ANNONS

Längre lastbilar

Duo-Trailerekipaget med en längd på hela 32 meter och en bruttovikt på 80 ton rullar från den 15 december på vägarna mellan Malmö och Göteborg, med en ny Volvo FH16 dragbil och föreskrift som ger tillstånd att köra även på dagtid. Högkapacitetsprojektet visar mycket goda resultat med en sänkning på upp till 27 % CO2 per ton och km transporterat gods.

Duo-Trailer är ett av de två testförsök på längre fordon som drivs inom Duo2-projektet och körs hos Kallebäcks Transport AB i ordinarie linjetrafik för Schenker. Den nya förskriften innebär att ekipaget får köra dygnets alla timmar till skillnad från tidigare då tillståndet endast gällde nattetid.

– Att fordonet nu får köras hela dygnet leder till att stressen minskar hos chaufförerna. Det snäva tidsfönstret ställde tidigare till det vid trafikstörningar, t.ex. vägarbeten och trafikolyckor, då vi blev tvungna att koppla loss sista trailern och hämta det med en extra dragbil om vi inte var tillbaka på terminalen kl 06.00, säger Mikael Carlsson, delägare i Kallebäcks Transport AB.

Med hjälp av nya tekniska lösningar i bland annat drivlina och bromssystem finns idag stora möjligheter att utvidga transportkapaciteten för lastbilar. Det visar resultaten från de forskningsprojekt om högkapacitetsfordon som Volvo Lastvagnar medverkat i sedan 2009. Duo2-projektet som är ett samarbete mellan ett flertal aktörer inom näringsliv, akademi och myndigheter har varit en succé.

– Resultaten är entydiga, där en sänkning med upp till 27 % CO2 per ton och km transporterat gods har uppvisats vid jämförelse mellan Duo-Trailern och ett europeiskt standardfordon med en semi-trailer, säger Lena Larsson, Volvokoncernens expert på högkapacitetsfordon.

Nytt är också att Volvo tagit fram en ny lågbyggd dragbil till ekipaget med längre hjulbas som matchar de föreslagna nya bruttoviktstabellerna. Den nya dragbilen är en Volvo FH16, 750hk, 6×4 med urkopplingsbar tandemaxel som kan lyftas tillsammans med första axeln på trailern för att öka drivaxeltrycket, vilket ger bättre framkomlighet vid till exempel regn och snö. För att minska rullmotståndet vid lägre lastvikter kan även sista axeln på första trailern lyftas, inom givna regler för axeltryck. Den andra trailern är av standardtyp för att bibehålla en bra flexibilitet i konceptet.

Ekipaget har visat mycket bra resultat under de tre år ekipaget rullat sedan starten 2012. Ekipaget bestående av dragbil och två påhängsvagnar mäter sammanlagt 32 meter. Detta ger en ökad lastkapacitet med nästan 30% fler pallplatser gentemot ett 25,25m ekipage med bil och släpvagn samt en ökning av bruttovikten från 60 till 80 ton.

Fakta Duo 2 projektet
Duo 2 projektet, som leds av Lena Larsson på Volvo, är ett samarbetsprojekt mellan näringsliv och samhälle. Projektet inkuderar två ekipage:
1. Duo Trailer: Volvo FH16 6×4 dragbil med två trailers. Max bruttovikt 80 ton. Denna kombination går sträckan Göteborg-Malmö via E6 och anslutning till Schenkers terminaler i Göteborg och Malmö. Försöket har pågått sedan februari 2012 och ekipaget har rullat över 50.000 mil (mars 2015). Dubbeltrailer ger fördubblad mängd transporterat gods jämfört med en europeisk dragbil med enkeltrailer.
2. Duo kärra: Volvo FH540 jämlastare och två kärror med växelflak som ger goda möjlighet till intermodal transport mellan väg och järnväg. Ekipaget går sträckan Göteborg – Helsingborg. Max bruttovikt 66 ton. Förväntad reducering av CO2 ligger på upp till 20%. Provet med kärror rullade igång i mars 2015.51675

Relaterade artiklar