ANNONS

Krone ökar både omsättning och vinst

Trots en fortsatt utmanande marknad, genererade Krone Group en försäljning på 2,2 miljarder euro under finansåret 2020/2021 som är den 1 augusti 2020 till den 31 juli 2021, vilket överträffade resultatet från föregående år som var 1,9 miljarder euro. Cirka 75 procent av denna försäljning genererades på marknader utanför Tyskland.

Divisionen för Commercial Vehicles, lastbilssläp, rapporterade en försäljning på 1 374 miljoner euro, vilket är en ökning på 17,8 procent jämfört med förra året då siffrorna var 1 166,2 miljoner euro, medan divisionen för Agricultural Machinery rapporterar ännu en försiktig ökning, på 11,1 procent, till 813,5 miljoner euro, föregående år var det 731,9 miljoner euro.

Krone Groups konsoliderade intjäning före skatt för finansåret 2020/2021 ökade från 42,0 miljoner euro till 95,8 miljoner euro. Vinsten på försäljning hamnade på 4,4 procent mot 2,2 procent föregående år.

Forskning och utveckling

Under det föregående finansåret gjorde Krone betydande investeringar i forskning och utveckling, och de båda divisionerna la till ytterligare produkter i sina program. I portföljen för lantbruksmaskiner tillkom den mångsidiga GX-vagnen, den bogserade inplastaren EasyWrap T och de nya singelrotorvändarna. Commercial Vehicles lanserade den nya modulen Swap Liner som innefattar två växelflak så väl som nya chassimodeller för containers, den optimerade Cool Liner, den nya generationens växelflak 4.0 och den första elektriska eTrailer prototypen.

Samtidigt har de båda divisionerna utökat sitt utbud av digitala tjänster som kunderna kan boka efter behov. Bland dessa finns kundportalen mykrone.green för våra lantbrukskunder och Krone Trusted och Krone 360°Trailer Service som tillhandahålls av divisionen för Commercial Vehicles.

Bernard Krone är väldigt nöjd med företagets framgångsrika prestationer: ”Framför allt med bakgrunden i pandemin, och de osäkerheter som är en del av den, är vår omsättning på 2,2 miljarder euro en anmärkningsvärd bedrift. Jag vill rikta ett speciellt tack till Krone-teamen i hela koncernen, för deras flexibla och disciplinerade sätt att arbeta, vilket visar en extraordinär lojalitet mot Krone även i Corona-tider. Detta har hjälpt oss att säkerställa vår position som en innovativ tillverkare och att konsolidera våra marknadsandelar i de båda affärsområdena. En av grundpelarna för vår framgång har varit vår filosofi att vara nära kunderna, som en ledande princip i allt vi gör och vilken hållit oss uppe även under pandemin, om än genom nya sätt och kanaler. Eftersom vi fortsätter med just denna strategi, även under innevarande finansår, är jag väldigt optimistisk till att vi kommer att öka våra försäljningsintäkter igen. Corona har trots allt gjort det klart för alla att jordbruket och transportnäringen är oumbärliga pelare i ett fungerande samhälle.”

Relaterade artiklar