ANNONS

Kines med italienska konstruktioner

Med Arbos 5000-serien tar kineserna ett rejält kliv framåt. Med hjälp av italienska ingenjörer och designers samt en internationell motortillverkare har man nått långt, men fortfarande saknas en rejäl bit fram till dagens premiumtraktorer från väst.

Det finns fyra modeller i Arbos 5000-serien och alla har samma fyrcylindriga motor som avgasrenas med SCR-teknik. Effektintervallet är 100 till 134 hästkrafter och den största Arbos 5130 är en av traktorerna i final i Årets Traktor 2016, i klassen Best of Utility.

Motorn tillverkas av Kohler och uppfyller avgaskrav steg IV. Vår testkörning visar att det är en helt okej motor vad gäller segdragning, ljudnivå och prestanda.
Den har ett serviceintervall på 600 timmar vad gäller oljebytet vilket placerar traktorn relativt bra till, det finns både sämre och bättre på marknaden.
Transmission och hydraulik är Foton Lovols egna byggen med Italienarna med på ett hörn av ritbordet.
För den som önskar finns det en större hydraulpump som ger 70 liter per minut.
Traktorn kan ha upp till fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag men det finns bara max tre reglage i hytten, det fjärde betjänas med samma spak som nummer tre och med en strömbrytare väljer man vilket.
Transmissionen är enkel. Fem synkroniserade växlar i en golvspak och tre snabbväxlar som växlas med en spak i högerkonsollen, där har man även handgas och tre mekaniska grupper om med dem blir det 45 växlar, men då powershiften alltid hamnar i mellanväxel när man backar blir det bara 15 växlar back. Fram/back är kopplingsfri i en spak till vänster om ratten.
Traktorn når 40 km/h vid reducerat motorvarvtal, 1 840 rpm och på marknader där det är tillåtet går den i 50 km/h.
Traktorn kan inte utrustas med varken frontlyft eller frontkraftuttag men man kan få fyra kraftuttagsväxlar bak, ekonomi på både 540 och 1 000 rpm om man önskar.
Framaxeln får belastas upp till 3 500 kg så det går att sätta frontlastare på traktorn.
Fullt belastad får Lovol 5130 väga som mest 7 500 kg och man kan ha upp till 650/65R38 bakdäck på traktorn och det får anses bra på en maskin i denna storlek. Med sådan sulor och endast 4 ton blir det inte mycket markpackning.
Enligt tillverkaren Foton Lovol ska Arbos 5000 förbättras inom kort. Bland det som komma ska är framaxelfjädring och en pekskärm i högerkonsollen för alla traktorns inställningar och med detta även ISOBUS-standard.
Lovol Arbos 5000 kommer att visas på Agritechnica.
Foton Lovol är den största traktortillverkaren i Kina med en omsättning på 3,15 miljarder euro. Företaget tillverkar traktorer, lantbruks- och entreprenadmaskiner, motorer och transmissioner. Det bildades år 1998 och har 16 000 anställda, en snabb resa på kort tid. År 2014 producerade Foton Lovol 53 915 skördetröskor och 104 980 traktorer och på dessa två produktgrupper har man en tredjedel av den kinesiska marknaden. En anledning till att man räknar med försäljningsframgångar med nya Arbos 5000 i Europa är att Foton Lovol nyligen öppnat ett nytt huvudkontor i Europa. Det ligger i Italien och från det går mycket feedback tillbaka till fabriken i Kina för att produkterna ska anpassas till europeiska lantbrukares behov.
Tanken är att erbjuda användarvänliga men relativt enkla traktorer till konkurrenskraftiga priser.
Enligt planen kommer det nästa år en 6000-serie som når 200 hästkrafter och år 2017 är det 260 hästkrafter som gäller med nya 7000-serien.
Foton Lovol Arbos 5130

Motor:       Fyrcylindrig Kohler på 3,4 liter och 98 kW (134 hk) maxeffekt och max vridmoment 500 Nm vid 1 400 rpm

Transmission:             Semipowershift med kopplingsfri fram/back

Däck:        13.6R28 fram och 18.4R38 bak

Bränsletank:                160 liter + 245 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             4 400 kg

Max hydraulflöde:       50 l/min

Max hydraultryck:       200 bar

Yttre hydraulik:           2 dubbelverkande uttag

Vikt:          4 000 kg (utan vikter)

Serviceintervall:          Motoroljebyte 600 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (45 liter)

Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm

Pris:          uppgift saknas

Pris per hk:                                 uppgift saknas

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:      extra

Frontvikter: extra

Passagerarsäte:           extra

Frontlyft och pto:        nej

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        nej

Luftfjädrad förarstol:   extra

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:          extra

Vändbar förarplats:      nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    nej

Framaxelfjädring:        nej

Hyttfjädring:               nej
Krypväxel:                  extra

 

Tre plus:

  • Lätt
  • Bra sikt
  • Lättservad

 

Tre minus:

  • Gammal transmission
  • Ingen elhydraulik
  • Ingen fjädring
Lovol 5000 från Kina är ett rejält lyft både tekniskt och designmässigt jämfört med övriga traktorer från Kina, men det är fortfarande en bit kvar innan de når premiummodellerna från väst.

Lovol 5000 från Kina är ett rejält lyft både tekniskt och designmässigt jämfört med övriga traktorer från Kina, men det är fortfarande en bit kvar innan de når premiummodellerna från väst.

Lovol 5000 väger endast 4000 kg vilket blir strax under 30 kg per hästkraft. Hjulbasen är 2 347 millimeter.

Lovol 5000 väger endast 4000 kg vilket blir strax under 30 kg per hästkraft. Hjulbasen är 2 347 millimeter.

Kopplingsfri fram/back, hängande pedaler och bra placerade luftutsläpp är positiva egenskaper på Lovol 5000.

Kopplingsfri fram/back, hängande pedaler och bra placerade luftutsläpp är positiva egenskaper på Lovol 5000.

Mekanisk golvspak till fem huvudväxlar och en frikopplinghsnkapp. Orange spakar ute tull höger för handgas, trestegad powershift och gruppväxel. Mekaniska spakar, blå, till yttre hydraulik och även mekanisk trepunkt. Här ligger Lovol 30 år efter, om än lite prydligare än Västeuropas åttiotalstraktorer.

Mekanisk golvspak till fem huvudväxlar och en frikopplinghsnkapp. Orange spakar ute tull höger för handgas, trestegad powershift och gruppväxel. Mekaniska spakar, blå, till yttre hydraulik och även mekanisk trepunkt. Här ligger Lovol 30 år efter, om än lite prydligare än Västeuropas åttiotalstraktorer.

Till höger om föraren, radio, kraftuttagsväxel och en del praktiska förvaringsfack och hållare för dricka.

Till höger om föraren, radio, kraftuttagsväxel och en del praktiska förvaringsfack och hållare för dricka.

Verktygslåda till vänster sida över bränsletanken är bra.

Verktygslåda till vänster sida över bränsletanken är bra.

Motorhuven öppnas i fronten och lyfts rakt upp på gasdämpare, men eftersom det blir kvar en stor plåt på varje sida kommer man inte åt något ändå.

Motorhuven öppnas i fronten och lyfts rakt upp på gasdämpare, men eftersom det blir kvar en stor plåt på varje sida kommer man inte åt något ändå.

Två dubbelverkande uttag bak är standard och maximalt kan man få fyra.

Två dubbelverkande uttag bak är standard och maximalt kan man få fyra.

Hytt utan B-stolpe och sidomonterat avgasrör är bra.

Hytt utan B-stolpe och sidomonterat avgasrör är bra.

Tre trappsteg och bred dörr ger fint insteg till hytten.

Tre trappsteg och bred dörr ger fint insteg till hytten.

Det finns varken framaxel- eller hyttfjädring på utrustningslistan.

Det finns varken framaxel- eller hyttfjädring på utrustningslistan.

Traktorer från Kina kommer så sakta i Europa. Fram till nu har de varit synnerligen enkla vad gäller finish, men nu börjar de så sakta förbättras.

Traktorer från Kina kommer så sakta i Europa. Fram till nu har de varit synnerligen enkla vad gäller finish, men nu börjar de så sakta förbättras.

Relaterade artiklar