Lättarbetad rotortröska
Case IH Axial Flow är åter i Sverige. Söderberg & Haak har börjat marknadsföra den amerikanska rotortröskan efter drygt 25 års bortvaro från den svenska marknaden.
Det var år 1977 som International Harvester började tillverka rotortröskor och två år senare började Lantmännen marknadsföra dem i Sverige. År 1986 upphörde den svenska importen och det som dykt upp av röda rotortröskor här efter det är privatimport, bland annat från Danmark, där de aktivt sålts hela tiden.
Nu har Söderberg & Haak sålt tre Case IH Axial Flow. Det är en 7120 med 25 fots bord, en 8120 med 30 fots bord och en 9120 med 35 fots bord. Vi på NilehnTeknik har provkört den stösta av dem alla.
Det är en förhållandevis enkel tröska vad gäller konstruktionen och såväl underhåll som inställningar är enkla att utföra. Smörjnipplanra är cirka 15 stycken och det kortaste intervallet på någon form av servicepunkt är 100 timmar. Det finns således inga dagliga servicepunkter.
Rotorn har tre mekaniska växlar som ställs in med en spak ute på vänster sida om tröskan, bredvid denna reglerar man även motknivarna i hacken. Inom de tre växlellägena i rotortransmissionen är hastigheten steglöst ställbar från hytten. Det sker med strömbrytare i höger armstöd. Där finns även strömbrytare för att reglera avståndet till slagskon, hastigheten på fläkten, två stubbhöjder som förval, med mera.
Tröskan körs från en körspak och i en monitor finns all information.
Vi tröskar höstvete som avkastar cikra 8 ton enligt monitorn. Framkörningshastighen är 7,5 km/h och på displayen ser vi att motorn belastas till 100 procent. Rotorvarvtalet är ställt till max, vilket är 1 200 rpm, men den orkar bara hålla 1 160 rpm. Slagskon är hårt åtdragen och kapaciteten är därmed maximerad.
Det syns på halmen. När vi lägger halmen ser den ut att ha gått genom en kross. Det är både bra och dåligt. Är det uppehållsväder kan man pressa tidigare än om halmen gått genom en skakartröska. Kommer det regn mellan tröskan och pressen blir det värre.
Case IH Axial Flow är enkel att köra. Testtröskan har ingen automatik för fullt kapacitetsutnytjande utan föraren får själv reglera farten efter informationen på skärmen.
Sikten är bra både över skärbordet och vid tanktömning. Flygande tömning går lätt.
Motorn kommer från Iveco och har sex cylindrar. Den ger 390 kW (530 hk) vilket behövs. Spannmålstanken rymmer 12 300 liter och hela tröskan väger 16.6 ton.
I NilehnTeknik nummer 3 kommer en mer utförlig version av den här testen och där drar vi även lite mer om AxialFlow historien samt besöker en svensk lantbrukare som kör en drygt tio år Axial Flow, bland annat i kärnmajs.
NilehnTeknik nummer 3 kommer ut den 20 oktober.