ANNONS

Fyrhjulsstyrd grävlastare förtjänar bättre rykte

Grävlastare är brittiska JCBs största produkt och nu testkör Conpot en modell på 8 ton med beteckningen 4CX.
JCB 4CX har styrning på alla fyra hjulen. Föraren kan med hjälp av ett vred välja fyrhjulsstyrning, enbart framhjulsstyrning eller krabbstyrning. Givetvis finns det fördelar med detta. Svänger framhjulen åt höger och bakhjulen åt vänster blir vändradien snäv och maskinen beter sig som en midjestyrd maskin. Vid transport på väg är enbart styrning på framhjulen det säkraste och bästa, medan krabbstyrningen, som får maskinen att röra sig snett framåt eller snett bakåt, kan vara bra vid arbete i trånga utrymmen.
En annan fördel med styrning på alla fyra hjulen i jämförelse med midjestyrning är att maskinen blir stabilare när den svänger, eftersom tyngdpunkten inte förflyttas så långt åt höger eller vänster utanför maskinens centrumlinje. Det går även att bygga grävlastaren med lite mer kompakta mått, när den ser ut som JCB 4CX och platsen för trappan till hytten blir större.
Trots allt detta är midjestyrda grävlastare betydligt mer populära i Sverige. Troligtvis handlar det lika mycket om tradition bland förarna som om praktiska fördelar. Den midjestyrda grävlastaren kan givetvis röra sig i sidled när den böjer sig i midjan. På så sätt får grävaggregatet än mer rörelse än i enbart leden vid infästningen. Svenska kunder efterfrågar även lite större grävlastare än vad många av dem som tillverkar hjulstyrda modeller erbjuder och då är det inte mycket att diskutera.
JCB 4CX är dock en stabil, effektiv och bekväm maskin att köra, det visar Conpots provkörning.
Vi har en vanlig grävskopa på maskinen och simulerar att vi gräver ett schakt där man skulle kunna lägga ner någon form av rör. Man har bra sikt över arbetet och sitter bekvämt. Vi har halv gas på motorn och den analoga varvmätaren står på 1 500 rpm. Det är behagligt i hytten och vår ljudmätare pendlar mellan 68–72 dBA.
Maskinen står på stödbenen och skopan ligger i marken framtill. Det är stabilt att gräva både rakt fram och när man rör aggregatet ut åt sidorna.
Testmaskinen har inte dubbelkommando vilket innebär att man tvingas vända stolen 180° och köra med pedalerna där vid varje förflyttning. JCB erbjuder inte dubbelkommando från fabrik men generalagenten Söderberg & Haak kommer att erbjuda det som en extrautrustning från en annan leverantör. Det ska bli broms och gaspedal samt ett vred för att välja körriktning och växla i powershiften. Transmissionen har sex powershiftsteg men när man backar kan man bara få i steg ett till tre.
Hydrauliken är följsam och det är enkelt att finlira med grävaggregatet. Joysticks har hydraulservo och är bra och bekväma. Rototilt kan man få som extrautrustning men finns inte på testmaskinen.
När vi grävt färdigt ska vi fylla igen och planera. Eftersom motorhuven är svagt sluttande och ganska kort är sikten bra framåt. Skopan sticker dessutom ut så man kan se den mellan motorhuv och framhjul. JCB 4CV är stark och bra att lasta med och snart är schaktet återfyllt. Eftersom det är flytläge på lastaren är det enkelt att jämna av ytan efteråt.
JCB 4CX har en rymlig och bekväm hytt och ljudnivån är liten. På tomgång går motorn på 800 rpm och ljudet mäter endast 56 dBA. I transport toppar 4CX 38 km/h och då är ljudnivån cirka 72 dBA. Det är som en modern traktor.

JCB 4CX.
Motor: Fyrcylindrig JCB Dieselmax på 4,4 liter och 74 kW (100 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Sex powershiftsteg och torque-lock
Däck: 16.9×28 fram och 16.9×28 bak
Bränsletank: 160 liter
Lastare lyftkapacitet: 4 638 kg
Lastare lyfthöjd: 3 280 mm
Max grävdjup: 5 530 mm
Max räckvidd: 6 540 mm
Max hydraulflöde: 165 l/min
Max hydraultryck: 251 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak: 2 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,45 m
Vikt: 7 950 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (16 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (132 liter)
Pris: 1 318 700 kronor

Utrustningen:
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: std

JCB 4CX är en liten nätt grävlastare i åtta tonsklassen. Maskinen är stabil att köra och sikten är bra. Den har 45 centimeters frigångshöjd undertill och upp till ovansidan av hyttaket är det 296 centimeter.

Den korta och svagt sluttande motorhuven innebär att sikten faktiskt är ganska skaplig över redskapet i frontlastaren.

Hytten är mycket rymlig och det är enkelt att svänga om stolen mellan gräv- och lastarläget.

JCB 4CX har en stor bakruta och sikten över grävaggregatet är bra.

Instrumentpanelen rakt fram är enkel. Det är bara några få varningslampor. Ratten är ställbar och komforten är bra vid lastararbete.

Insteget är alltid större på fyrhjulsstyrda grävlastare. PÅ 4CX är det enkelt att komma in i hytten.

Grävaggregatet kan flyttas i sidled mellan stödbenen. Frigångshöjden är 35 centimeter vid upphissat stödben.

Kontrollpanel för hyttventilation, instrument, alla strömbrytare, handgas och spakar för stödben finns i högerpanelen. Längst fram ser man handbromsen och kaffekokaren.

Motorhuven öppnas genom att man lossar grillen och fäller upp huven. Det är en kompakt konstruktion och lastaren måste hissas upp för att man ska komma åt mer än just kylarna.

Brittiska JCB gjorde något unikt för några år sedan. De startade en egen motorfabrik och just grävlastarna var de första maskinerna som försågs med JCBs egna motor som heter Dieselmax.

I vänster insteg sitter en verktygslåda och bränsetanken finns på höger sida.

Frontlastarfästet är stora BM med hydraulisk redskapslåsning.

Relaterade artiklar