Gurkodlare får pengar till marknadsföring
Stiftelsen Lantbruksforskning har beviljat 860 000 kronor till ett projekt för försäljningsfrämjande åtgärder för gurka. Redan idag finns det en stabil svensk produktion. Genom projektet hoppas en sammanslutning av svenska gurkodlare kunna öka sin försäljning.
Ett antal svenska gurkodlare, alla med en stabil produktion av gurka i växthus, vill öka sin försäljning. Tillsammans odlar de idag ca 24 000 ton gurka per år, från januari till november. Dessa gurkodlare säljer sina gurkor under det gemensamma kvalitetsvarumärket ”Odlarna” och tror att de genom relevant information och reklam till konsumenterna ska kunna öka sin försäljning.
Odlarna har beviljats 860 000 kronor från Stiftelsen Lantbruksforskning. Pengarna ska användas till ett antal marknadsföringsåtgärder som kan öka försäljningen av gurka. Projektet beviljades medel inom stiftelsens forsknings- och utvecklingsprogram för trädgårdsnäringen.