ANNONS

Fulländad traktor med rätt teknik

Inget åt slumpen, så kan man sammanfatta nya 8S från Massey Ferguson. Viss teknik är hämtat från tidigare modeller men i det stora hela en helt ny traktor där allt är genomtänkt och vettigt konstruerat.

När vi provkör nya 8S från Massey Ferguson handlar det om några av de första visningstraktorerna som kommit till Sverige och därför får vi inte testa den i fält.
Men en ordentlig genomgång av representanter från MF Import och en stunds provkörning på asfalt utanför Sundahls Maskin i Kalmar medför att vi ändå får en ganska tydlig bild av traktorn.
Det är den största modellen av fyra, 8S.265 som i grunden ger 265 hästkrafter men med hjälp av motorns effektboost kan ge upp till 285 hästkrafter. Denna extra styrka kan erhållas vid alla tillfällen, så fort det behövs.
Motorn känner vi igen sedan tidigare. Det är AgcoPowers 7,4 liters sexa tillverkad i Finland medan traktorn i sig byggs i Agcos fabrik i franska Beauvais.
Motorn uppfyller avgaskrav steg V och all teknik för avgasreningen är smidigt inbyggt till höger på traktorn och det relativt smala avgasröret göms framför höger A-stolpe och begränsar inte förarens sikt.
Tvärt om, föraren har perfekt sikt åt alla håll. Framrutan går ända ner till golvet och sikten mellan motor och framhjul innebär att frontlyftens armar är väl synliga.
Höger sida har en hel ruta och till vänster är det en dörr som täcker hela sidan vilket ger ett brett insteg i hytten och bra sikt åt vänster.
Bakrutan är välvd åt sidorna för perfekt sikt snett bakåt och det finns inte heller något i vägen som stör sikten bakåt uppåt, bra när man tippar upp en vagn.
Det är bara vänster dörr som gäller för att ta sig upp i hytten. Rejäla trappsteg och gott om handtag medför säkerhet.
Förarstolen är bekväm med många inställningar och den kan låsas upp och vridas fritt åt höger upp till 45° utan att höger armstöd tar emot i högersidan, oavsett på vilken höjd stolen är inställt.
Detta är mycket bra.
Ratten släpps med en fotpedal och har även automatik så den faller tillbaka till förinställt läge. Teleskopen i ratten låses med en spak.
Det finns inga reglage eller instrument rakt fram förutom ratten och spak för fram, back, neutral och parkering.
I stället sitter det en monitor i höger A-stolpe som ger den vanliga informationen om motorvarvtal, hastighet, vald växel, bränslemängd, temperatur, kraftuttagsvarv, med mera.
I höger armstöd finns körspaken med alla viktiga funktioner, joystick för frontlyft och/eller frontlastare samt viktiga strömställare som fyrhjulsdrift, differentialspärr, krafttuttag till/från och ett par vippor för yttre hydraulik.
Här sitter även pekskärmen som i dag heter Datatronic 5. Det är en färgskärm med svepfunktion och i den görs alla inställningar och den hanterar även autostyrning om traktorn är utrustad med det.
Andra funktioner i Datatronic 5 är backkamera, Isobus, MF Guide, MF Section Controll, MF RateControll, MF Task Doc samt MF Connect.
Testtraktorn hade en extra skärm monterad till höger och den är till för att ge mer information så man i relativt stort fönster exempelvis kan se autostyrning i en och redskap-/traktorinformation i den andra.
Testtraktorn var även utrustad med backkamera och så fort backen lades i kom den bilden i den ena skärmen.
Sikten bakåt neråt är också bra och det är lätt att koppla redskap. Som exempel finns strömbrytare för trepunkt upp/ner och lyftdragkrok ut/in i spaken för lyftdragkrokens lås.
Testtraktorn hade en stor mängd utrustning och det går att få Massey Ferguson 8S.265 såväl billigare som dyrare jämfört med priset i vidstående faktaruta.
Ett exempel är en mindre hydraulikpump som ger 150 liter per minut eller mindre däck fram och bak.
I sitt enklaste utförande kostar Massey Ferguson 8S.265 1 764 920 kronor.
Det finns även ett annat alternativ med hydralikpump som ger 205 liter per minut men som bestå av två pumpar där den stora bara drivs då det behövs. Det sparar bränsle.
Massey Ferguson 8S finns med tre olika transmissioner. Testtraktorn har den enklaste av dem, Dyna 7. Det innebär fyra elhydrauliskt manövrerade grupper och sju powershiftsteg, det vill säga 28 växlar fram/back.
Transmissionen kan köras i manuell eller automatläge och traktorn kan hållas stilla med enbart bromspedalen, när den funktionen är aktiverad. Det innebär att i automatläge körs traktorn som en steglös maskin.
Nästa version heter E-Power och medför ett pristillägg på cirka 30 000 kronor.  Det är i grunden Dyna 7 men med dubbelkoppling i grupplådan. Det innebär mjukare växling vilket framförallt märks under belastning och som förare upplevs färden som en steglös transmission.
Båda dessa transmissioner tillverkas i Gimafabriken som Agco äger tillsammans med Claas.
Det tredje alternativet är en helt steglös transmission, som på MF-språk kallas Dyna-VT. Den tillverkas på Fendts fabrik i tyska Markdoberdorf och är en väl beprövad teknik sedan flera decennier.
Hur traktorn beter sig i fält får vi återkomma till i sommar men på vägen går den bra. Den är lättkörd och enkel och det finns inget man som förare behöver fundera på. Det är lätt att hitta menyer i Datatronic 5 och göra de inställningar man önskar, exempelvis hur snabbt traktorn ska växla mellan fram/back, välja kraftuttagsvarvtal eller förval vad gäller motorvarvtal, trepunkt eller yttre hydraulik.
Vid körning i medförslut med tunga vagnar och kraftig påskjutning hjälper motorn till att bromsa. Då slås bränslet ifrån så motorn inte längre ger effekt och den hydrauliskt styrda kylfläkten ökas till max och stjäl därmed effekt och bromsar motorn som i sin tur bromsar traktorn. Avgasbroms finns inte.
För att få ett fint klimat i hytten finns inte mindre än 14 jämnt placerade luftutsläpp. Det innebär att såväl värme som kyla kan strömma ut överallt i hytten, något som Massey Ferguson varit lite dåliga på tidigare då inga luftutsläpp funnits under rattens nivå, såvida det inte suttit ett extra värmeaggregat till höger i hytten.
I 8S sitter fläkten under förarstolen och luften hämtas bakom hytten.
Luften till motorn hämtas mellan hytt och motorhuv och därmed sitter luftfiltret över motorn på väg mot laddluftskylarna som består av två enheter längst fram.
Här finns en annan finess vad gäller service. Alla kylare är monterade med ett avstånd så att man kan komma emellan dem med ett spolmunstycke och blåsa rent, utan att man behöver skruva isär och fälla upp. Det är bara att öppna små luckor på sidan.
Serviceintervallet är ganska långt för motorolja och filter, 600 timmar och för spillolja för yttre hydraulikuttag finns en stor behållare som endast behöver tömmas vid service.

Massey Ferguson 8S.265 Dyna-7

Motor:       Sexcylindrig AgcoPower på 7,4 liter och 210 kW (285 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 200 Nm vid 1 000-1 500 rpm

Transmission:             Semipowershift

Däck:        600/70R30 fram och 650/75R42 bak

Bränsletank:               460 liter + 43 l AdBlue

Lyftkapacitet:             10 000 kg

Max hydraulflöde:      205 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         8 700 kg (utan vikter)

Serviceintervall:         Motoroljebyte 600 timmar (25 liter), Transmissionsolja (70 liter) Hydraulolja (115 liter)

Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm

Pris:          2 026 810 kronor

Pris per hk:                7 112 kronor

 

Utrustning:

Luftkonditionering:     std

Frontvikter, 850 kg: 19 900

Passagerarsäte:            std

Frontlyft och pto:        77 100

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        18 100

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     45° std

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       std

Krypväxel:                 18 000

Tre plus:

–       Bred rymlig hytt

–       Bra hyttventilation

–       Lättkörd

 

Tre minus:

–       Liten verktygslåda

–       Ingen högerdörr

–       Sidoplåtar på motorn

Relaterade artiklar