ANNONS

Gedigen dragare med liten bränsleförbrukning

Deutz-Fahr DX6.50 är en gedigen dragare med liten bränsleförbrukning men komforten är lite sämre.
År 1984 lanserade tyska KHD Deutz-Fahr DX6.50, och fram till sista året som den såldes, nämligen år 1991, kom det ut drygt 100 traktorer i Sverige. Traktorn finns både i två- och fyrhjulsdriven version men den senare är klart vanligast. Den har tilläggsbeteckningen A.
Traktorn är förhållandevis modern för sin tid, men det finns andra fabrikat med bättre förarkomfort. Framförallt gäller det transmissionen. När en hel del konkurrenter sedan länge erbjudit fullpowershift i traktorer i den här storleken har DX6.50 mekaniska grupper och enbart en tvåstegad snabbväxel. Växellådorna är visserligen synkroniserade och frikopplingen har hydraulservo, men det är ändå lite tungt att växla både när man kör transport och i fält. Växelspakarna har dock en bra placering och knappen till hög/låg sitter som en strömbrytare i toppen på huvudväxelspaken. Hytten är rymlig och sikten är bra. Ratten är ställbar både teleskopiskt och upp/ner. Det är naturligtvis analoga instrument och i instrumentbrädan finns även luftutsläpp för hyttventilation.
Längst fram i instrumentpanelen sitter vreden för fläkt, värme och kyla.
Till vänster i hytten finns handbroms och växelspak för kraftuttag. Tillslaget är hydrauliskt och sitter bra placerat med en spak till höger. Spakar för trepunkt och yttre hydraulik sitter nere till höger, men är trots det lätta att nå från förarplats. Inget att klaga på. Som standard hade DX6.50 två dubbelverkande yttre hydrauluttag med plats i högerkonsolen för ett tredje som man även kunde eftermontera. Detta går inte längre att köpa så den som behöver fler än två uttag löser lämpligen det med elventiler som bör vara på plats, klara att använda, för strax under 5 000 kronor.
Vid den här tiden hade alla Deutz-Fahr luftkyld motor. Det är en bra konstruktion som innebär att förbränningen i cylindrarna kan ske vid en högre temperatur och därmed minska bränsleförbrukningen.
Just denna motorteknik och den enkla transmissionen utan powershift, medför att Deutz-Fahr DX6.50 är en bränslesnål traktor. När den tillverkades hade det mindre betydelse, men i dag är det viktigt. Å andra sidan har motorn i den här traktorn inte en chans att ens vara i närheten av dagens avgaskrav.
Nackdelen med luftkyld motor är att det inte finns något kylarvatten att värma hytten med. På äldre traktorer från Deutz-Fahr hade man en dieseldriven hyttvärmare till det. På DX6.50 använde man i stället motoroljan för hyttvärmen. Det är ett bra system som fungerar utmärkt.
Traktorn var behäftad med ett problem då den var ny. Transmissionerna havererade på löpande band, men de begagnade DX6.50 som finns på marknaden i dag är åtgärdade på den punkten och därmed är det inget problem.
Traktorn går i 30 km/h som standard, och det är den hastighet som gällde för traktorer vid tillfället då denna var ny. Det finns dock en möjlighet att lägga till två växlar i huvudlådan, så att den blir sexväxlad, och då går traktorn i 50 km/h. Detta var redan vid denna tid tillåtet på hemmamarknaden i Tyskland och det finns ett antal av de exemplaren som sålts i Sverige som har sex växlar och 50 km/h i toppfart. Givetvis är dessa inte lagliga.
Deutz-Fahr DX6.50 är en dragare. Även om 101 kW (137 hk) inte låter mycket i dag, var detta en stor traktor när den var ny. Den passar bra för transporter och för fältarbete. Bränsletanken är inte så stor, 150 liter, men det klarar sig eftersom förbrukningen är liten. När traktorn går tungt, exempelvis med en harv, räcker bränslet i tanken en hel arbetsdag och kör man på lågt varv och plöjer klarar man sig ännu längre.
NilehnTekniks mätning av bränsleförbrukningen visar på 5 liter per timme när traktorn körs i transport ensam, 7 liter per timme när den körs i transport med vagnar och 18 tons last, samt 15 liter per timme med en sex meter bred kultivator. I transport kördes traktorn i 30 km/h i högsta växeln och 2 200 rpm på motorn. Med harven kördes traktorn i 10 km/h och 1 800 rpm precis så djupt att traktorn belastades maximalt.
Hytten har dörr på båda sidor och även höger dörr är helt okej att använda.
Batteriet sitter i fronten på traktorn och är lätt att komma åt när man drar bort grillen. För att komma åt motorn vid större servicearbeten måste avgasrör och cyklon för luftfiltret tas av och motorhuv samt bränsletank måste skruvas bort. För daglig service är det enkelt eftersom traktorerna vid denna tidpunkt oftast saknade sidoplåtar vid motorn och DX6.50 utgör inget undantag.
Traktorn har separat olja för transmission och hydraulik, vilket är bra. Lånar man grannens redskap riskerar man inte att få den oljan i växellådan. Hydrauloljetanken sitter baktill mellan hytt och bakaxel och nivån ser man tydligt i ett siktglas.
Trepunkten lyfter över sex ton vilket är tillräckligt i förhållande till traktorns dragkraft och den lyfter högt, så man kan hantera en växelplog.
Det var Söderberg & Haak Maskin som var generalagenter för Deutz-Fahr när DX6.50 såldes som ny. I dag är det Rosenqvist Maskin som säljer Deutz-Fahr i Sverige och som ansvarar för eftermarknaden, även för äldre maskiner som DX6.50.

Deutz-Fahr DX6.50A.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 101 kW (137 hk) maxeffekt och max vridmoment 510 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Fyra huvudväxlar, tre grupper samt tvåstegs snabbväxel ger 24 växlar framåt och 8 bakåt
Däck: 16.9R28 fram och 20.8R38 bak
Bränsletank: 150 liter
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 56 liter/minut vid 2 300 rpm, max oljetryck 175 bar
Lyftkapacitet: 6 380 kg
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Vikt: 5 480 kg (utan vikter) varav 37 procent på framaxeln
Vändradie: 5,65 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (18,5 liter), transmissionsoljebyte 1 000 timmar (46 liter), hydrauloljebyte 2 000 timmar (38 liter)
Nypris 1984: 270 346 kronor

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 1 st, /st 159
Hydrauloljefilter 140
Bränslefilter 2 st, /st 89
Luftfilter: 320
Bakruta: 1 100
Bromslamellsats /sida 4 300

Deutz-Fahr DX6.50 är en bra traktor för både fältarbete och transport. Bränsleförbrukningen är liten och man kör därför med bra ekonomi.

Hytten är enkel men bekväm och även höger dörr fungerar bra.

Deutz-Fahr DX6.50 tillverkades mellan åren 1984 och 1991.

Reglagen är relativt bra placerade i hytten. Längst fram till höger finns två golvspakar till växellådorna. Båda är synkroniserade och i grupplådan finns tre växlar fram och en back.

Relaterade artiklar