JD i ledning med NH och Valtra som tvåa
Det är läget just nu på NilehnTekniks omröstning om vilken traktor som ska bli Traktor of the Year 2010.
Röstningen är öppen fram till fredag den 7 november och på söndag den 9 november sker prisutdelningen på Agritechnica i Hannover. Vill ni vara med där så finns det fortfarande biljetter att köpa här.
För er som önskar mer information om de sex finallisterna har vi testat alla nu. Läs om dem här nedanför:
I årets finalheat i Tractor of the Year finns 6 traktorer. Störst av dem alla är JCB Fastrac 7270, en traktor som skiljer sig från de andra fem på ett antal väsentliga punkter. Traktorn har fjädring på både fram och bakaxel och en bred hytt som ger komfort i stil med en lastbil. Även toppfarten i Fastrac 7270 är som i en lastbil. Traktorn toppar 70 km/h och dess konstruktion innebär att den ska användas till transporter. Fastrac 7270 är störst i 7200-serien som visades första gången på Agritechnica 2007. Modellen 7270 kom våren 2009.
De andra fem finallisterna är i kategorin konventionella lantbrukstraktorer. Minst av dem alla är John Deere 5100R på 74 kW (100 hk). Det är efterföljaren till 5020-serien och kom ut på marknaden sommaren 2008. John Deere 5100R är störst av tre modeller och intressant med den är ramkonstruktionen, samma princip som i de större 6000-traktorerna från John Deere.
Fyra av finallisterna har ett par saker gemensamt. De är ungefär lika stora och har samtliga steglös transmission.
Deutz-Fahr Agrotron 630TTV har en motor på 164 kW (224 hk) och steglös transmission från ZF. Motorn är Deutz egen och har den fördelen att såväl max effekt som max vridmoment kan tas ut vid ett brett varvtalsområde, så kallad konstanteffektområde.
Valtra T202 Direct visades första gången hösten 2008 och har Valtras egen steglösa transmission. Det är en helt ny konstruktion som bygger på Valtras femstegade powershift vilken är sammanbyggd med en hydrostatdel för att ge steglös transmission.
CNH har två finallister i Tractor of the year 2010, Case IH Puma CVX225 och New Holland T7070 AutoCommand. Båda har CNHs egna komponenter vad gäller motor, axlar och steglös transmission. Skillnaderna består i att den röda traktorn är tillverkas i St Vallentin, Österrike och den blå tillverkas i Basildon, Storbritannien. Konstruktörerna på CNH har även lyckats hålla isär Case IH och New Holland på de här två modellerna genom att utforma reglagen i hytten på olika sätt så att de, trotts samma komponenter, skiljer sig en smula vad gäller körsätt. På så sätt passar de två traktorerna fler kunders behov.
När man som jurymedlem bedömer traktorerna i Tractor of the Year har man till uppgift att provköra dem noga och sätta betyg på nio punkter. Det är motor, transmission, elektronik, hydraulik, hyttkomfort, nya tekniska lösningar, möjlig extrautrustning, design samt priset per hästkraft.
Priset per hästkraft är det som är enklast att sätta poäng på. Det är bara att ta traktorns pris i standardutförande och dividera med motorns effekt i hästkrafter. JCB Fastrac 7270 är en specialtraktor som är förhållandevis dyr och klarar sig sämst i den bedömningen. Eftersom priset är en viktig parameter för en traktorkund väger priset per hästkraft dubbelt så tungt i bedömningen av traktorn som övriga parametrar.
Totalt finns det fem motorleverantörer till de sex finallisterna. Case IH Puma CVX225 och New Holland T7070 Autocommand har en sexcylindrig motor från CNH. Den tillvekras i deras nya moderna motorfabrik i Turin. Det är en modern motor med fyrventilsteknik och commonrail.
Deutz-Fahr Agrotron TTV630 har motor från Deutz i Köln. Deutz är tillsammans med den finska motortillverkaren Agco Sisu Power de enda traktormotortillverkarna som anammat SCR-tekniken vad gäller avgasrening. Båda ligger långt framme tekniskt och har marknadens modernaste motorer. I dessa båda traktorer, Deutz-Fahr Agrotron TTV630 och Valtra T202 Direct är det dock EGR teknik för avgasrening. Båda är bränslesnåla men Deutzmotorn har bäst resultat i de officiella tester tyska DLG gjort.
JCB Fastrac 7270 har motor från Cummins medan John Deere 5100R har John Deeres egen motor som tillverkas i Frankrike.
Transmissionen är enklast i John Deere 5100R. Det är fyra synkroniserade växlar, fyra powershiftsteg och kopplingsfri fram/back.
Även JCB Fastrac 7270 har en semipowershift, fast med totalt 24 växlar i vardera riktningen och mer automatik. Toppfarten är hela 70 km/h.
De andra fyra har steglös transmission med olika för- och nackdelar. Valtras är nyast och som tidigare nämnts deras egen konstruktion. Det samma gäller för Case IH och New Holland. Deras steglösa transmission tillverkas i Antwerpen, Belgien och har bygger på fyra automatväxlar som är sammankopplade med en hydrostatdel för steglös funktion. Traktorn har fyra hastigheter där kraften går rakt genom den mekaniska delen utan inverkan av hydrostatdelen. I dessa hastigheter blir effektförlusterna minimala.
Deutz-Fahr köper den steglösa transmissionen till TTV av tyska ZF. Även den har fyra automatväxlar och en hydrostatdel. Transmissionen har visat sig passa mycket bra till Deutzmotorn och traktorn har legat bäst till vad gäller bränsleförbrukning i tyska tester utförda av DLG.
Elektronik handlar om vändtegsautomatik, inställningar för olika funktioner med hjälp av monitors samt annan underlättande utrustning. Här ligger Case IH Puma CVX225, New Holland T7070 Autocommand, JCB Fastrac 7270 och Valtra T202 Direct bäst till. Det samma gäller hydrauliken. De båda traktorerna från CNH kan ha upp till nio yttre dubbelverkande uttag bak. Två manövreras i körspaken, fyra i vippor i höger armstöd och tre med joystick i höger armstöd. Vilket uttag som ska styras med vilket reglage kan väljas fritt.
JCB Fastrac 7270 har en hytt som påminner om en lastbil och med fjädring på såväl fram- som bakaxeln blir det synnerligen bekvämt. Även passageraren sitter bra. Traktorns konstruktion innebär dock att det är långt mellan hytt och kopplingspunkten bak. Det innebär att det är svårare att koppla redskap samt övervaka dessa vid vissa arbeten.
Den bästa hytten av de konventionella traktornera har Deutz-Fahr Agrotron TTV630 med sina välvda rutor, stora takfönster, bra placerade luftutsläpp och perfekta sikt.
Bästa traktorn när det gäller innovationer är svårt att säga och naturligtvis en subjektiv bedömning. Men utan tvekan är Valtras steglösa transmission intressant i det sammanhanget. Det är ju egentligen den femstegade powershiften från Valtra Versu som med en hydrostatdel blivit den steglösa Direct. Lite klurigt av Valtras ingenjörer.
Extrautrustningslistan är nog längst på de båda traktorerna från CNH samt Valtra.
Vilken traktor som är vackrast att titta på är även det en smaksak, men de mjuka runda linjerna på Deutz-Fahr Agrotron TTV630 tilltalar många.
Faktaruta:
Tractor of the Year genom åren
2009 Massey Ferguson 8690 Dyna-VT
2008 New Holland T7060
2007 John Deere 8530
2006 McCormick XTX215
2005 Massey Ferguson 8480 Dyna-VT
2004 Fendt 930 Vario TMS
2003 New Holland TM190
2002 John Deere 8520
2001 Case IH CVX 170
2000 Case IH MX 270
1999 Fent 716 Vario
1998 Fendt 926 Vario
Case IH Puma CVX 225
Case IH Puma CVX är den bästa röda traktorn CNH någonsin gjort. Just förarkomforten och dragkraften är synnerligen perfekt.
När CNH presenterade sin första steglösa traktor, med egen transmission, på Eima i Bologna i november i fjol var det tre modeller, Case IH Puma CVX 195, 210 och 225.
Nu har modellserien utökats med ytterligare två storlekar, 165 och 180. På grund av traktorbrist har vi provkört 165:an, vilket framgår av bilderna, men rent tekniskt är det exakt samma traktor, även vad gäller mått och vikt, som 225 så det fungerar lika bra.
Vi har kört vår testtraktor synnerligen grundligt. Den har gått i transport, med växelplog, med tallriksredskap och med rapid och fungerat synnerligen bra till allt.
Farten regleras med körspaken och fram/back kan väljas antingen med knappar i körspaken eller med spaken till vänster om ratten. I denna finns även parkeringsläge. Mycket bra och helt nytt på Case IH.
Föraren kan programmera in tre hastighetsområden som väljs med knappar i körspaken. Exempelvis kan man ha 0-7, 0-12 och 0-40 km/h och bara växla mellan dessa med knapptryckning när man skiftar mellan fält och transport. Fördelen med att välja hastighetsområde är att man får mer exakt hastighetskontroll i spaken vid fältkörning med ett begränsat hastighetsområde, exempel 0–7 km/h.
Det går även att välja tre hastighetsområden bakåt och man kan låta traktorn välja olika område fram och back när man växlar färdriktning. Detta är mycket bra.
I spåret för gasreglaget finns två skjutreglage. Det ena är en vanlig handgas medan man med det andra ställer in hur mycket varvtalet ska tillåtas sjunka innan transmissionen växlar ner.
Vid jordbearbetning kan det ju vara okej att varvtalet sjunker men vid kraftuttagsdrift vill man ha konstant varvtal på kraftuttaget och då föredrar man en lägre utväxling så fort det går tungt.
Trotts att traktorn säljs som standard med 1 000 kilos frontvikt har vi valt att ange vikten i vidstående faktaruta utan vikter.
Testtraktorn har ingen frontvikt men har en bra viktfördelning i grunden och drar mycket bra.
Det är torra förhållanden när vi kör men det är hårt i marken och det går tungt med plogen.
Vi håller 7 km/h och 1 480 rpm med fyra skär. I instrumentet ser vi bränsleförbrukningen per timme. Den visar 27 liter.
När vi kör med den fyra meter breda tallriksharven håller vi 15 km/h och 1 200 rpm. Det går naturligtvis betydligt lättare och förbrukningen är 16 liter per timme enligt instrumentet.
Hytten är mycket bekväm och fin. Den är bred och rymlig och har ett bra klimat. Trotts att fläkten sitter i taket får man ut luft i panelen fram och ner mot golvet. Luften leds i hyttstolparna. Nackdelen är att filtret till hyttventilationen sitter på sidan uppe i taket och man behöver en stege för att rengöra.
I Case IH Puma CVX har man delat upp reglagen till höger i tre grupper. De allra viktigaste sitter i körspaken, de näst viktigaste i höger armstöd och de minst viktiga under ett lock i höger armstöd. Här hittar vi inställningar för hydrauliken.
Tillslaget för kraftuttag fram och bak sitter som gula knappar efter varandra.
I dagsläget finns Case IH Puma CVX endast med 1 000 ekonomivarv respektive 1 000 rpm på kraftuttaget men det kommer 540 ekonomi som alternativ inom kort.
En del traktorer från CNH har stora bakskärmar som sticker rakt ut och försämrar sikten. På Case IH Puma CVX har man låtit bakskärmarna följa hjulen lite mer. Det är bra för sikten, framförallt när man har redskap monterade nära traktorn.
I taket finns ett relativt stort fönster vilket givetvis är en fördel om traktorn utrustads med lastare.
Lastaren kan manövreras med en originaljoystick i höger armstöd. På testtraktorn betjänades frontlyften med denna spaken.
Deutz-Fahr Agrotron TTV630
Deutz-Fahr Agrotron TTV630 är en mycket lättkörd och bekväm traktor med bra prestanda
Deutz-Fahr har haft steglös transmission i sina traktorer sedan 2001. Transmissionen tillverkas av tyska ZF, men mjukvaran är Deutz-Fahrs egen. Det innebär att traktorn har sin egen konstruktion vad gäller användningen jämfört med andra traktorer med ZFs steglösa transmission.
Med en röd knapp under ett lock i höger armstöd väljer man mellan manuell, automat eller kraftuttagsläge. Traktorn måste stå stilla när valet görs och valt läge visas i displayen i höger A-stolpe. I denna ser man även framkörningshastigheten.
I manuell reglerar man motorvarvtalet med hand- eller fotgasen och justerar hastigheten steglöst från 0–40 km/h genom att vippa körspaken fram eller tillbaka. I detta läget är utväxlingen fast och ändras inte av belastningsvariationer.
Vid körning med kraftuttagsdrivet redskap vill man inte att motorvarvtalet ska ändras. Väljer man kraftuttagsläget ändrar traktorn aldrig motorvarvtalet utan gör justeringar i transmissionen när belastningen ökar respektive minskar. Farten regleras med fotgasen eller körspaken.
Automatläget passar både i fältarbete och vid transport. Med automatiken inkopplad regleras motorvarvtal automatiskt efter önskad hastighet och belastning. Hastigheten kan regleras med fotgas, handgas eller körspak. Det finns även farthållare och det går att ställa in olika hastighet för körning framåt respektive bakåt. Fram/back kan både skiftas med knappar i körspaken eller med spaken till vänster om ratten.
I detta läge finns även en funktion som Deutz-Fahr kallar stopp & drive. Det innebär att när man släpper fotgasen stannar traktorn. Står men i ett motlut håller traktorn stilla utan att rulla bakåt för att gå framåt så fort man åter trampar på gaspedalen. Föraren slipper således använda både koppling och broms.
Vid transport i automatläget ska Deutz-Fahr Agrotron TTV 630 nå toppfarten 40 km/h redan vid 1 800 rpm, vilket sänker såväl ljud- som bränslenivån.
En stor fördel med traktorn är hytten. Trotts att hytten har B-stolpe är dörren stor och det är bekvämt att ta sig in och ut ur hytten. Det går även att använda höger dörr vilket är bra.
Den här lite rundade hytten har Deutz-Fahr haft på Agrotronmodellerna i många år nu och det finns absolut ingen anledning att byta ut den.
En av fördelarna med den är att fläkten sitter monterad under hytten och innebär att det finns luftutsläpp på alla möjliga ställe i hytten så man kan få exakt den temperatur man vill.
Hytten har dessutom fjädring som standard och reglagen har en bra placering. Det innebär att man har en körspak i höger armstöd med vilken man kan växla mellan fram och back, hissa upp och ner trepunkten samt betjäna två yttre dubbelverkande hydrauluttag.
Hytten är dessutom tyst på Deutz-Fahr Agrotron M620. Vid tomgång mäter vi 60 dBA, stillastående med full gas, 2 200 rpm, mäter vi 72 dBA och när vi kör full fart i transport med enbart traktorn på asfalterad väg, 80 dBA. Då är motorvarvtalet endast 1 800 rpm vid en fart på 43 km/h.
Motorn har commonrailinsprutning och uppfyller avgaskrav steg IIIB. Den är tillverkad i Deutz motorfabrik i Köln i Tyskland. Även traktorn är tillverkad i Tyskland, fast i Lauingen. Båda fabrikerna ägs av italienska Samegruppen.
Förutom i transport kör vi traktorn i fält med en harv. Det intryck man får av traktorn är att den är stabil, smidig och dragvillig. Vändradien är liten och man manövrerar traktorn lätt.
Trepunktslyften är lätt att förstå sig på och alla inställningar görs med gröna rattar i högerpanelen. Deutz-Fahr har ju som alltid färgkodning på reglagen och för kraftuttag är det gult, motor och transmission rött och yttre hydraulik blått.
Lyftdragkroken har en bra spak för att låsa upp spärren och med det hydrauliska utskjutet ser man kroken enkelt när man kopplar.
På bakskärmarna finns knappar för trepunkt och kraftuttag. De sitter lite för långt upp på skärmen för att vara helt bekväma att nå, men i gengälld är knapparna stora och det går att trycka på dem även när man har handskar på sig.
Motorhuven öppnas i framkant i ett stycke vilket är bra.
JCB Fastrac 7270
JCB Fastrac är inget alternativ till en vanlig jordbrukstraktor. Det är en konceptmaskin som måste ha sina speciella användningsområden för att vara aktuell.
Givetvis känns det fantastiskt att kunna åka i full fart på en dålig markväg utan att slå huvudet i taket och inte blir det sämre av att passageraren åker lika bra. Det finns fler härliga saker med JCB Fastrac. Tryckluft till bromsar och delar av transmissionen ger lastbilskänsla och den sexcylindriga Cumminsmotorn har ett härligt sound. Det är även fler medtrafikanter som tittar lite extra när man kommer körande med Fastracen jämfört med när man kör med en vanlig traktor, men inget av detta rättfärdigar att betala över 6 000 kronor per hästkraft för en traktor.
För att göra det krävs att traktorn först och främst används många timmar per år och dessutom i arbete där Fastracens speciella teknik behövs.
Ett självklart jobb är att koppla en lämplig vagn bakefter och använda den som dumpers eller liknande. Då blir det en fraktare som till skillnad från en lastbil tar sig fram både i terräng och på väg. Beroende på hur den är registrerad får den då köras i upp till 70 km/h.
Men ska Fastracen vara berättigad krävs ännu mer för annars är det bättre att köpa en dumpers eller lastbil direkt.
Det löser man genom att sätta en kranarm på maskinen och antingen klippa vägkanter viss del av tiden eller mata ett flisaggregat eller något liknande.
Används traktorn till den här typen av jobb får man en mycket bekväm och robust maskin. Är det sen så att man har ett lantbruk parallellt med entreprenadverksamhet fungerar den även bra där. Vi har provat Fastrac för att plöja, sprida gödning, jordbearbeta och flytta bevattningsmaskin. Det man ska ha klart för sig är att vändradien är extremt stor och att lyftdragkroken inte syns från förarplatsen. Men när redskapet är kopplat fungerar det hur bra som helst.
JCB Fastrac 7270, som vi testat, är störst i en serie om fyra.
Fastrac 7270 har fram och back i en spak till vänster om ratten. Med en knapptryckning växkar man i den synkroniserade fyrväxlade lådan och med en joystick i höger armstöd växlar man i den sexstegade powershiften.
Väljer man automatläge sköts powershiften av sig själv vilket är perfekt i transport. Det går att programmera hur den ska växla efter varvtal och belastning. Det går även att ställa in ett motorvarvtal som traktorn intar vid en knapptryckning. Alla inställningar sköts i en monitor.
Fastrac har elektroniskt styrd frontlyft både bak och fram och kraftuttaget fram går att få med rotationsriktning både med- och motsols.
De stora backspeglaran är elektriskt ställbara från förarplatsen och bakrutan är eluppvärmd.
JCB tillverkas i Storbritannien och säljs i Norge genom Hans Anton Mörk.
Jämför man JCB Fastrac med en konventionell lantbrukstraktor är det ett par saker förutom den större toppfarten som är utmärkande. Den breda hytten med lastbilskomfort är en sak som är viktig och som ger föraren och även passageraren utmärkt komfort. Det andra, som även det har med komfort att göra, är att traktorn har fjädring även på bakaxeln.
Motorhuven öppnas i ett stycke rakt upp på gasdämpare vilket innebär att kylare och motor är lätta att komma åt.
Till nackdelarna med traktorn kan nämnas en brant stege upp till hytten.
John Deere 5100R
John Deere har sålt förhållandevis många traktorer i 5020-serien under de år denna serie varit aktuell. Därför är det extra intressant att provköra efterföljaren John Deere 5R.
John Deere 5100R visades första gången sommaren 2008 och är störst av tre i 5R-serien som ersätter 5020-serien.
Vissa saker är de samma. Hytten med sina rundade sidorutor bakåt och fläkten i taket känner vi igen. Transmissionsalternativet med kopplingsfri fram/back, fyra synkroniserade huvudväxlar och fyra powershiftsteg är även de det samma som innan. Och det är bra det. Transmissionen är bra och på testtraktorn är det även frikopplingsknapp i huvudväxelspaken. Mycket bra.
Under denna knapp finns ytterligare två knappar med vilka man stegar mellan de fyra powershiftväxlarna. Vilket powershiftsteg som ligger i ser man med digitala siffror mitt på instrumentpanelen. Som extrautrustning kan man även få automatväxling i powershiften. Det heter Autoquad.
Instrumentpanelen är bra. Med digitala siffror ser man även framkörningshastighet och kraftuttagsvarv. Som standard finns det 540 och 540 ekonomi men som tillval finns även 1 000 rpm. Växling sker med en spak i högerpanelen och tillslaget är elhydrauliskt.
Vi testar John Deere 5100R med en betesputsare och kraftuttaget startar mjukt och behagligt.
Hela instrumentpanelen vinklas tillsammans med ratten. Ratten kan även regleras teleskopiskt, men då är instrumentpanelen stilla.
Analoga klockor för motorvarvtal, framkörningshastighet, bränslemängd och vattentemp finns också.
Helt nytt på John Deere 5100R är dock motorn. Givetvis är det en John Deeremotor som uppfyller avgaskrav steg IIIA. Den har elektronisk bränsleinsprutning, commonrail, laddluftsskylare och turbo.
Motorhuven öppnas i ett stycke så när som på en liten sidoplåt på varje sida. Dessa är till för att man ska kunna kolla oljan, fylla på olja och byta oljefilter utan att öppna hela huven. Det är bra.
Ovanpå motorhuven finns ett galler, något som skiljer John Deere 5R mot tidigare 5020-serien och mot alla andra John Deeretraktorer med för den delen.
Lyfter vi på motorhuven ser vi varför.
Det finns en liggande fläkt och ett kylpaket till laddluften över motorn. Det är till för att traktorn inte ska bli för stor och bred i nosen. Fläkten kan reverseras från förarplats så att kylaren alltid är ren.
Det är en bra motor med helt okej prestanda för traktorns storlek.
John Deere 5100R väger knappt 4 ton men belastas upp till drygt 6 ton.
Testtraktorn har tio frontvikter vilket innebär att den väger totalt 4 200 kilo.
Vändradien är liten på John Deere 5100R och den är mycket smidig på vändtegen.
Ända saken vi kan anmärka på vad gäller trepunkten är de små knapparna på bakskärmanra att reglera lyften utifrån med. Knapparna är små och har man arbetshandskarna på sig måste dessa nästan av för att man ska kunna justera trepunkten när man kopplar.
John Deere 5100R finns med hydrauliskt utskjut på lyftdragkoken och spaken till spärren sitter bra placerad i bakrutan. Det är alltså lätt att koppla vagnar och bogserade redskap.
Testtraktorn har ingen frontlastare. Det är synd för det finns mycket som talar för att John Deere 5100R är en utmärkt lastartraktor. Storleken gör att den passar bra på djurgården för allehanda uppgifter och den lilla vändradien och att traktorn endast är 258 centimeter hög gör att den kommer fram nästan överallt.
Hytten är bekväm och har plant golv. Till vänster finns endast handbroms och det går att få passagerarsäte där också.
Alla andra reglage sitter till höger och man kan ha upp till tre spakar för yttre hydraulik på en prydlig rad. Önskar man ett fjärde dubbelverkande hydrauluttag hamnar den spaken lite närmre förarstolen till höger. Även det en bra placering.
Det enda som är lite dåligt är mugghållaren till höger som sitter långt ner mot golvet.
Å andra sidan är John Deere 5100R bra vad gäller förvaringsfack etc på vänster sidan. Där finns gott om plats till grejor och locket över säkringarna är helt plant och kan fungera som ett bord när man fikar eller skriver anteckningar.
Sikten är bra och som vi tidigare nämnt bidrar de rundade sidorutorna och smala C-stolparna till bra sikt snett bakåt.
En annan sak som är ny med 5R-serien är att traktorn är bygd på en ram, precis som på de större i exempelvis 6030-serien. Det innebär att det inte längre är motorn som håller ihop framvagn med resten av traktorn.
Med öppen motorhuv ser man luftfiltret till motorn och batteriet längst fram. Det är en bra placering vad gäller servicen.
New Holland T7070 Auto Command
New Holland T7000 AutoCommand är en mycket trevlig och modern traktor och som erbjuder många fördelar för föraren.
Traktorn är störst av fyra modeller i serien som tillverkas i Basildon i Storbritannien. På så vis har man även skilt produktionen åt mot Case IHs motsvarande modell, Puma CVX.
Som tidigare nämnts har New Holland T7070 Autocommand samma komponetner som Case IH Puma CVX 225 och för att inte upprepa oss går vi här in på skillnaderna mellan blått och rött från CNH.
Den blå traktorn har helt andra reglage annan monitor i höger armstöd. Transmissionen körs enkelt i tre olika körsätt. Med farthållaren kan man ställa in tre hastigheter fram och tre bak. Genom att aktivera farthållaren med knappen ”C” i körspaken intar och håller traktorn rätt hastighet och anpassar utväxling och motorvarvtal så man kör bränslesnålt. Vid kraftuttagsarbete vill man ju inte att motorvarvtalet ändras och så fort man slår till kraftuttaget kommer transmissionen att endast ändra utväxling när det går tungt och bibehålla motorvarvtalet. Det tredje läget är manuell och då reglerar föraren själv såväl motorvarvtal som hastighet. Hastigheten kan regleras med fotpedalen eller med körspaken.
Körspaken är hämtad från New Hollands tröskor och självgående exakthackar och har flera funktioner. Man kan även skifta fram/back i den, aktivera autostyrning med GPS, om traktorn är utrustad med det, samt vändtegsautomatiken. Det finns även knappar för trepunkt och hydraulik.
New Holland har länge haft bra hytter med stora dörrar utan B-stolpe. Passagerarsätet är stort och bra att sitta i.
Nytt för T7000 AutoComand är att kunderna erbjuds skinnklädsel i förar- och passagerarstol som tillval.
Ljudet i hytten mäter vi till 68 dBA vid tomgång och 850 rpm, 78 dBA vid stillastående och fullgas, 2 290 rpm samt till 73 dBA i transport med bara traktorn på asfalterad väg. Toppfarten är då 43 km/h vid 1 490 rpm.
Fördelen med att ha toppfarten vid detta låga varvtal är inte enbart låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning utan det är även en fördel att toppfarten är vid ungefär samma motorvarvtal som maximalt vridmoment.
Hydrauliken kan bestå av ända upp till 9 dubbelverkande yttre hydrauluttag och två av dem manövreras med en knapp i körspaken, fyra med vippor i armstödet och tre med joysticken i armstödet. Vilket uttag som ska betjänas med vilket reglage kan föraren själv välja och då även mellan uttag fram och bak. Standard hydraulpumpen ger 120 liter per minut men det går även att få en som ger 150 liter per minut.
Traktorn är dragvillig och stark och i en storlek som passar både tunga fältjobb och tung transport. Transmissionen passar även den till båda dessa.
I monitorn IntelliView III gör man alla inställningar av motorvarvtal, transmission och hydraulik. Som exempel kan man ställa in tid och flöde med olika värde på tryck och retursidan och göra dessa inställningar på alla nio ventilerna.
Monitorn fungerar även som ett gårdskontor för lagring av uppgifter om arbete man utför med traktorn.
Servicemässigt är det enkel att komma åt på New Holalnd T7000 AutoComand, men när man fäller upp huven sitter det fortsatt kvar en tunn plåt på varje sida framför motorn. Det är en dålig lösning på ett fabrikat som haft hel huv sedan innan.
Likaså kan det vara en nackdel att ha samma olja i transmission som i hydrauliken. Med maskinsamverkan med grannar vet man aldrig vad som hamnar mellan kugghjulen.
Valtra T202 Direct
Nya Valtra T202 Direct är ett stort lyft mot tidigare T-seriens traktorer. Borta är alla växelspakar och allt som har med motor och transmission att göra manövreras i stället med knappar och vred.
Den steglösa transmissionen har fyra områden att erbjuda. I A går traktorn steglöst 0-7 km/h och passar bra till långsamma arbeten där man valt krypläge på traktorer med mekanisk transmission. B är 0-14 km/h och perfekt vid jordbearbetning såsom harvning. I C går traktorn 0-21 km/h och kan vara bra vid lite snabbare fältarbeten eller körning med lastare medan läge D är till för transport och innebär steglös reglering av hastigheten från 0 till 43 km/h.
På marknader där det är tillåtet toppar Valtra T202 Direct 55 km/h. I
Hytten är tyst i transport och i 43 km/h och 1 700 rpm på motorn visar instrumentet 78 dBA. Stillastående och på tomgång är värdet 67 dBA.
När vi provkör Valta T202 Direct beger vi oss till en stubbåker för att plöja. Väl framme på fältet håller vi inne en knapp under höger armstöd samtidigt som vi trycker på minus-transmissionsknappen uppe på armstödet. Med två tryck väljer vi läge B i stället för D. Att vi fått in rätt utväxlingssteg ser vi dels i den lilla orange displayen i höger armstöd, dels i displayen i höger A-stolpe.
Så är det med mycket av motor- transmissionsinformationen, den visas både i höger A-stolpe och i displayen i höger armstöd. Det är bra eftersom man gärna kollar i displayen vid knapparna vid inställningar och snett fram till höger när man kör.
När vi går från D till B märker vi direkt skillnad i körpedalen vad gäller känslighet. Nu kan vi röra pedalen betydligt mer innan hastigheten ändras värst mycket.
Framme vid fåren sänks plogen och vi trampar på körpedalen till vi nått lagom hastighet. Med hjälp av en annan knapp i höger armstöd aktiveras farthållaren och sen kan vi släppa körpedalen. Vill man sänka hastigheten temporärt finns den spak vid sidan i höger armstöd för det.
Traktorn har givetvis vändtegsautomatik och i den kan man, som i detta arbetet, programmera in lyft av plogen samt växling.
Vill man köra manuellt höjs och sänks plogen med en strömbrytare i armstödet. Växling och tiltbreddsjustering har vi kopplat i joysticken som betjänar två yttre dubbelverkande uttag.
Vad gäller den joysticken har Valtra en bra finess. Med ett vred skiftar man om joysticken ska betjäna två dubbelverkande uttag bak eller fram.
Redan som standard finns fem yttre dubbelverkande hydrauluttag bak. Som tillval finns lastkännande hydraulik.
Redan på gamla T-serien var Valtra långt framme vad gällde hydrauliken och en finess är separat olja i hydraulik och transmission. Det sparar transmissionen, framförallt när man har samarbete med grannarna om redskap.
Även vad gäller hydraulflödet finns det flera alternativ. Originalpumpen ger 115 liter per minut men det finns en större som ger 160 lite per minut.
Testtraktorn har en frontvikt på 1 100 kilo och med den fjädrande framaxeln väger ekipaget nästan 8 ton.
Även när vi lyfte den femskäriga växelplogen och vänder på vändtegen är traktorn stabil. Man känner knappt att man har något i lyften alls.
Valtra T202 Direct är lättkörd och bekväm. Det behövs ingen speciell instruktion för att starta och komma igång.
Jag tycker att man sitter bra och har reglagen bra placerade. För dem som ofta byter kraftuttagsvarv är klart den mekaniska spaken för det lite omodern.
Case IH Puma CVX 225
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 165 kW (224 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 1 025 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 405 liter
Lyftkapacitet: 8 650 kg
Max hydraulflöde: 186 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag bak
Vändradie är 6,0 meter
Vikt: 7 700 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (84 liter),
Kraftuttag: 1 000 E och 1 000 rpm
Deutz-Fahr Agrotron TTV630
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,0 liter och 164 kW (224 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 851 Nm vid 1 300–1 600 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R34 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 305 liter
Lyftkapacitet: 10 000 kg
Max hydraulflöde: 160 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag bak
Vändradie är 6,1 meter
Vikt: 6 580 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (120 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000 E rpm
JCB Fastrac 7270
Motor: Sexcylindrig Cummins på 6,7 liter och 201 kW (270 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 990 Nm vid 1 6 00 rpm
Transmission: Semipowershift med 24 växlar fram och 9 back samt kopplingsfri fram/back.
Däck: 600/70R30 fram och 650/85/38 bak
Bränsletank: 350 liter
Lyftkapacitet: 9 100 kg
Max hydraulflöde: 165 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag bak
Vändradie är 9,75 meter
Vikt: 6 580 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (42 liter) Hydraloljebyte 2 000 h (120 l)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000 E rpm
John Deere 5100R
Motor: Fyrcylindrig John Deere på 4,53 liter och 74 kW (100 hk) maxeffekt och max vridmoment xxx Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda, fyra powerskiftsteg samt kopplingsfri fram/back ger 16 växlar i vardera riktningen
Däck: 340/85R24 fram och 420/85R34 bak
Bränsletank: 114 liter
Lyftkapacitet: 4 200 kp
Max hydraulflöde: 56 l/min
Max hydraultryck: 206 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 3 750 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,2 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (13 liter) Transmissionsoljebyte 750 timmar (55 liter)
Kraftuttag: 540 och 540E rpm
New Holland T7070 AutoCommand
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 167 kW (225 hk) maxeffekt och max vridmoment 950 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Steglös transmission samt kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 440 liter
Lyftkapacitet: 8647 kp
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 7 200 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,0 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (84 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm.
Valtra T202 Direct
Motor: Sexcylindrig Sisu på 7,4 liter och 140 kW (190 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 745 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 375 liter
Lyftkapacitet: 8 500 kg
Max hydraulflöde: 115 l/min
Max hydraultryck: 205 bar
Yttre hydraulik: 5 dubbelverkande uttag bak
Vikt: 6 420 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,85 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (65 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (62 liter),
Kraftuttag: 540E och 1 000 rpm