ANNONS

Italienska jättar via Swecon

Swecon blir återförsäljare för Perlini dumprar. Försäljningen kommer att ske parallellt med Volvoprogrammet.

I första hand handlar det om Perlini DP405 och DP705, två tipptruckar på 40 respektive 65 ton. Ansvarig för den nya agenturen blir Ove Meander på Swecon.
Han berättar att Perlini tipptruckar passar perfekt i gruvor och att den största skillnaden mot en Volvo dumper är att Perlini bara har två axlar, drivning på bakaxeln samt kräver lite bättre underlag att köra på.
– Volvo i Norge har sålt Perlini i flera år med goda erfarenheter, säger Ove Meander.
LTH Traktor i Kiruna fick en Perlini tipptruck i början av november 2008 via Swecon, för utvärdering och den maskinen har gått bra. Enligt Lelle Häggroth på LTH Traktor är Perlini lätta att underhålla och eftersom de nu säljs av Swecon anser han det säkert att äga en.

Italienska Perlini tillverkar tipptruckar av många slag och de finns med över tusen hästar under huven och hundra ton på flaket
Motorn, som sitter mitt över framaxeln, är tillverkad av Detroit Diesel och har 16 cylindrar. Det är en V-motor och cylindervolymen är 31,86 liter. Vid 2 100 rpm utvecklar den 783 kW (1 050 hk). Vridmomentet är fantastiska 4 630 Nm vid 1 350 rpm. Transmissionen är lätt att förstå sig på. Det är en ren automatlåda, tillverkad av Alison. Allt annat, och det är en hel del stål kan jag säga, är tillverkat av Perlini själva som har sin fabrik i Verona, Italien.
Perlini tillverkar dumprar med lastkapacitet 30–100 ton fördelat på fyra olika storlekar. Den minsta är vanligast. För att träffa på den största, DP 905, i skarpt läge måste man bege sig till Syditalien eller Spanien.
Traktor Power stötte ihop med DP 905 på entreprenadmässan Samoter i Verona. Som ni ser saknar den utställda dumpern flak, men innan den levereras ska den förses med ett flak som rymmer 61 kubikmeter. Det sträcker sig över hytten och är totalt drygt 7 meter långt och 5,4 meter brett. När man börjar tippa är flakets botten cirka 4 meter över marken och med helt upp tippat flak är det fortfarande drygt en meter över markytan.
Föraren sitter högt. Hytten som är placerad till vänster om motorhuven, ser liten ut från marken. Väl inne i hytten visar den sig vara stor. Föraren har en stor instrumentpanel till höger om sig och längst bak finns en hel soffa för två eventuella passagerare.
Hytten har även en dörr till höger så man kommer ut över motorn och kan ta sig över till de tre enorma luftfiltren.
Perlinis dumprar har givetvis fel mått för att gå på allmän väg. De finns i gruvor, betongindustrier och liknande.

Swecon är ny återförsäljare för Perlini tippdumprar.

Över 1 000 hästar under huven och med däck som är nästan tre meter höga ska den här bjässen från italienska Perlini dra iväg med 100 ton sten när den väl får sitt dumperflak.

Avgaspipan som pekar rakt ut åt höger är nästan 20 cm i diameter. Notera de tre luftfiltren på rad och rördimensionen ner till motorn.

Lätt som en plätt. Ratt, gas och broms samt en spak till automatlådan och en till att tippa flaket. Men det finns även finesser som monitor och övervakningskameror till vinklar där man inte ser samt en dator och ett vågsystem som registrerar allt man gör.

Lätt som en plätt. Ratt, gas och broms samt en spak till automatlådan och en till att tippa flaket. Men det finns även finesser som monitor och övervakningskameror till vinklar där man inte ser samt en dator och ett vågsystem som registrerar allt man gör.

Perlini DP905 säljs inte i Sverige men här bjuder vi ändå på lite häftig fakta:

Motor:    V16 på 31,68 liter
Effekt:    783 kW (1 050 hk)
Oljemängd motor:    107 liter
Oljemängd hydraulik:    180 liter
Bränsletank:    950 liter
Vikt:    64 000 kg
Lastkapacitet:    95 000 kg
Bredd:    5,4 meter
Höjd:    4,94 meter
Längd:    11,06 meter
Hjul: 27.00×49

Relaterade artiklar