Långtur med MF
Massey Ferguson är en del i det ambitiösa projektet att köra en traktor till den geografiska sydpolen och uppfyllandet av en dröm för en holländsk teaterskapare som också syftar till att inspirera andra att våga att drömma.
Antarctica2 följer i fotspåren av Sir Edmund Hillary, som körde en speciellt anpassad Ferguson TE20 till Sydpolen 1958.
Men uppdraget 2014, som avgår Kapstaden den 15 september för en 2350km lång resa, har tagit hjälp av ledande industripartners för att för första gången ta en 4-hjulsdriven traktor (utan band) till Antarktis.
Den MF5610, som anpassats av ingenjörer vid AGCO: s traktorfabrik i Beauvais, kommer att köras av Manon Ossevoort, också känd som ”The tractor girl”, som redan har kört en traktor från sitt barndomshem i Nederländerna till Sydafrika.
– Det var min dröm att köra en traktor till slutet av världen, och jag inspirerades av Sir Edmund Hillary expeditionen, förklarar Manon.
– Jag upptäckte under vägen att min tidigare resa inspirerat andra människor att prata om sina egna drömmar, så jag satte igång att samla in dessa drömmar med målet att ta dem till Sydpolen med mig.
När Manon’s ursprungliga resa, som genomfördes till stor del med lokalt stöd, avslutades kunde hon inte genomföra den sista etappen till Antarktis, men hon var övertygad om att det skulle göras. Hon kontaktade Massey Ferguson via dess distributör i Holland, Mechatrac, och blev garanterad företagets engagemang för att hjälpa henne att följa sina drömmar.
Antarctica2 kommer att backas upp av samarbetspartners såsom Massey Ferguson, Trelleborg, Castrol, AGCO Finance, AGCO Parts och FUSE Technologies. Det finns fortfarande möjligheter till ytterligare partners att gå med detta spännande projekt, som kommer att nå en global publik.
Richard Markwell, Vice President och vd för Massey Ferguson EAME, som överlämnade nycklarna till MF5600 till Manon i en särskild ceremoni på Beauvais, sade:
– Jag gratulerar vår Projektledare Olivier Hembert och hans team, som arbetade på sin fritid, tillsammans med AGCO Power i Finland, för att anpassa traktorn för förhållanden som förmodligen är de hårdaste i världen.
– Som John F Kennedy sa 1962 om målet att nå månen. Vi väljer att göra dessa saker, inte för att de är lätta, men för att de är svåra. Detta är Massey Ferguson, som vill ta sig an en utmaning och arbeta i med viljan att uppnå inte bara enkla saker, utan också krävande saker. På vägnar av AGCO och hela kåren av sponsorer, önskar jag Manon och hennes rejäla, pålitliga MF5610 en trygg och spännande resa till Sydpolen.
Expeditionsexperterna Arctic Trucks kommer att ge vägledning och säkerhetsråd med hjälp av två Toyota fyra-och sex-fyrhjulsdrivna terrängbilar, och har haft ett nära samarbete med Trelleborg och Massey Ferguson att utveckla däckteknik för uppdraget.
Gudmundur Gudjonsson, Arctic Trucks projektledare för Antarktis, förklarar:
– Däck är mer effektiva än drivband för den här typen av expeditionen, då de har kapacitet att ge en högre körhastighet och förbrukar mindre bränsle. De ger också fjädring, vilket är bra för miljön och fordonet och föraren.
Enligt Arctic Trucks rådgivning, har MF5600 traktorer genomgått omfattande testning i kallt klimat, medan expeditionsmedlemmarna har fått polarutbildning, inklusive vägledning av erfarna polarutforskaren Matty McNair och hennes dotter Sarah McNair-Landry, som kommer att vara viktiga gruppmedlemmar för Antarctica2.
En teknisk support specialist och tidigare Massey Ferguson fotografisk specialist Simon Foster kompletterar expeditionen.
Expeditionen kommer inte bara att kräva att den enkla och pålitliga konstruktionen av MF5610 klarar att utstå temperaturer ner till minus 40° Celsius, höjd upp till 3400m och djup, mjuk snö, utan också testa AGCO’s omfattande reservdelskapacitet och tekniska kompetens.
Upp till 1 000 kg av delar kommer att medföras på uppdraget, underhållsschema som genomförs två gånger dagligen, och Agcommand telemetrisystem kommer att förmedla prestanda och driftdata tillbaka till en 24 timmars support i Beauvais.
Den senaste tekniken för sändning och sociala medier kommer också att användas – i skarp kontrast till när Sir Edmund Hillarys ankomst till Sydpolen bekräftades av ett telegram med tack till Harry Ferguson. Livestreaming och regelbundna uppdateringar via en särskild webbplats kommer att hålla resten av världen i kontakt med uppdragets framsteg.
När MF5610, med sin Traktorflicka och hennes last av drömmar ombord, anländer till Sydpolen runt 7 december, kommer det att bära vittnesbörd om de insatser samtliga partners i Antarctica2 projektet har bidragit med och deras outtröttliga engagemang för dess budskap