ANNONS

Lågbyggd och nätt teleskoplastare för både byggen och lantbruk

JLG Lo-Pro 266 är en lågbyggd och nätt teleskoplastare för både byggen och lantbruk.
Även om JLG först och främst förknippas med industrimaskiner finner man snabbt att de även har lantbrukskunder. Såväl prislistan som instruktionsboken är fylld med redskap till lantbruket såsom, balklämma, balspjut och gödselgrep med hydraulisk grip.
Det är bra att de erbjuder redskap. JLG har precis som många andra sitt eget redskapsfäste. Testmaskinen har mekaniskt redskapslås som består av en lånmg sprint som lossas från vänster. Det är snabbt och enkelt att ställa av pallgafflarna och skifta till skopan. Från förarplatsen har man bra sikt över redskapet.
JLG Lo-Pro 266 har hytten till vänster, motorn till höger och bommen i mitten. Konstruktionen innebär en låg bominfästning vilket ger bra sikt åt höger med nersänkt lastare.
En finnes på bommen är en mekanisk visning av lyftvinkeln. En libell på instrumentpanelen skvallrar om eventuella sidolut innan man skickar upp något tungt i luften. Skulle man lyfta för tungt för långt fram visar en rad lysdioder i instrumentpanelen belastningen och närmar den sig kritiskt läge hörs en varningssignal samtidigt som dioderna övergår i rött sken.
Maskinen har tre styrmöjligheter. Fyrhjulsstyrning för minimal svängradie, krabbstyrning, för att ta sig snett i sidled samt enbart framhjulsstyrning.
Vid transportkörning sätter man styrväljaren i enbart framhjulsstyrning och fäller ner ett låslock så man inte av misstag kan skifta styrsätt. För att inte riskera att ofrivilligt manövrera lastaren finns det även en strömbrytare som låser hydraulfunktionerna.
Maskinen går mjukt och bekvämt i transport trots att den saknar bomdämpning.
Nu kör vi i högläget i den tvåväxlade lådan och med fotgasen i botten. Hög/låg växlas kopplingsfritt genom att man vrider på fram/backspaken till vänster om ratten. Varvräknaren visar 2 300 rpm och JLG Lo-Pro 266 toppar cirka 35 km/h.
Vid detta tillfälle mäter vi 88 dBA i förarhytten med avstängd fläkt och stängda rutor och dörrar. Det är långt ifrån den tystaste hytt jag provkört, men okej. Dels med tanke på att maskinen i arbete normalt inte går på så högt motorvarv och därmed blir tystare.
Förarplatsen har både för och nackdelar på JLG Lo-Pro 266. Sikten är bra, det är snabbt och enkelt att gå in och ur i den lågbyggda maskinen och man sitter bekvämt. Ratten är ställbar fram och tillbaka. Personligen skulle jag vilja att den gick att dra ytterligare en bit mot föraren. Framförallt när man kör transport och vill sitta bekvämt tillbaka i stolen.
Högerarmen ligger hela tiden och vilar på höger armstöd medan höger hand håller i joysticken. Eftersom man inte varierar ställning speciellt mycket på den armen och eftersom förare ser lite olika ut tycker jag det är dåligt att inte höger armstöd enkelt kan justeras i höjdled. Vad gäller min sittställning så sitter armstödet för högt och jag blir trött i armen efter ett tag.
Det finns gott om välplacerade luftutsläpp i hytten men testmaskinen saknade luftkonditionering. Jag rekommenderar alla att lägga till det vid beställning av en ny maskin. När solen står på blir det ganska svettigt i glaskupan. En solskyddsduk som man kan dra fram över takfönstret då detta inte används för utsikten hade varit komforthöjande det med.
Det finns en hel del att hänga på maskinen om man vill och priset i vidstående lista för ett dubbelverkande hydrauluttag på bomen avser mekanisk manövrering. Vill man sköta funktionen med strömbrytare i joysticken kostar det ytterligare 3 800 kronor. Likaså finns det flera alternativ för den som vill koppla saker efter teleskoplastaren. Priset i listan avser ett fast drag men för knappt 13 000 kronor får man en justerbar automatisk lyftdragkrok.
JLG Lo-Pro 266 kan fås i firmans egna färger från 20 000 kronor i tillägg på ordinarie pris.
JLG är ett amerikanskt fabrikat med tillverkning i Belgien och som sedan i år även tillverkar teleskoplastare till Caterpillar.
Komponenterna kommer från traditionella leverantörer som Deutz när det gäller motorer och Carraro när det gäller hjulaxlar.

JLG Lo-Pro 266.
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 3,1liter och 75 kW (102 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Hydrostatisk med hög/låg
Däck: 16/70-20 fram och 16/70-20 bak
Bränsletank: 95 liter
Lyftkapacitet: 2 600 kg
Lyfthöjd: 5,8 m
Max hydraulflöde: 94 l/min
Max hydraultryck: 250 bar
Vändradie: 4,2 m
Vikt: 6 060kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (5 liter), Hydrauloljebyte 1 500 timmar (106 liter)
Pris: 626 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 29 300
Ett dubbelverkande uttag bak: 5 900
Ett dubbelverkande uttag på bommen: 2 500
Luftfjädrad förarstol: 4 400
Säkerhetsbälte: std
Drag bak: 2 000

Med en bredd på blygsamma 2,05 meter och en höjd till förarhyttens ovankant på 2,0 meter passar JLG Lo-Pro 266 perfekt på byggen där det stundtals kan bli trångt att ta sig fram.

Man kan öppna övre delen av dörren och haka fast bakåt i öppet läge. Här framgår det även hur låg maskinen är, 2,0 meter till ovankanten av hytten.

Rutan som går ända upp i taket ger bra sikt. Med bomen nere är sikten även helt fri åt höger. Två rejäla backspeglar innebär att man hela tiden vet var man har högerkanten.

: I displayen framme till höger om instrumenten visas hur maskinen belastas. I god tid innan den överbelastas ljuder en signal och dioderna lyser rött.

När man lyft på motorhuven är det lätt att komma åt motor och servicepunkter och under en lucka bak på maskinen finns ventilpaketet och en dekal för smörjställen. Bakom motorn sitter batteriet som är på 100 Ah och på bekväm placering över batteriet sitter luftfiltet.

Insteget är bra på JLG Lo-Pro 266. Det är nära till marken och mycket bekvämt för den som hoppar ut ur och in i hytten ofta.

Frigångshöjden är 40 cm och lägsta punkten är rakt under fram- respektive bakaxel.

Alla tillverkare vill ha sina redskapsfäste, så även JLG. Deras mekaniska fäste består av en enda lång genomgående sprint som lossas från vänster sida. Praktiskt att man slipper springa runt maskinen.

Relaterade artiklar