Intressant mellanklasstraktor för den lilla plånboken
Ford 7710 är en vidareutveckling på 7700. Som begagnade är båda intressanta mellanklasstraktorer för den lilla plånboken. Men det är inte självklart att den nyare av dem är bäst.
Ford 7710, som tillverkades i Basildon i Storbritannien kom ut på marknaden 1981 och hade sålts i cirka 600 exemplar i Sverige när den försvann under 1989. Egentligen var traktorn i produktion ett par år till men på den svenska marknaden blev den i praktiken ersatt av den sexcylindriga 7810, som kom 1988. Den egentliga ersättaren till 7710 kom först år 1992 i egenskap av Ford 7740.
Men 7710 har egentligen fler år än så på nacken eftersom den är kommen ur Ford 7700 från 1976. Traktorerna ser lika dana ut och rent tekniskt finns det många likheter.
Fördelen med en traktor som har en lång historia är att alla barnsjukdomar är bortbyggda och detaljer som visat sig mindre bra är utbytta mot bättre lösningar. Det sämre är vanligtvis komforten när en modell hängt med för länge.
År 1976, när 7700 var ny, var detta en mycket bekväm traktor med ställbar ratt, plant golv, hängande pedaler och alla reglage till höger.
Även om 7710 fick förbättringar både vad gäller transmission och hydraulik fanns det i början och mitten av åttiotalet traktorer på marknaden som var modernare och bekvämare. Visserligen fick 7710 en ny hytt 1986 med bättre dörrar och ny klädsel, men spakar och reglage var de samma.
Transmissionen är ett exempel. Ford 7700 har fyra växlar och back i en och samma högerplacerad golvpedal och mekanisk hög och låg är i en kort spak till höger. Back och tvåa ligger mitt emotvarandra vilka har ungefär samma utväxling varför man ganska enkelt växlar mellan fram och back vid exempelvis lastararbete. Även om växellådan på 7700 inte är synkroniserad är den relativt lätt att växla. Den kopplingsfria snabbväxeln manövreras med en golvpedal.
I 7710 finns endast fyra växlar kvar i huvudväxellådan. Nu är den synkroniserad vilket är bra och snabbväxeln är elhydraulisk och manövreras med en strömbrytare i växelspaken. På 7710 är backen flyttad till hög/låg-växelspaken med låg och back mitt emot varandra.
Även om tanken är god har detta två stora nackdelar. Spaken är alldeles för kort och dåligt placerad och det blir inte rätt förhållande att dra spaken rakt mellan back och låg eftersom framkörningshastigheten då blir alldeles för låg när traktorn går framåt.
Personligen föredrar jag växellådan i en 7700.
Båda traktorerna finns både med och utan fyrhjulsdrift och när det gäller framhjulsdriften har 7710 en klar fördel. På 7710 är drivningen till framaxeln flyttad in till centrum varför vändradien är betydligt mindre. Tillslaget är elektriskt. Differentialspärren i framaxeln är automatisk medan bakaxeln spärras med hjälp av höger häl och en golvpedal.
Även hydrauliken är förbättrad på 7710 som har två hydraulpumpar och nästan dubbelt så stort oljeflöde jämfört med 7700.
I standardutförande har 7710 två dubbelverkande yttre hydrauluttag men traktorn kan utrustas med upp till fyra dubbelverkande uttag med alla fyra spakarna placerade intill varandra ute till höger. Det är ganska unikt 1981, men om traktorn inte redan har det kostar det nästan en förmögenhet att köpa tredje och fjärde funktionen i efterhand, se prislistan för reservdelar. Ett billigare sätt är att för 3 100 kronor utrusta traktorn med två extra uttag som betjänas med en av originalspakarna och där föraren väljer uttag med en strömbrytare.
Även trepunkten på 7710 lyfter 100 kg mer än föregångaren. Det är en mekanisk trepunktslyft med en bekvämt placerad spak och lyftdragkroken är från Axla och har en bra spak för spärren.
Tillslaget till kraftuttaget sitter längst ute till höger. Det är en mekanisk spak och i och urkoppling kan ske även under full effekt. När kraftuttaget är stannat bromsas det automatiskt och för att kunna vrida kraftuttagstappen vid tillkoppling av redskap måste motorn stannas så att bromstrycket släpper. För att växla mellan 540 och 1 000 varv byter man hela kraftuttagstappen.
Fläkten sitter i hyttaket och där sitter även de tre utsläppen för varm- eller kalluft. Det innebär att det är ganska hett om huvudet innan frusna fötter börjar tina. De flesta Ford 7710 har luftkonditionering.
I övrigt är hytten bekväm. Dörrarna öppnas framåt och det går att klättra in även genom höger dörr. På vänster sida inne i hytten sitter en stor verktygslåda med stoppat lock som kan fungera som en passagerarplats för en ej fullvuxen person.
När det gäller serviceåtkomlighet är 7700 och 7710 som de flesta sjuttiotalstraktorer. Motorn är fri nere till höger och vänster varför oljesticka, påfyllning av motorolja, filter för motorolja, hydraulolja och bränsle alltid är tillgängliga, men ska man komma åt kylare, luftfilter måste man börja montera ner sidoplåtar. Batteriet som är på 128 Ah sitter i en praktisk låda under höger insteg. Tankar gör man uppe på motorhuven.
Ford 7710.
Motor: Fyrcylindrig Ford på 4,4 liter och 72,1 kW (98 hk) och max vridmoment 377 Nm vid 1 600 rpm.
Transmission: Synkroniserad fyrväxlad låda med elektrisk tvåstegad snabbväxel samt hög, låg och back i mekanisk gruppväxellåda ger 16 fram- och 8 backväxlar.
Däck: 13,6×28 fram och 16,9×38 bak. (2wd 11,00×16 fram)
Bränsletank: 178 liter.
Hydraulsystem: Två kugghjulspumpar som ger totalt 67 minutliter vid 2 100 rpm, max oljetryck 172 bar.
Lyftkapacitet: 3 740 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag. Alt. 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 310 kg (4 wd utan vikter) varav 42 procent på framaxeln.
Vändradie: 4,8 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (56,8 liter).
Nypris 1985 (4 wd): 241 800 kronor
Pris per hk: 2467 kronor
Övrigt: Oberoende kraftuttag 540/1 000 rpm.
Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor: 83:-
Hydrauloljefilter 139:-
Bränslefilter. 32:-
Luftfilter yttre 450:-
Luftfilter inre 237:-
Bakruta: (två stycken, per st) 610:-
Komplett koppling: 3 112:-
Två extra dubbelv. hydrauluttag 25 750:-
Verkmästaren: Ovanligt med haverier.
Kolla hydraulpumpen och snabbväxeln, det är i princip det enda man behöver tänka på när man köper en begagnad Ford 7710 enligt Tommy Svensson, montör på Rolf Svenssons efterträdare i Halmstad.
Det är den främre pumpen som sitter till vänster mellan motor och växellåda som slits hårdast och det är oljeflödet och trycket som ska mätas upp. Det samma gäller för snabbväxeln. Låt en verkstad kontrollera oljetrycket. Är oljetrycket för lågt slirar lamellerna i snabbväxeln och då slits de snabbt upp.
I övrigt är det inte mycket mer att vara rädd för när man köper en Ford 7710 enligt Tommy Svensson.
– Motorerna har gått mycket bra, säger han.
När traktorn var ny hade några exemplar oljeläckage från packboxarna i framaxeln, men dessa byttes till bättre packningar och sedan var det problemet borta.
Tommy Svensson berättar att på en del 7710 har växelföraren gått av, men då är det bara att dela traktorn, öppna växellådan och byta växelföraren.
Ägaren: Snabb och stryktålig.
Bengt Jönsson är lantbrukare utanför Laholm och har haft sin Ford 7710 sedan den var ny.
Traktorn, som är från 1987 och har gått 5 500 timmar, används bland annat till frontlastararbeten, transporter, sådd och sprutning. Till traktorn finns även radodlingshjul. På gården som består av 120 hektar växtodling finns ytterligare tre Fordar, 8210, 9600 och 5000.
Bengt Jönsson är nöjd med traktorn.
– De här sista årsmodellerna av 7710 har hög utväxling och gör en bra bit över 40 km/h om man drar den mot 2 600 rpm, säger han.
Trots att han plågar traktorn ordentligt är det enda han bytt på den bromsarna.
– Det var mitt eget fel och hade aldrig hänt om man alltid haft rätt mängd olja i hydraulen.