Första JD:n med AdBlue
Med nya 7R är även John Deere med i AdBlue-gänget, så detta är nog sista gången vi kan sätta upp det som ett minus i en traktortest. Fördelen med detta system för avgasrening ska enligt uppgift vara minskad bränsleförbrukning.
Vi har testat många traktorer med SCR-teknik för avgasreningen och därmed en extra tank för AdBlue. Den som vanligtvis tankar hemma på gården kommer inte att uppleva detta som speciellt krångligt. Man ställer upp en mindre tank med AdBlue, elpump, slang med pistolhandtag bredvid den vanliga dieseltanken. Man börjar tanka diesel och sen AdBlue och långt innan det är fullt med bränsle är det redan klart med påfyllningen av urealösningen. Man förlorar alltså ingen tid. Eftersom alla tillverkare tagit i när det gäller tanken för AdBlue, vilket innebär att man aldrig behöver tanka detta preparat mer än varannan gång man fyller på diesel, så går det ju utmärkt att tanka i fält en och annan gång, även om man inte har AdBlue med sig där.
John Deere 7R kom 2013, men det är först i år den finns tillgänglig på marknaden och den var även en av sju traktorer i final i Årets Traktor 2015.
Det är en trevlig traktor, smidig och bekväm med en rymlig och ljus hytt.
Testtraktorn har skinnklädsel både i förar- och passagerstolen. Den senare kan ställas i tre olika lägen, som en stol med ryggstöd när man har passagerare med sig, med ryggstödet nerfällt när man behöver ett bord i hytten och ihopfälld mot vänster bakskärm då den inte används alls och man vill ha maximalt med plats i hytten.
Framrutan är stor och ger perfekt sik. Utsläpp för ventilation finns i instrumentpanelen fram mot rutan, mot golvet och i hyttens sidor. Det ger ett perfekt klimat oavsett om man behöver värme eller kyla.
Vill man ha kall mat eller dryck finns kylskåp att köpa till och då placeras detta till vänster om föraren.
Priset i vidstående faktaruta avser traktor med den steglösa transmissionen AutoPowr. Väljer man något av de andra alternativen blir traktorn billigare.
Man kan även få 540 ekonomi på kraftuttaget för ett tillägg om 5 346 kronor.
John Deere har ganska slimmade traktorer i standard och så bygger kunden efter egna önskemål från en rejält lång utrustningslista. Det är bra, för köper man tilläggen i så kallade paket, är alltid risken stor att man betalar för något man aldrig använder.
Till höger om föraren finns alla reglage fint placerade i armstödet. Det är en ergonomisk arbetsplats och det är lätt att förstå sig på traktorn och köra den.
Hydrauluttagen manövreras med en joystick samt med vippor. Man kan själv välja vilket uttag bak som ska ligga i vilket reglage i hytten. Färgkoder hjälper till att hålla ordning. Inställningarna sker i traktorns monitor som sitter längst fram i höger armstöd. Det är en färgskärm med pekfunktion och den följer ISOBUS-standard. Därmed kan man, förutom programmera och övervaka allt som har med traktorn att göra, även övervaka och styra redskap, köra autostyrning och se bilder från övervakningskameror.
Med JD-link och remote display access kan man som förare via internet få information och hjälp när man får problem i sitt arbete med traktorn.
Håller vi oss kvar i hytten lite till kan vi konstatera att dörren öppnas lite för lite för att det ska vara helt perfekt att ta sig in och ut från hytten och så sitter säkringarna innanför en lucka bakom förarstolen. Där är de svåra att komma åt.
När det gäller servicen för övrigt är intervallet för oljebyten inte de bästa, det finns exempelvis motorer som i dag klarar 600 timmar och mer.
Motorhuven öppnas i framkant men det blir en liten sidoplåt kvar på varje sida. Annars är det enkelt att komma åt oljestickan, påfyllning av allt, rengöring av filter och att dela kylare för att rengöra emellan dem.
NilehnTeknik har testat 7310R med den steglösa transmissionen AutoPowr samt semipowershiften E23. Den senare är ett alternativ för dem som vill ha en lite billigare variant, men som ändå är bekväm. E23 kan köras i automatläge och med så många steg blir det mycket mjukt.
Vi upplever 7310R som en effektiv och stark traktor för relativt tunga arbeten. Den är smidig i fält och stabil och säker på vägen.
John Deere 7310R
Motor: Sexcylindrig John Deere på 9,0 liter och 251 kW (341 hk) maxeffekt och maximalt vridmoment 1 452 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Steglös eller semipowershift
Däck: 600/70R30 fram och 650/85R38 bak
Bränsletank: 543 + 25,7 liter
Lyftkapacitet: 10 200 kg
Max hydraulflöde: 162 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 11 326 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,7 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (27 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (160 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 1 987 553 kronor
Pris per hk: 5 828 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 900 kg: 21 100
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 74 400
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 12 114
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: 39 300
Aktivt säte: 32 100
Krypväxel: std i AutoPowr
Tre plus:
- Smidig
- Lättkörd
- Flera transmissionsalternativ
Tre minus:
- Ingen högerdörr
- Måste tanka AdBlue
- Samma olja i transmission och hydraulik