ANNONS

Lätt motor med stor effekt

Med en nyutvecklad tvåliters vätskekyld turbodiesel sätter Hatz 4H50TIC ny standard vad gäller bränsleekonomi, prestanda och tillförlitlighet i sin klass.
Den nya motorn som utökar Hatz motorportfölj är utrustad med Bosch common rail insprutningssystem, turbo och EGR-teknik för avgasrening. På samma sätt som alla Hatz motorer får den nya motorn också ett antal tekniska finesser vilket leder till att motorn blir den mest kompakta i sin klass och med mindre bränsleförbrukning än sina konkurrenter. Vid utvecklingen av 4H50TIC, var målet att hålla ner motorns dimensioner och vikt i kombination med att behålla en hög prestanda och låga avgasemissionsvärden. Resultatet blev en turboladdad tvåliters motor som uppnår en maximal effekt på 55,4 kW (75 hk) och som med en vikt på endast 173 kg är lättast i denna effektklass.
Motorn uppfyller också de strikta avgasemissionsgränserna steg IIIB utan partikelfilter. Motorns vevhus är tillverkat av gjutjärn, cylindertoppen och ventilkåpan av gjuten aluminium och oljetråget av stål. Alla delar är optimerade med avseende på vikt och funktion. En konservativ men samtidigt också innovativ motorkonstruktion har kombinerats för att skapa en motor med en lång livslängd. 4H50TIC är utrustad med två ventiler per cylinder som medför en robust och enkel konstruktion. Trots några termodynamiska nackdelar som en tvåventilsteknik skapar, jämfört med multiventilsteknik, i en dieselmotor uppnås ändå avgasemissionsvärden som väsentligt understiger ställda gränsvärden, detta främst med hjälp av en optimerad kolvgeometri och bränsleinsprutningsteknologi.
För de övriga väsentliga ingående delarna i motorn som bränsleinsprutning, vevhus, vevaxel, kamaxel, EGR ventil, katalysator och sensorer, har företaget valt premiumprodukter från välrenommerade leverantörer från Tyskland. 
En av de viktigaste faktorer som bidrar till motorns extraordinära effekt/vikt och dimension är Bosch Off-Highway common rail-system med 1 800 bar, ett system som för första gången används i en industridieselmotor. När det gäller bränsleeffektivitet, sätter den nya motorn en standard med en specifikbränsleförbrukning om 210 g/kWh. Den låga bränsleförbrukningen uppnås dessutom vid ett brett last- och varvtalsområde.
Med ett serviceintervall på 500 timmar, får motorn också poäng när det gäller kundservice. De förlängda intervallerna uppnås på grund av hydraulisk ventiljustering och väl dimensionerade olja – och bränslefilter. Dessutom är motorn utrustad med ett säkerhetssystem som bygger på signalerna från motorns olika sensorer som kan larma alternativt stänga av motorn.
Hatz 4H50TIC har 4 cylindrar, 1,952 liters cylindervolym, 55,4 kW (75,3 hk) vid 2 600 rpm och väger endast 173 kg.

Relaterade artiklar