtvänd har man mycket bra sikt över arbetet och den som vill komma ännu närmre naturen kan öppna hela bakrutan. Då fälls den upp i taket som en garagelucka samtidigt som en halvmeter sticker ut där bak som ett regnskydd. Kör man i smutsig miljö med rutan stängd styr man vindrutespolning från vänster joystick. Med en och samma knapp spolar man alltid på den rutan man är vänd mot.
Instrumenten är i en klass för sig. I en monitor visas analoga klockor som är lätta att läsa av. I denna monitor lagras även en mängd maskininformation som är till hjälp för servicepersonalen. I höger B-stolpe finns alla strömbrytare samlade och längst upp finns potentiometer för att ställa flödet till den yttre hydrauliken. Bra när man exempelvis kör med en sopborste eller liknande.
Maskinen är slät undertill och frigångshöjden är 50 cm. Den höjden har man såväl under midjan som under främre och bakre bukplåt. Höjden till hyttaket är 3,08 meter men med roterande varningsljus behöver man 3,35 meter för att gå fri.
Genom att trampa på gaspedalen till önskat arbetsvarvtal och därefter slå till en strömbrytare i höger B-stolpe lagras värdet. Så fort man rör spakarna går motorn upp till inställt varvtal för att återgår till tomgång när man släpper hydraulfunktionen. På så vis får man önskad reaktion i hydraulrörelserna samtidigt som man sparar bränsle. Hur många liter per timme som för närvarande förbrukas visas i monitorn.
Lännen 8600C har en bra hydraulik och maskinen är mycket följsam och lugn att arbeta med.
Maxtryck i arbetshydrauliken är 225 bar men genom att hålla inne en knapp i joystick kan man får 245 bar då man så önskar. Maskinen har 260 liter hydraulolja men det går bara åt 200 liter vid byte.
Fram sitter stora BM fästet och bak kan man välja mellan B12, B14, S45 eller S50.
Vi testar traktorgrävaren vid en dikesrensning samt testar att jämna ut en lång jordvall med släntskopan. Vid det senare arbetet är det enkelt att schakta vad man når, snabbt backa en bit genom att styra maskinen från vänster joystick och fortsätta arbetet. Pendellåset gör maskinen stabil och vi struntar i stödbenen eftersom vi flyttar oss en gång per minut.
Genom att slå om en strömbrytare till hare samt genom en knapptryckning erhålla transportläge i hydrostaten kommer man upp i 45 km/h vid landsvägskörning. Maskinen går mjukt och stabilt på vägen och ljudnivån är 73 dBA vid full fart. På tomgång och stillastående visar vår mätare endast 58 dBA.
Servicepunkterna är lätta att komma åt. Oljepluggen är framdragen till bukplåten med hjälp av en slang från motorns sump.
Batterierna, som är på 2×145 Ah, sitter på höger sida i bakramen innanför en lucka. Hela motorhuven öppnas frammåt.
Lännen 8600C har en mycket bra och tydlig instruktionsbok med färgbilder.
Den testade maskinen hade mycket utrustning som rototilt, centralsmörjning och två extra skopor. Om man köper maskinen utan detta får man den för 2 000 000 kronor.
Lännen 8600C.
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 99 kW (135 hk) effekt vid 1 800 rpm.
Transmission: Elhydraulisk hög/låg samt hydrostat med arbets- respektive transportläge som väljs elektroniskt.
Däck: 580/65R30 fram och 580/65R30 bak
Bränsletank: 170 liter
Lastarens lyftkapacitet: 65 kN
Lastarens lyfthöjd: 3,85 m
Grävaggregatets räckvidd: 5,6 m
Grävaggregatset grävdjup: 4,55
Grävaggregatets brytkraft i grävcylindern: 58 kN
Max hydraulflöde: 200 l/min
Max hydraultryck: 245 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak: 2 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,15 m
Vikt: 11 400 kg varav 33 % på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (2,7 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (200 liter)
Pris: 2 130 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Ett dubbelverkande uttag bak: 12 000
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: automatiskt friktionslås
Bomdämpning lastare: std
Järnvägshjul: 250 000