Lantmännen utnämnt till Sveriges mest meningsfulla företag – för andra året i rad
I Sverige konkurrerar de femtio största företagen om titeln Sveriges mest meningsfulla företag. I år och för andra året i rad toppar Lantmännen under omfattande undersökningen Lynxeye Purpose Index – som årligen mäter allmänhetens uppfattningar om företag och vilka företag som anses mest syftesdrivna och framtidrelevanta.
Förstaplaceringen i årets Lynxeye Purpose Index motiveras med att ”allmänheten ser hur
Lantmännen fyller viktiga behov hos människor och samhälle, samtidigt som de också anses
ansvarsfulla. Lantmännen är mest syftesdrivna både enligt åldersgruppen 18–35 och 55–65, en förankring som få företag lyckas med. De presterar också mkt jämnt på alla tre syftesdimensioner, det vill säga de är mycket trovärdiga, mycket visionära och har stor impact.”
– Det är fantastikt roligt att vi för andra året i rad utses till Sveriges mest meningsfulla företag. Det är ett bevis på att det arbete vi utför tillsammans med våra 18 000 ägare, svenska lantbrukare, är betydelsefullt och görskillnad för många. Att vi uppfattas som ett pålitligt, innovativt företag är viktigt för att fortsätta driva utvecklingen av ett livskraftigt svenskt lantbruk och en hållbar livsmedelsproduktion, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef, Lantmännen.
Studien omfattar 550 stora företag i 8 marknader, däribland världens sex största ekonomier, och totalt 17 000 respondenter. Lynxeye mäter relationen till 150 företag i Sverige och Sveriges 50 största välkända bolag rankas efter Purpose Index™, som indikerar hur syftesdrivna och framtidsrelevanta de är.
– Vi siktar alltid på att vara relevanta för våra medarbetare, medlemmar och kunder, men det vi gör och förmedlar har också en direkt koppling till högre syften. Denna utnämning och uppfattningarna om oss som ett av Sveriges mest hållbara företag, stärker och inspirerar till att fortsätta att visa vårt ansvarstagande i hela värdekedjan från jord till bord, säger Frida Tydén, Senior Vice President & Head of Communications & Marketing, Lantmännen.
Efter Lantmännen kom Apoteket på andra plats, och Ikea blev trea.