ANNONS

Ger mycket förarkomfort för pengarna

En begagnad John Deere 4240 eller 4240S ger mycket förarkomfort för pengarna. Hög bränsleförbrukning är baksidan av myntet.
Hade lister i dörrar och fönster hållit i evigheter hade en tjugo år gammal John Deere från Amerika haft nästan lika bra komfort som dagens nya traktorer.
Nu gör de ju inte det varför ljudnivån blir högre än i en ny traktor.
Men tar man och tvättar och putsar upp en gammal 4240 och sätter sig i SG-2 hytten och ser sig om är det bara att konstatera att Deere & Co tidigt visste hur en bekväm förarplats skulle se ut.
John Deere 4240 kom 1977 och var då näst minst av fyra traktorer i den amerikanska 40-serien. Storleken, 128 hästar, tycktes passa många och 4240 är den mest sålda modellen av de fyra. Totalt registrerades det 178 stycken 4240 i Sverige mellan åren 1977 och 1982. 1982 kom en ny version med tilläggsbeteckningen S. Den producerades fram till och med år 1986 men så vitt NilehnTeknik erfar såldes det 4240S ända fram till 1989 och totalt finns det 275 exemplar registrerade. S-versionen har samma 7,6 liters motor som före gångaren men högre vridmoment och 132 i stället för 128 hästar.
När det gäller förarkomfort fanns det inte mycket som kunde konkurrera med John Deeres SG-2 hytt på den här tiden och en välhållen traktor är relativt bekväm än i dag. Tyvärr är hela traktorn konstruerad efter helt andra bränslepriser än de som råder i dag. Men rätt använd finns det fortfarande utrymme för John Deere 4240/4240S ute på svenska gårdar. De flesta av de totalt 453 traktorerna är i drift än i dag.
Det finns två varianter av fyrhjulsdrift på 4240. Den mekaniska är helt klart bäst vad gäller dragförmåga och även vanligast. Den hydrauliska fyrhjulsdriften har sin främsta fördel i vändradien vilken är lika liten som på den tvåhjulsdrivna varianten. En hydraulmotor i varje framhjul och hydraulslangar som överför kraften medger betydligt större hjulutslag än drivknutarna i den mekaniskt drivna framaxeln.
Nackdelen med hydrauldriften är sämre effektöverföring och risk för läckande hydraulanslutningar.
S-versionen finns bara med mekanisk fyrhjulsdrift.
Men fyrhjulsdrift var inte självklart i slutet av sjuttiotalet och början på åttiotalet, 86 procent av alla 4240 har tvåhjulsdrift.
Hytten har plant golv och hängande pedaler. Såväl koppling som broms är lätta att trampa ner. Differentialspärren aktiveras med en pedal i mitten och ligger i till dess att någon av eller båda fotbromsarna trampas ner.
Även hel och halvljus växlas med en liten fotpedal och så även spärren för rattens inställning i höjdled.
Den vanligaste transmissonen heter Quad Range. Den har fyra gruppväxlar, A, B, C och D varav den högsta är spärrad för backväxlarna, samt fyra huvudväxlar där växling mellan 1 och 2 samt 3 och 4 sker kopplingsfritt.
Likaså växlas de två backväxlarna i huvudväxellådan kopplingsfritt.
Alternativet, endast 4240, är en fullpowershift med 8 fram och 4 back. Kanske inte så många växlar jämfört med dagens traktorer men för en hel del arbeten fullt tillräckligt.
Båda transmissionsalternativen har 30 km/h som toppfart vid 2 200 rpm.
Traktorerna har bränsletanken längst fram, därefter kylaren och motorn. Bränslefilter, motoroljefilter och luftfilter sitter lättåtkomligt på höger sidan och även oljestickan är bra placerad. Batterierna, 2 stycken 12 V och 88 Ah, är placerade under översta fotsteget på vänstersidan och på motsvarande plats på högersidan. Båda är lätta att serva eller byta ut.
John Deeres 40-serie har endast dörr på vänstersida och det är lätt att klättra ut och in ur hytten. Man sitter högt och har bra sikt. I taket sitter filter och fläkt för värme och kyla. Luftkonditionering är standard på alla 4240. Skulle systemet haverera är såväl sidorutorna som bakrutan öppningsbara. John Deere 4240S såldes i flest antal år 1984, 80 stycken.
När John Deere 4240S togs ur produktion 1986 kostade den 306 000 kronor med mekanisk fyrhjulsdrift.

John Deere 4240/4240S.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 94 kW (128 hk) respektive 97 kW (132 hk) och max vridmoment 470 Nm vid 1300 rpm respektive 526 Nm vid 1400 rpm.
Transmission: Synkroniserad fyrväxlad gruppväxellåda samt fyra hydrauliska snabbväxlar ger 16 fram- och 6 backväxlar. Med fullpowershift, endast 4240, 8 fram- och 4 backväxlar.
Däck 4240: 2wd 11,00R16, 4wd 12,4R24 fram och 18,4R38 bak. 4240S 16,9R28 fram och 20,8R38 bak
Bränsletank: 174 liter.
Hydraulsystem: Radialkolvpump som ger 96 minutliter (125 minutliter med hydrostatisk 4wd) vid 2 200 rpm, max oljetryck 157 bar.
Lyftkapacitet: 4240, 4 280 kp. 4240S, 4580 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 700 kg (4wd utan vikter), varav 36 procent på framaxeln.
Vändradie: 2wd/hydraulisk fyrhjulsdrift 4,0 meter. Mekanisk fyrhjulsdrift 4,9 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 100 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (68 liter).
Nypris 1977 (4wd): 147 000 kronor
Pris per hk: 1 148 kronor
Övrigt: Trepunktslyften har avkänning i dragarmarna. Kraftuttaget är växlingsbart mellan 540 och 1 000 rpm genom skifte av axeltapp. Pto varv vid motorvarv 2 200 rpm.

Vad kostar utrustningen.
Tredje dubbelverkande hydrauluttag: 11 800:-
Frontvikter: 14 x 45 kg: 1 530:-
Oljefilter motor: 175:-
Oljefilter transmission 2 st: 2 x 319:-
Bakruta: 1 572:-
Generator: 4 560:-

Verkmästaren: Använd rätt hydraulolja.
– Se till att vara noga med hydrauloljan och byt den var 1 500:e timme. Gör man det och använder rätt olja håller John Deere 4240 i evigheter, säger Ingvar Nilsson, verkmästare på Gunnars Maskiner i Åsarp.
En misskött transmission kostar drygt 30 000 kronor att reparera. Det första tecknet är att traktorn slirar när den går tungt.
I övrigt anser Ingvar Nilsson att just 4240 har gått mycket bra. Traktorn har samma motor som i de större 4640 men på 4240 tar man ut mindre effekt och därmed har motorerna hållit bra.
Man ska vara noga med att smörja framvagnen. Det är viktigt att avlasta framvagnen med en dungkraft så man får in fett runt alla bussningar. I annat fall slits bussningarna upp och även godset tar skada.

Ägaren: Förhållandevis modern traktor men lite väl törstig.
– Johnn Deere 4240 är en mycket modern traktor för att vara så gammal, säger lantbrukare Sture Djerf på Håkansgården utanför Lidköping.
Sture driver en 180 hektars växtodlingsgård tillsammans med sin son Ulf. De har två nyare John Deeretraktorer och numera går deras 23 år gamla tvåhjulsdrivna 4240 inte mer än 200 timmar om året.
– Vi plöjer inte med den och den var lite för klen till Rapiden, men vi använder den till transporer, harvning och vältning, säger Sture.
De köpte traktorn begagnad för tio år sedan. Nu har den gått 5 000 timmar och det enda som havererat är ett drev i differentialen.
– Vi fick tag i ett begagnat drev på skroten så det blev inte så dyrt, berättar Sture.
Jämfört med de nyare traktorerna anser Sture att bränsleförbrukningen ligger lite väl högt för 4240:n.

Årsmodell 1989, 8 000 timmar, nya däck, pris 155 000 kronor.

Årsmodell 1985, 5 300 timmar, pris 128 000 kronor.

Årsmodell: 1984, 5 700 timmar, pris 135 000 kronor.

John Deeres SG-2 hytt är bekväm. Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled. Sikten är bra. Tillslaget för kraftuttaget sitter i en spak till vänster om ratten medan alla andra reglage är samlade till höger. Det tomma spåret vid hydraulspakarna är till den tredje dubbelverkande funktionen. Instrumentbrädan har för tiden rikligt med analoga klockor.

Relaterade artiklar