ANNONS

Bättre koll på kunderna

Lantbrukare med utökad verksamhet, som bo på lantgård, gårdsbutik och upplevelser på gården har nu ett nytt instrument för att snabbt få ökad kunskap om kunderna och därmed möjlighet att anpassa erbjudanden så de blir optimala för köparen.
Med lanseringen av Geztio förändras förutsättningarna i grunden för beslutsfattande inom besöksnäringen genom att turistföretag i realtid får tidigare okänd information om gästen och därmed snabbt kan fatta smarta beslut och öka sin lönsamhet. Geztio – som bygger på världsledande svensk forskning inom turism – samlar in och analyserar gästdata från till exempel webbsidor, sociala medier, gästundersökningar och offentlig statistik på ett helt nytt sätt. Bakom Geztio står flera erfarna namn inom besöksnäringen, bland annat Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, Jan Roy och ledande internationella turismforskare från Östersundsbaserade ETOUR.

Geztio är också attraktivt prissatt. Den enklaste versionen kostar från 100 kronor per månad upp till några tusenlappar. I ett första skede vänder sig Geztio till de kring 100 000 nordiska företag och 800 kommuner och destinationer som årligen möter cirka 50 miljoner gäster. Därefter är en global lansering planerad.

– Jag vet av egen erfarenhet att Geztio fyller kunskapsgapet som finns när man arbetar inom besöksnäringen mellan, gäst, företag och destination. Ofta får man inom turistföretagen till exempel för sent veta vad gästen tycker eller vad besökaren vill göra. Får man den här kunskapen i realtid kan man snabbt anpassa verksamheten, få nöjdare besökare och öka sin lönsamhet, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, som tidigare var VD för Åre Destination och fortsätter:

– Som det är i dag baseras beslut inom besöksnäringen ofta på information som är flera veckor eller månader gammal vilket fungerar allt sämre i en allt mer konkurrensutsatt värld.

Geztio bygger på forskningen och kunskap om besöksnäringen som forskare vid ETOUR (Mittuniversitetet) tagit fram sedan 2008. Sedan 2015 har Geztio arbetat med att utveckla och förpacka ny kunskap på ett enkelt och kommersiellt användbart sätt för företag och destinationsbolag inom turism. I dag lanseras de första produkterna som ger användarna tillgång till gästkunskap i realtid på ett helt nytt sätt levererat direkt i mobilen och på webben. Under Q1 2017 kommer kunderna få fram mer gästkunskap och beslutsunderlag i realtid genom fler produkter som samlar in och analyserar data från sociala medier och webb.

Informationen som fås genom Geztio gör det enkelt för alla som arbetar inom besöksnäringen att öka sina intäkter genom att till exempel anpassa erbjudanden, optimera marknadsföringsbudgetar och personalkostnader.8d491c19d4779175_org

Relaterade artiklar