Fullutrustad stordragare
Nya Deutz-Fahr Agrotron 7250TTV är full med finesser och har en standardutrustning där nästan inget saknas.
Deutz-Fahr har precis presenterat sina nya traktorer i serie 7. Det är maskiner som erbjuder kunderna enastående dragare för alla typer av arbeten och med steglös transmission. De kan köras i toppfart med reducerat varvtal, och på marknader där det är tillåtet i hela 60 km/h vid 1 550 rpm på motorn.
Fram och back kan ställas in vad gäller hur snabbt traktorn ska byta färdriktning och man kan växla färdriktning såväl i spaken till vänster om ratten som i körspaken i höger armstöd.
Deutz-Fahr har alltid haft moderna och bekväma hytter och den nya MaxiVision är inget undantag. I stället för ett hårt plastsäte för passageraren har denne nu ett stoppat säte att åka i. Höger armstöd är större och rymmer numera alla reglage. Längst fram i armstödet sitter en ny stor monitor i färg som följer ISOBUS-standard. I den gör man alla inställningar för traktorn men kan även manövrera redskapet, sköta autostyrning med GPS samt få bild från övervakningskamera.
Andra nyheter i 7-serien är en elektronisk handbroms som man aldrig behöver bekymra sig om. När man stannar traktorn aktiveras handbromsen automatiskt och när man börjar köra lossas den.
Traktorn har LED-lampor för bästa sikt i mörker och minimal energiförbrukning.
I dessa nya traktorer har Deutz-Fahr valt SCR-tekniken för avgasrening. Det innebär att det sitter en tank för AdBlue bredvid den ordinarie bränsletanken.
Jämfört med tidigare modeller har man mindre cylindervolym i förhållande till motoreffekten, sexor på 6,1 liter och med fyra ventiler per cylinder.
Same Deutz-Fahr är största ägare till motorfabriken Deutz AG i Köln. Företaget som är noterat på börsen i Frankfurt ägs även till stor del av Volvo CE. För att inte vara allt för beroende av denna motorfabrik har Same Deutz-Fahr åter börjat tillverka helt egna motorer i sin huvudanläggning i Treviglio, Italien. Dessa går under namnet Same Deutz-Fahr och finns förutom i vissa modeller av Deutz-Fahr även i företagets andra fabrikat Same och Lamborghini.
Även om Deutz-Fahr saknar några viktiga storlekar vad gäller motoreffekten i det större segmentet är fabrikatet unika när det gäller transmissionsalternativ och kan erbjuda steglösa traktorer från 90 till 265 hästkrafter.
Som framgår av vidstående extrautrustningslista är det mesta standard på 7250TTV. För den som inte behöver så mycket hydraulflöde finns en mindre pump som ger 120 liter per minut. Båda är lastkännande system vilket minskar bränsleförbrukningen.
Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV är en mycket trevlig traktor att köra. Den är enkel att lära känna och använda och den är perfekt både på vägen och på fältet. Vi kör den i båda arbetena och konstaterar att hytten är tyst och bekväm. Man sitter högt och har bra överblick. Reglagen har en ergonomisk placering och det råder aldrig något tvivel om vad som betjänar vad. Med hela fem yttre hydrauluttag bak och två fram klarar man sig långt.
Kraftuttaget har fyra växlar varför det är enkelt att finna ett bra läge för varje enskilt arbete och få möjligheten att begränsa bränsleförbrukningen genom att hålla nere motorvarvtalet.
Service mässigt är det inga stora skillnader mellan denna traktor och konkurrenterna. Huven öppnas i framkant och det blir två sidoplåtar kvar. Detta är en konstruktion som tillverkarna har svårt att undvika då motorplåtarna måste ha en viss utformning för att ge kylluften rätt flöde. Smiter sidoplåtarna om motorn kan de ju inte lyftas med resten av huven.
Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 195 kW 265 hk) maxeffekt
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 600/70R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 435 + 50 liter
Lyftkapacitet: 10 000 kg
Max hydraulflöde: 160 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 5 dubbelverkande uttag bak och 2 fram
Vikt: 8 200 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,1 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (15,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (95 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 1 395 000 kronor
Pris per hk: 5 264 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter: uppg. sakn.
Passagerarsäte: std
Frontlyft: std
Frontkraftuttag: uppg. sakn.
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Fem plus:
– Välutrustad
– Mycket bekväm hytt
– Steglös transmission
– Dragvilig och stark
– Smidig för storleken
Fem minus:
– Måste tanka AdBlue
– Sidoplåtar på motorhuv
– Tätt vid kylarna
– Svåråtkomligt batteri
– B-stolpar i hytten