ANNONS

Gaffeltruckar och teleskoplastare under samma tak

Moderbolaget till Merlos generalagent i Sverige stärker sin position på den svenska maskinmarknaden. Det sker genom att Vara Maskinimport AB förvärvat aktiemajoriteten i Ottosson Truck AB. Därmed ingår nu agenturen för Hyundai gaffeltruckar i samma koncern som säljer Merlo teleskoplastare i Sverige.

Nyheten om förvärvet och framtidsstrategierna presenterades vid informationsträffar hos AB Hüllert Maskin i Vara och hos Ottosson Truck AB i Norje utanför Sölvesborg, i Helsingborg och i Norrköping.

Detta har hänt i början av januari 2018:

 

  • AB Hüllert Maskins moderbolag Vara Maskinimport AB har förvärvat aktiemajoriteten i Ottosson Truck AB som har generalagentur och servicenät för Hyundais gaffeltruckar i Sverige. Ottossons tidigare ägare Anette Saleskog blir kvar som delägare.
  • Företagsduon med Hüllerts och Ottossons kommer att drivas vidare som tidigare, alltså med sina egna respektive organisationer som ska arbeta självständigt även i fortsättningen. Men samarbetsmöjligheterna är uppenbara eftersom de båda bolagen har många gemensamma kunder med behov av teleskoplastare, respektive gaffeltruckar.

De nyblivna systerföretagen har en stabil position att utgå ifrån. Både Hüllert Maskin och Ottosson Truck är starka representanter för sina respektive varumärken. Merlo är marknadsledare i Sverige och Hyundai har en stadig tillväxt för sina gaffeltruckar. Båda företagen har dessutom nära band till utvecklingsteamen hos Merlo och hos Hyundai. Det kan ses som ett kvitto på den höga kompetens som de två företagen har, och som är mycket uppskattat av de båda maskintillverkarna.

 

Förvärvet av aktiemajoriteten i Ottosson Truck AB innebär att en successiv och offensiv strategi inleds framöver. Nils-Gunnar Burge, Vara Maskinimports koncernägare, beskriver strategin för framtiden så här:

– Vår företagsgrupp står snart inför ett generationsskifte. Mina barn Lina Burge och Jakob Burge kommer att på sikt ta över verksamheten i koncernen, som de båda varit verksamma i under flera år. Att vi nu satsar på förvärvet av Ottossons ska ses som en markering av vår vilja att stärka och utveckla verksamheten för både Merlo och Hyundai på den svenska maskinmarknaden.

– Hüllerts framgångar med Merlo under mer än 20 år fortsätter när vi expanderar och det finns en stor potential för fortsatt tillväxt, med många synergier. Båda företagens erbjudande till kunderna blir nu ännu starkare.

Ottosson Truck AB är ett anrikt familjeföretag som har en stark utvecklingshistoria sedan bildandet 1969. 2005 fick man agenturen för de spanska truckarna från Tecna. 2012 förstärkte man med agenturen för Hyundai Forklifts och blev en av aktörerna som introducerade Hyundais gaffeltruckar på den svenska marknaden.

Sedan 2015 har Ottossons hela agenturen för Hyundai Forklifts och en målmedveten strategi att på sikt täcka hela Sverige med försäljnings- och servicepunkter.

Ottossons stora styrkor är det höga tekniska kunnandet, den höga servicegraden och uppläggen för skräddarsydda hyresavtal. Under en tid tillverkades den egenutvecklade gaffeltrucken Semax som har stativet bakom hytten, för maximal sikt. Och ett av företagets senaste utvecklingsprojekt handlar om runtomsvängande förarplats, som i Sverige ska byggas in i vissa av Hyundais truckmodeller.

– Vår strategi har alltid varit tillväxt. Det har hittills skett genom förvärv av andra företag i branschen, men den här gången är det Ottosson Truck som alltså förvärvas av Vara Maskinimport. Därmed kommer vi in samma koncern som AB Hüllert Maskin som säljer Merlos teleskoplastare, konstaterar Anette Saleskog.

– Jag ser Hüllerts och Ottossons som två systerföretag med många likheter och med samma slags kundfokuserade företagskulturer. Det gläder mig att vi tillsammans kan fortsätta en offensiv strategi som gynnar båda företagen, säger hon.

Även från Hyundais ledning ser man fram emot samarbetet med Ottosson Trucks nya ägare. I ett godkännande av affären uttrycker Hyundais säljchef för gaffeltruckar i Europa, Peter Neujens, sin förhoppning om ökade marknadsandelar för Hyundais truckar i Sverige:

– Vi ser fram emot ett intensifierat samarbete med både Ottosson och med de nya ägarna, skriver Peter Neujens.

Samma positiva uppfattning har Merlos försäljningschef Maurizio Ganio-Mego, som tror att de två svenska företagens samarbete kommer att gagna Merlo i Sverige.

På bilden ser vi några av de ansvariga hos Hüllert Maskin och Ottosson Truck när affären gjordes upp före jul. Från vänster Jakob Burge, Peter Neujens (Försäljningschef i Europa för Hyundai Forklifts), Anette Saleskog, Gino Van der Auwera (Hyundais återförsäljarchef Europa), Bengt Joelsson, Ottosson Trucks vd och Nils-Gunnar Burge, Vara Maskinimports ägare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FAKTA VARA MASKINIMPORT AB:

Moderbolag för koncernen där AB Hüllert Maskin och Ottosson Truck AB nu ingår.

FAKTA AB HÜLLERT MASKIN:

Svensk generalagent för Merlo teleskoplastare sedan 1995. Företaget har cirka 30 anställda och huvudkontor med verkstad, lager, utställningshall och övningsfält i Vara i Västergötland. Hüllerts och Merlo representeras från ett 30-tal försäljningskontor och serviceverkstäder runt hela Sverige. AB Hüllert Maskin omsatte nära 190 miljoner kronor under senaste räkenskapsåret. Merlo har sin fabrik i Cuneo i Italien och tillverkar och säljer årligen 7 000 teleskoplastare över hela världen.

FAKTA OTTOSSON TRUCK AB:

Svensk generalagent för Hyundai gaffeltruckar. Företaget erbjuder både försäljning och uthyrning av Hyundai gaffeltruckar och har 35 anställda. Huvudkontoret ligger i Norje norr om Sölvesborg och representeras med försäljning och uthyrning av truckar från Norje, Helsingborg och Norrköping. Serviceverkstäder och servicebussar utgår från nära 20 orter runt om i södra Sverige. Ottosson Truck AB omsätter drygt 60 miljoner kronor. Hyundai Forklifts har sin tillverkning av gaffeltruckar i Sydkorea. Hyundai Forklifts har Europakontor, nybyggt reservdelslager och ett lager av leveransklara truckar i Belgien. Årligen säljs cirka 3 000 gaffeltruckar på den europeiska marknaden med lyftkapacitet från 1 till cirka 25 ton.

Relaterade artiklar