Länsförsäkringar satsar på spannmålssanering
Länsförsäkringar Skåne kommer, via sitt dotterbolag Service & Sanering AB, att börja erbjuda sina lantbrukskunder spannmålssanering för att bli av med skadedjur i spannmål via gasning.
Länsförsäkringar Skåne har sedan 1,5 år tillbaka jobbat med skadedjurshantering i bolaget Länsförsäkringar Skåne Service & Sanering AB. Nu utökar de tjänsterna inom dotterbolaget.
– Vi försöker att hitta nya vägar där vi kan hjälpa våra kunder, säger företagets vd Joacim Söder.
Idag har Länsförsäkringar Skåne cirka 11 000 lantbrukskunder varav många är spannmålsproducenter. Den nya tjänsten har precis lanserats och de har än så länge endast utfört en sanering. Men syftet med att erbjuda fler tjänster är att kunna träffa sina kunder i större utsträckning och därmed kunna stötta dem i det skadeförebyggande arbetet.
– Det är smått unikt att kunna få träffa kunderna hemma. Det är en allt mer digital värld och på det här viset kan Länsförsäkringar fortsätta att vara lokala, säger han.
I dotterbolaget finns idag 18 anställda och några av dem har utbildats för att kunna hantera saneringar i spannmål.
– För oss är det kul att kunna erbjuda kunderna än mer service. Inte bara att hantera skadedjur i byggnader på olika sätt utan nu även spannmål. Vi kan stötta hur man hanterar sin spannmål. Ofta märker man inte av problem förrän man tömmer sin silo. Då kan vi vara med och hjälpa dem hur de kan få till en bättre lagring till nästa år.
Den nya verksamheten är redan igång men de har inte fullt ut dragit igång sin marknadsföring.
– Men det är riggat och klart för att vi ska kunna ta emot fler kunder när det behövs, säger Joacim Söder.