Kines med italienska konstruktioner
Med Arbos 5000-serien tar kineserna ett rejält kliv framåt. Med hjälp av italienska ingenjörer och designers samt en internationell motortillverkare har man nått långt, men fortfarande saknas en rejäl bit fram till dagens premiumtraktorer från väst.
Det finns fyra modeller i Arbos 5000-serien och alla har samma fyrcylindriga motor som avgasrenas med SCR-teknik. Effektintervallet är 100 till 134 hästkrafter och den största Arbos 5130 är en av traktorerna i final i Årets Traktor 2016, i klassen Best of Utility.
Motorn tillverkas av Kohler och uppfyller avgaskrav steg IV. Vår testkörning visar att det är en helt okej motor vad gäller segdragning, ljudnivå och prestanda.
Den har ett serviceintervall på 600 timmar vad gäller oljebytet vilket placerar traktorn relativt bra till, det finns både sämre och bättre på marknaden.
Transmission och hydraulik är Foton Lovols egna byggen med Italienarna med på ett hörn av ritbordet.
För den som önskar finns det en större hydraulpump som ger 70 liter per minut.
Traktorn kan ha upp till fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag men det finns bara max tre reglage i hytten, det fjärde betjänas med samma spak som nummer tre och med en strömbrytare väljer man vilket.
Transmissionen är enkel. Fem synkroniserade växlar i en golvspak och tre snabbväxlar som växlas med en spak i högerkonsollen, där har man även handgas och tre mekaniska grupper om med dem blir det 45 växlar, men då powershiften alltid hamnar i mellanväxel när man backar blir det bara 15 växlar back. Fram/back är kopplingsfri i en spak till vänster om ratten.
Traktorn når 40 km/h vid reducerat motorvarvtal, 1 840 rpm och på marknader där det är tillåtet går den i 50 km/h.
Traktorn kan inte utrustas med varken frontlyft eller frontkraftuttag men man kan få fyra kraftuttagsväxlar bak, ekonomi på både 540 och 1 000 rpm om man önskar.
Framaxeln får belastas upp till 3 500 kg så det går att sätta frontlastare på traktorn.
Fullt belastad får Lovol 5130 väga som mest 7 500 kg och man kan ha upp till 650/65R38 bakdäck på traktorn och det får anses bra på en maskin i denna storlek. Med sådan sulor och endast 4 ton blir det inte mycket markpackning.
Enligt tillverkaren Foton Lovol ska Arbos 5000 förbättras inom kort. Bland det som komma ska är framaxelfjädring och en pekskärm i högerkonsollen för alla traktorns inställningar och med detta även ISOBUS-standard.
Lovol Arbos 5000 kommer att visas på Agritechnica.
Foton Lovol är den största traktortillverkaren i Kina med en omsättning på 3,15 miljarder euro. Företaget tillverkar traktorer, lantbruks- och entreprenadmaskiner, motorer och transmissioner. Det bildades år 1998 och har 16 000 anställda, en snabb resa på kort tid. År 2014 producerade Foton Lovol 53 915 skördetröskor och 104 980 traktorer och på dessa två produktgrupper har man en tredjedel av den kinesiska marknaden. En anledning till att man räknar med försäljningsframgångar med nya Arbos 5000 i Europa är att Foton Lovol nyligen öppnat ett nytt huvudkontor i Europa. Det ligger i Italien och från det går mycket feedback tillbaka till fabriken i Kina för att produkterna ska anpassas till europeiska lantbrukares behov.
Tanken är att erbjuda användarvänliga men relativt enkla traktorer till konkurrenskraftiga priser.
Enligt planen kommer det nästa år en 6000-serie som når 200 hästkrafter och år 2017 är det 260 hästkrafter som gäller med nya 7000-serien.
Foton Lovol Arbos 5130
Motor: Fyrcylindrig Kohler på 3,4 liter och 98 kW (134 hk) maxeffekt och max vridmoment 500 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Semipowershift med kopplingsfri fram/back
Däck: 13.6R28 fram och 18.4R38 bak
Bränsletank: 160 liter + 245 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 4 400 kg
Max hydraulflöde: 50 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 000 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (45 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: uppgift saknas
Pris per hk: uppgift saknas
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: extra
Frontvikter: extra
Passagerarsäte: extra
Frontlyft och pto: nej
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: extra
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: extra
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: nej
Framaxelfjädring: nej
Hyttfjädring: nej
Krypväxel: extra
Tre plus:
- Lätt
- Bra sikt
- Lättservad
Tre minus:
- Gammal transmission
- Ingen elhydraulik
- Ingen fjädring