En komplett maskin
Med nya 8737 Dyna-VT får man många hästkrafter för pengarna. I dag är det inte många moderna traktorer som kommer under 6 000 kronor per hästkraft, men det gör man med denna stordragare från Massey Ferguson.
NilehnTeknik testkör Massey Ferguson 8737 Dyna-VT i fält med jordbearbetningsredskap samt i transport med en fullastad treaxlad påhängsvagn.
Traktorn går mjukt och stabilt i transport och man åker bekvämt.
Den steglösa transmissionen kan köras på flera sätt, med gaspedalen, med körspaken eller med förvalda hastighetsinställningar i farthållaren.
Man kan programmera in två olika farter och många väljer toppfarten i den ena så att man bara behöver trycka på en knapp för att nå maxfart i transport och kanske en lagom fart i fält i det andra valet. Man ställer in farten med två skrollhjul ute till höger och i instrumentpanelen ser man vilken fart man valt.
Detta är framförallt bra när man kör i fält då man enkelt kommer igång i rätt hastighet efter att man snurrat runt på vändtegen. Då är det bara att trycka en gång på knappen och sen kan man koncentrera sig på hydraulfunktioner, eventuell autostyrning och annat viktigt som har med redskapet att göra.
För ett par år sedan fick Massey Ferguson inte bara den vanliga enkla körspaken utan nu kan man även välja en multifunktionsspak i höger armstöd, för de steglösa modellerna. Den är bra utformad och man har fin kontroll över hastigheten när man kör manuellt.
Samtidigt har man knappar för trepunkt, ett dubbelverkande yttre hydrauluttag, farthållare och vändtegsautomatik utan att man behöver flytta handen.
Behöver man fler hydraulfunktioner kan man få upp till tre i ytterligare en joystick till höger om körspaken och resten är vippor ute till höger. Testtraktorn hade dock den enklare körspaken men vår provkörning visar att det här är en modern och bekväm traktor med stor dragkraft.
Den accelererar snabbt i transport och det är tyst i hytten. Föraren har god sikt åt alla håll. Hytten skiljer sig mot de mindre Massey Fergusonmodellerna då den saknar B-stolpe och därmed även den välvda sidorutan.
Reglage som Massey Ferguson brukar ha i B-stolpen sitter nu i C-stolpen vilket innebär att det blir lite svårare att nå.
Traktorn har fjädring på framaxel och hytt som standard och även luftfjädrat säte. Det ger fin komfort på ojämnt underlag.
Väljer man trepunkt fram är den integrerad i ramen och monteras på fabrik. Den kan naturligtvis regleras utifrån och så även yttre hydrauluttag fram.
När det gäller service är det mesta lätt att komma åt. Längst bak till höger i hytten sitter alla säkringar och relä under en lucka och hela motorhuven lyfts i ett stycke och sen kommer man åt luftfilter och kylare längst fram.
Batteriet sitter bakom en lucka på höger sida, och det är lite svårare att komma åt. Här sitter även verktygslådan instucken. Det är naturligtvis en sämre lösning än att ha den till vänster där man kommer ut ur hytten.
Hytten har ju inte dörr på höger sida.
Motorn i Massey Ferguson 8737 Dyna-VT är Agcos egen och den största sexan man tillverkar. Det är en välbeprövad konstruktion som återfinns i många lantbrukstraktorer av olika fabrikat och även i tröskor. Den har avgasrening med SCR-teknik och därmed tankar man även AdBlue.
Längst fram i höger armstöd sitter monitorn Datatronic III. I den gör man alla inställningar för motor, transmission, vändtegsautomatik, med mera. Tyvärr kan man inte få autostyrning i denna skärm utan för att köra med sådan utrustning tvingas man installera en monitor till i hytten.
Traktorn har fläkten i taket och alla luftutsläpp där, men i Sverige säkjs Massey Ferguson i dag med ytterligare en fläkt med utsläpp mot golvet så man kan få värme där en kall vinterdag.
Att koppla av vagnen och koppla en kultivator går snabbt.
Hydrauliskt utskjut på lyftdragkoken innebär att man ser bra när man ska koppla och en annan finess är mekaniska smakar över ventilpaketet bak. Förutom att man kan manövrera de yttre hydrauluttagen därifrån kan man också få slangarna trycklösa med motorn avstängd genom att vippa på reglagen. Det är mycket praktiskt både när man ska koppla av och på hydraulik. För även om hydrauluttagen ska gå att koppla under tryck, vet man ju i praktiken att det ibland inte går ändå när det är tryck i slangar från maskinen eller i traktorns uttag
Massey Ferguson 8737 Dyna-VT
Motor: Sexcylindrig AgcoPower på 8,4 liter och 294 kW (400 hk) maxeffekt
Transmission: Steglös
Däck: 600/65R34 fram och 710/75R42 bak
Bränsletank: 630 + 60 liter
Lyftkapacitet: 12 000 kg
Max hydraulflöde: 205 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 10 800 kg (utan vikter)
Vändradie: 7,5 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (23 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 500 timmar (115 liter)
Kraftuttag: 540E och 1 000 rpm
Pris: 2 254 650 kronor
Pris per hk: 5 636 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 22 x 55 kg: 26 070
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 113 630
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 11 270
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Bra transmission
- Välutrustad
- Lågt pris per hästkraft
Tre minus:
- Ingen högerdörr
- Dåligt handtag till spärr lyftdragkrok
- Reglage i höger C-stolpe.