ANNONS

Kraftfull trepunkt med tanke på storlek och ålder

Winner den sista riktiga Fiattraktorn fick lägga grunden till teknik vi i dag ser ända fram i New Hollands TM-serie.
När Fiat presenterade den nya Winnerserien år 1991 visade man upp en för den tiden modern och bekväm traktor. I begynnelsen var det en serie på fyra traktorer i effektintervallet 72 kW (98 h) till 96 kW (130 hk). Modellerna heter F100, F110, F120 och F130. Samtliga var sexcylindriga sugmotorer utom den största som hade turbo.
Två olika leverantörer av insprutningspumpar förekom, CAV och Bosch. Båda är av rotortyp, något att ha med i beräkningen eftersom det visat sig att många rotorpumpar har problem att klara den nya svenska miljödieseln MK1.
Två år senare kompletterades Winnewrserien med ytterligare två modeller, F-115 och den största F140 med motorstyrkor på 85 kW (115 hk) respektive 103 kW (140 hk).
Traktorerna som är tillverkade på Fiat i Italien importerades i begynnelsen av Rosenqvist Maskin men övergick vid halvårsskiftet 1994 till Söderberg & Haak som ett resultat av att Fiat köpte Ford.
De två minsta modellerna, F100 och F120, kunde beställas både som två- och fyrhjulsdrivna traktorer medan de fyra största endast fanns att tillgå med fyrhjulsdrift. Ingen såldes med tvåhjulsdrift i Sverige.
Winnerserien ersatte egentligen aldrig någon annan Fiatmodell utan kom som ett exklusivare komplement till befintliga traktorer. Den hann aldrig bli någon storsäljare i Sverige. De traktorer som kom som nya modeller i början på nittiotalet hade det inte lätt. Traktormarknaden dök i botten och tajmingen för nylansering har aldrig varit sämre.
De modeller som sålts i flest exemplar här är F-100 med 18 och F-110 med 21 stycken traktorer och totalt har det inte registrerats mer än 85 Fiat Winner i Sverige.
Traktorn har en kraftfull trepunkt med tanke på storlek och ålder. Hydrauliken är elektronisk. De första hade italiensk Marelliteknik men efter något år byttes den leverantören ut mot tyska Bosch och det blev betydligt tillförlitligare.
Traktorerna är för tiden välutrustade vad gäller yttre hydraulik. Fyra dubbelverkande uttag som manövreras med två spakar nere till höger i hytten och två uppe i högerpanelen.
Tre kraftuttagsväxlar med ekonomivarv på 540 är en annan finess.
Hyttfläkten sitter i taket och har filtret över bakrutan. Luftutsläppen i hytten sitter i takets framkant och är fyra till antalet.
Transmissionen på Winnerserien är inte så dum. Fyra gruppväxlar och fyra synkroniserade växlar i två korta spakar till höger. Med spaken till den synkroniserade lådan växlar man även i den tvåstegade snabbväxeln genom att vippa spaken i sidled. Bredvid dem och närmast föraren en spak för synkroniserad fram/back. Visserligen tvingades föraren trampa på frikopplingen, men ändå ganska bra för den tidens traktorer. Kompletteras traktorn med en hydraulmanövrerad koppling blir det riktigt bekvämt.
När föraren lägger i backen blir det alltid högväxel i snabbväxlen, därav dubbla antalet växlar fram. Med kryplåda, kort spak nere vid golvet, får traktorn 64F/32R.
Batteriet, som är på 170 Ah sitter i fronten. Vad gäller serviceåtkomlighet finns inte mycket att säga, säkringarna kommer fram när man öppnar ett lock under ratten.
År 1996 när de första gemensamma modeller kom för Fiat och Ford ersattes Winner av Fiats M100-serie vilken som Ford heter 60-serien. Mycket teknik från Winnerserien finns fortfarande kvar i New Holland och exempelvis framaxel och bakaxel i TM-serien har en konstruktion hämtad från Winner.

Fiat F-100 Winner.
Motor: Sexcylindrig Iveco på 5,9 liter och 66 kW (90 hk) maxeffekt och max vridmoment 410 Nm vid 1 300 rpm.
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda och fyra mekaniska gruppväxlar samt tvåstegs snabbväxel och separat fram/back ger 32 växlar framåt och 16 bakåt.
Däck: 14.9R28 fram och 18.4R38 bak
Bränsletank: 215 liter.
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 55 minutliter vid 2 300 rpm, max oljetryck 190 bar.
Lyftkapacitet: 6 560 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 540, 540 E och 1 000 rpm.
Vikt: 4 500 kg (utan vikter) varav 44 procent på framaxeln.
Vändradie: 4,9 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (13,7 liter), Transmissionsoljebyte 800 timmar (65 liter).
Nypris 1993: 365 800 kronor.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 2 st, /st 79:50
Hydrauloljefilter 357:-
Bränslefilter 2 st, /st 100:-
Luftfilter, yttre 409:-
Luftfilter, innre 292:-
Bakruta: 1 170:-
Bromsskiva /sida 1 360:-
Spindel led till framaxel 600:-
Komplett koppling med lamell, tryckplatta och lager 7 111:-

Verkmästaren: Välj rätt hydraulik
Fiat Winner har elektronisk trepunkt. De första som hade elektronik från italienska Marelli fungerade lite si och så enligt Roger Häggberg på Häggbergs Traktor i Motala. Dessa byggdes emellertid om och de senare Winnertraktorerna har elektronik från Bosch vilket är bättre.
Roger Häggberg kan inte komma på något speciellt med Fiat Winner.
– Helt klart kan en del traktorer som gått mycket och då främst med frontlastare ha lite glapp i styrleder och spindlar, men det är ju normalt slitage, säger han.
På Häggbergs Traktor har man bytt några lager i en del växellådor på Winnerserien. Det är ett koniskt lager som började glappa på en del traktorer. Symptomet är ett kluckande ljud från transmissionen när man backar.
– Men vi har aldrig rivit ner någon hel växellåda eller renoverat någon motor på de traktorer vi har här i området, säger Roger Häggberg.

Ägaren: Ersatte en Fiat 780.
Nils Qviding, lantbrukare med 200 ha åker utanför Ängelholm, har haft flera Fiattraktorer och är nöjd med dem. F-100 Winnern köpte de begagnad för tre år sedan. Då hade traktorn som är en 92:a gått 3 000 timmar. Nu har den gått 4 000 timmar utan problem. Traktorn drar en 6,5 meters harv på våren och en rundbalspress i vallskörden och till halmpressning på hösten.
Det enda Nils Qviding behövt göra är att byta ett relä när den elektriskt manövrerade differentialspärren slutade fungera.
– Det var inte dyrt, säger han.
Nu har han även satt en frontlastare på traktorn. Det Nils Qviding kan komma på som är lite sämre på traktorn är reglaget till värme och kyla. Det är för dåligt och svårt att ställa in.
– Antingen blir det för varmt eller för kallt.

F-100, Årsmodell 1992, 5 135 timmar, pris 112 250 kronor.

F-100, Årsmodell 1991, 5 220 timmar, Trima 1695, pris 148 750 kronor.

F-110, Årsmodell 1992, 2 670 timmar, pris 190 000 kronor.

Med dörrarna hängda i bakkant, hängande pedaler, ställbar ratt, modern instrumentering och alla reglage bekvämt till höger är Fiat Winner en trivsam traktor.

Relaterade artiklar