ANNONS

Kan bli Sveriges mest sålda traktor

Med sina 130 hästkrafter, väl anpassad till frontlastare och fördelaktigt pris ligger Case IH Vestrum 120 CVX i exakt den position som kan ge den titeln Sveriges mest sålda traktor. Nu gäller det bara att attrahera tillräckligt många kunder.

Case IH Vestrum 120 CVX har som de sista tre bokstäverna i modellbeteckningen antyder en steglös transmission. Det finns fabrikat som har steglösa traktorer i denna effektklass sedan innan och även betydligt mindre traktorer, men det är inte så vanligt förekommande.
För att orka i transport går motorn på 1 770 rpm vid 43 km/h. Större traktorer klarar mindre motorvarvtal vid full fart.
Dock ska denna jämföras med en lika stor maskin med semipowershift och då hade inte motorvarvtalet varit mindre vid transport.
Traktorn är bekväm och lättkörd. Den förefaller nästan starkare och robustare än vad motoreffekten och vikten anger. Vi kör med en tremeters Dalbo Dinco som en del större traktorer kan ha problem att hantera men Vestrum 120 CVX hanterar den galant både på väg och i fält. Frontlastaren som motvikt är naturligtvis av avgörande betydelse.
Traktorn är dragvillig i fält och smidig. Det går inte att klaga på effekten och dragförmågan. Fram/back kan växlas med spaken till vänster om ratten eller med knappar i körspaken.
Case IH har i alla tider arbetat för att det ska vara enkelt och lättbegripligt vad gäller reglagen i hytten och alla som suttit i en Case IH de senaste tio åren känner igen sig.
Testtraktorn har inte monitor i höger armstöd, men det finns som extrautrustning och är lämpligt att välja om traktorn köps med autostyrning.
Men för den som kör traktorn hemma på gården och i stallet är det tillräckligt med den information och de inställningar man kan se och göra i höger A-stolpe.

Här finns även en intressant information om bränsleförbrukning per timme och per hektar.

Testtraktorn har fyra mekaniska spakar till yttre hydraulik men det går att få två uttag med elhydraulik. Då kan man manövrera ett uttag med knappar i körspaken och ett med en vippa i höger armstöd.

Traktorn har hydrauliskt utskjut för lyftdragkoken och för detta finns en säkerhetsanordning i form av en elströmställare som måste hållas intryckt när hydrauliken aktiveras, annars skjuts inte kroken bakåt.

Mekanisk spärr för att låsa upp före sänkning är som vanligt med en rejäl spak i bakrutan. Lätt att se och manövrera.
Med ett stort takfönster som hänger ihop med frontrutan blir sikten uppåt perfekt vid lastararbete och vill man kan framaxelfjädringen tvångsstyras upp och ner så att sikten upp eller ner blir ännu bättre. Med en knapptryckning i höger armstöd centreras framaxelfjädringen igen och blir aktiv.

När det gäller service finns det inte mycket att klaga på. Ett intervall på 600 timmar för motorolja är normalt och oljestickan nås utan att öppna huvar.
Motorhuven öppnas i fronten och går rakt upp på gasdämpare. Tyvärr blir det en plåt kvar på varje sida som får monteras bort separat.

Luftfiltret sitter lättåtkomligt i fronten och kylarna delas snabbt för rengöring emellan. Eftersom testtraktorn har frontlastare blir det alltid lite knöligare att komma åt.
Traktorn finns i lite enklare utförande till ett mindre pris, 820 000 kronor i basutförande. Då får man ingen hyttfjädring och framaxelfjädring, endast tre yttre dubbelverkande hydraulikuttag och lite mindre hjul.
Frontlastaren på testtraktorn har vi inte med i priset i vidstående faktaruta. Den kostar 80 000 kronor och är tillverkad av tyska Stoll. Den lyfter nästan fyra meter högt med plana gafflar och har en kapacitet på 1 830 kg.
Case IH Vestrum 120 CVX är näst störst i en serie om fyra traktorer som spänner från 111 till 140 hästkrafter, alla med steglös transmission.
Andra intressanta tillval kan vara drivhjulsberoende kraftuttag för 2 500 kronor, autostyrning för 77 700 kronor och tryckluftsbroms för släpvagn för 20 900 kronor.
Totalt sett kan man sammanfatta provkörningen av Case IH Vestrum CVX som mycket traktor för pengarna.

Case IH Vestrum 120 CVX

Motor:       Fyrcylindrig FPT på 4,3 liter och 96 kW (131 hk) maxeffekt och max vridmoment 610 Nm vid 1 300 rpm

Transmission:             steglös

Däck:        480/65R28 fram och 600/65R38 bak

Bränsletank:               180 liter + 19 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             5 600 kg

Max hydraulflöde:      110 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         5 400 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,00 m

Serviceintervall:         Motoroljebyte 600 timmar

Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

Pris:          870 000 kronor

Pris per hk:                6 641 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:     std

Frontvikter, 6 x 45kg + 110 kg: 11 400

Passagerarsäte:            std

Frontlyft och pto:        60 700

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        nej

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       std
Hyttfjädring:              std

Krypväxel:                 std

Tre plus:

–       Lättkörd

–       Välutrustad

–       Smidig

 

Tre minus:

–       Blinkers stängs inte av automatiskt

–       Trångt att använda höger dörr

–       Sidoplåtar på motorn

Relaterade artiklar