Komatsu Forest dammar av gammal idé
Drivare heter en skogsmaskin som både kan skörda och skota. Det har funnits några sådana maskiner på marknaden och en av dem var, finska Pika som sedan bytte namn till Pinox. Finska Ponsse tillverkade en variant på drivaren. Det var en maskin som ganska enkelt kunde byggas om för att arbeta som skördare eller skotare, men kunde således inte göra båda arbetena samtidigt. Även Timberjak har nosat på tekniken innan John Deere tog över och svenska Rottne är nog de enda som sagt blankt nej.
Nu tar Komatsu Forest i Umeå upp idén och ska tillsammans med flera stora svenska skogsbolag utveckla en ny stor drivare.
– Med utveckling av en slutavverkningsdrivare tror vi att vi kan ta ett nytt steg inom metodutvecklingen, säger Per Annemalm, produktansvarig på Komatsu Forest.
Ökad produktivitet genom teknik- och metodutveckling är ett gemensamt intresse för maskintillverkare, skogsbolag och skogsentreprenörer. Generellt sett har maskintillverkarna kommit väldigt långt när det gäller tekniknivå på både skördare och skotare. Men man använder fortfarande en traditionell drivningsmetod, en skördare som avverkar och en skotare som transporterar ut virket. Drivarprojektet är ett nationellt projekt initierat av de stora skogsföretagen inom svenska skogsbruket. Komatsu Forest blev med sin djupa förankring i Sverige den naturliga samarbetspartnern för maskinteknisk utveckling.
– Det finns nu en gemensam tro på att en slutavverkningsdrivare kommer att vara en konkurrenskraftig maskin och metod i framtiden, säger Jonas Eriksson, produktionschef på Holmen Skog och talesperson för drivargruppen.
Idén är dock inte ny. Redan på 80-talet studerades combimaskiner för drivning. 2001 lanserade Komatsu Forest en gallringsdrivare under namnet Valmet 801 Combi.
– Men den praktiska körningen visade att metodiken blev för svår att hantera i gallring, bland annat eftersom direktlastningen i det vridbara lastutrymmet krävde för mycket plats i stickvägen, säger Jonas Eriksson. Den maskin som nu beställts är dimensionerad för slutavverkning och bygger på väl beprövade komponenter från större maskiner. Den nya drivare som är under utveckling är i första hand en slutavverkningsmaskin. Konstruktion och tillverkning av en prototyp, som tills vidare heter X19, pågår för fullt.
– Den drivare vi nu håller på att utveckla är en direktlastande drivare som ska ge produktivitetsvinst genom att trädet avverkas direkt i lastutrymmet, berättar Per Annemalm.
Om man jämför med en skördare så hamnar den nya drivaren i Komatsu 931-klassen och som skotare planeras den kunna lasta nästan lika mycket som största skotaren, Komatsu 895. Lastutrymmet på den nya drivaren kommer att vara roterande och tiltbart. Allt för att göra det så enkelt och effektivt som möjligt att direktlasta när stammen processas genom aggregatet.
– Det är en stor utmaning att sammanföra två maskiners alla funktioner i en maskin som ska kunna jämföras med separata skotare och skördare när det gäller dimensioner och vikt, förklarar Per Annemalm.
Skogforsk har gjort beräkningar som visar att den nya drivaren kan effektivisera drivningen genom direktlastning (inget virke på backen) och mer rationell organisation (billigare och enklare flyttningar mellan objekt) vilket har potential att sänka drivningskostnaden med så mycket som 10-15 procent. Dessutom sänks bränsleförbrukningen per m3 när kranarbetet minskar, förarergonomin blir bättre genom att föraren får större variation i arbetet och markskadorna skulle kunna minskas genom att överfarter i känsliga områden minimeras.
– Drivaren är väl studerad både i teori och praktik. I teori och systemanalyser är drivarsystemet konkurrenskraftigt på en stor andel av Sveriges avverkningsareal där vi ofta har mindre avverkningsobjekt med många flyttningar mellan avverkningarna. Undantaget är långa transportavstånd där drivaren blir ineffektiv och i väldigt grov skog där dagens skördare/skotaresystem är oerhört effektivt och svårt att konkurrera med, säger Isabelle Bergkvist på Skogforsk.
Under första året kommer maskinen att utvärderas och följas noga med stöd av Skogforsk. Fokus ligger på olika typer av driftsuppföljning, men maskinen kommer också att tidsstuderas.
– Komatsu Forest kommer att utvärdera den första prototypen mycket noggrant för att verifiera att maskinen är konkurrenskraftig i produktivitet innan vi beslutar om serieproduktion, konstaterar Per Annemalm.
Fakta: Drivarprojektet
Utvecklingen av en ny drivare är ett nationellt övergripande projekt. En stor del av svenskt skogsbruk finns representerat i en samarbetsgrupp som har som uppgift att vara pådrivande i utvecklingen av drivarkonceptet på nationell nivå, samt att dela erfarenheter kring olika drivarprojekt mellan de deltagande företagen. Drivargruppen består av Holmen Skog, SCA skog, StoraEnso Skog, Sveaskog, Södra skogsägarna, BillerudKorsnäs samt Skogforsk.