ANNONS

Lättkörd och bekväm

Case IH Puma CVX är den bästa röda traktorn CNH någonsin gjort. Just förarkomforten och dragkraften är synnerligen perfekt.

När CNH presenterade sin första steglösa traktor, med egen transmission, på Eima i Bologna i november i 2008 var det tre modeller, Case IH Puma CVX 195, 210 och 225.
Därefter har modellserien utökats med ytterligare fler storlekar, både uppåt och neråt till totalt åtta, och i Tractor of the Year 2012 är det Case IH Puma 230 som är med och den traktor vi har provkört.
Vi har kört vår testtraktor synnerligen grundligt. Den har gått i transport, med växelplog, med tallriksredskap och med rapid och fungerat synnerligen bra till allt.
Men först lite historia.
När CNH lanserade sin första steglösa traktor år 2000 var det Case IH CVX. Då var det en traktor med motor från finska Sisu Diesel och en transmission från tyska ZF. Även framaxeln var inköpt från extern tillverkare.
Trotts att Puma också heter CVX och är steglös är dessa nuvarande modeller en helt annan traktor. I Puma CVX har CNH tillverkat alla komponenter såsom motor, axlar och transmission.
Den steglösa transmissionen tillverkas i CNHs fabrik i Antwerpen i Belgien och sitter även i syster traktorn New Holland T7.
Det är en mycket bra transmission som är lätt att använda.
Farten regleras med körspaken och fram/back kan väljas antingen med knappar i körspaken eller med spaken till vänster om ratten. I denna finns även parkeringsläge. Mycket bra och helt nytt på Case IH i och med Puma.
Föraren kan programmera in tre hastighetsområden som väljs med knappar i körspaken. Exempelvis kan man ha 0-7, 0-12 och 0-40 km/h och bara växla mellan dessa med knapptryckning när man skiftar mellan fält och transport. Fördelen med att välja hastighetsområde är att man får mer exakt hastighetskontroll i spaken vid fältkörning med ett begränsat hastighetsområde, exempel 0–7 km/h.
Det går även att välja tre hastighetsområden bakåt och man kan låta traktorn välja olika område fram och back när man växlar färdriktning. Detta är mycket bra.
I spåret för gasreglaget finns två skjutreglage. Det ena är en vanlig handgas medan man med det andra ställer in hur mycket varvtalet ska tillåtas sjunka innan transmissionen växlar ner.
Vid jordbearbetning kan det ju vara okej att varvtalet sjunker men vid kraftuttagsdrift vill man ha konstant varvtal på kraftuttaget och då föredrar man en lägre utväxling så fort det går tungt.
Trotts att traktorn säljs som standard med 1 000 kilos frontvikt har vi valt att ange vikten i vidstående faktaruta utan vikter.
Testtraktorn har ingen frontvikt men har en bra viktfördelning i grunden och drar mycket bra.
Det är torra förhållanden när vi kör men det är hårt i marken och det går tungt med plogen.
Vi håller 7 km/h och 1 480 rpm med fem skär. I instrumentet ser vi bränsleförbrukningen per timme. Den visar 29 liter.
När vi kör med den fyra meter breda tallriksharven håller vi 15 km/h och 1 200 rpm. Det går naturligtvis betydligt lättare och förbrukningen är 16 liter per timme enligt instrumentet. Den här tallriksharven är egentligen för liten för testtraktorn och troligtvis kunde vi kört med fem till sex meter utan att bränsleförbrukningen ökat nämnvärt.
Hytten är mycket bekväm och fin. Den är bred och rymlig och har ett bra klimat. Trotts att fläkten sitter i taket får man ut luft i panelen fram och ner mot golvet. Luften leds i hyttstolparna. Nackdelen är att filtret till hyttventilationen sitter på sidan uppe i taket och man behöver en stege för att rengöra.
Ljudet i hytten mäter vi till 68 dBA vid tomgång och 850 rpm, 78 dBA vid stillastående och fullgas, 2 290 rpm samt till 73 dBA i transport med bara traktorn på asfalterad väg. Toppfarten är då 43 km/h vid 1 490 rpm.
I Case IH Puma CVX har man delat upp reglagen till höger i tre grupper. De allra viktigaste sitter i körspaken, de näst viktigaste i höger armstöd och de minst viktiga under ett lock i höger armstöd. Här hittar vi inställningar för hydrauliken.
Tillslaget för kraftuttag fram och bak sitter som gula knappar efter varandra.
Case IH Puma CVX finns med 540 ekonomi, 1 000 ekonomivarv respektive 1 000 rpm på kraftuttaget.
Som framgår av vidstående faktaruta är Case IH Puma CVX 230 välutrustad som standard och har bland annat radar, takfönster och vändtegsautomatik.
En intressant utrustning som allt fler traktortillverkare erbjuder, och däribland CNH på Puma CVX, är reverserbar fläkt. I och med de allt tuffare avgaskraven ökar behovet av effektivare kylning. Med en stort kylarpaket som ska dra igenom stora mängder luft i en förorenad miljö är en reverserbar fläkt ett bra hjälpmedel.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut vilket är bra. Spaken till att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter till höger i bakrutan vilket är en fin placering. Avståndet mellan marken och upplyft krok är 43 centimeter och upp till taket är det 3,03 meter.
En del traktorer från CNH har stora bakskärmar som sticker rakt ut och försämrar sikten. På Case IH Puma CVX har man låtit bakskärmarna följa hjulen lite mer. Det är bra för sikten, framförallt när man har redskap monterade nära traktorn.
I taket finns ett relativt stort fönster vilket givetvis är en fördel om traktorn utrustads med lastare.
Lastaren kan manövreras med en originaljoystick i höger armstöd men på testtraktorn betjänades frontlyften med denna spaken.
Case IH Puma 230 CVX har en motor med SCR-teknik vilket innebär att man måste även tsanka AdBlue. I vidstående faktaruta finns även tankkapaciteten för AdBlue angiven.

Case IH Puma 230 CVX är dragvillig och bekväm. Motor och transmission arbetar fint tillsammans och ger mycket bra egenskaper.

Nya Puma CVX följer gängse Case IH design med kromad körspak. Reglage och knappar är mycket bra placerade.

Traktorn har ett mycket bra passagerarsäte som kan användas som bord när ryggstödet fälls ner.

Eftersom hytten saknar B-stolpe är insteget brett och bra. Nedfälld i bränsletanken finns en löstagbar verktygslåda.

Frontlyft och frontkraftuttag kostar 39 900 kronor vilket är relativt billigt.

Batteriet sitter under ett lock på höger sida.

Vi hårdtestar Case IH Puma CVX 165.

Motorhuven öppnas i framkant och fälls rakt upp. Tyvärr blir det en sidoplåt kvar på varje sida. Helt onödigt.

Här kommer man åt luftfiltret och vi ser även den reverserbara fläkten, extrautrustning.

Bakskärmarna är stora och skymmer en del, men på Puma CVX följer de trotts allt bakhjulen på ett bra sätt. Bättre än på exempelvis Maxxum.

Fyra yttre hydrauluttag. De som hör ihop sitter över varandra och ordningen är den samma som på vipporna i armstödet inne. CNH anser därmed att det inte behövs någon färgmarkering. Vi håller inte med.

Case IH Puma 230 CVX
Motor:    Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 198 kW (269 hk) maxeffekt med effektboost och max vridmoment 1 160 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    600/65R28 fram och 710/70R38 bak
Bränsletank:    395/48 liter
Lyftkapacitet:    10 460kg
Vändradie:     6,0 m
Max hydraulflöde:    170 l/min
Max hydraultryck:    215 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag bak
Vikt:    7 300 kg (utan vikter)
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (84 liter)
Kraftuttag:    540 E, 1 000 E och 1 000 rpm
Pris:    1 175 000 kronor
Pris per hk:        4 368 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikt: 1 000 kg:    std
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och frontkraftuttag:    39 900
Femte dubbelverkande uttag:    9 500
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Hyttfjädring:    std
Krypväxel:        ej behov
Avgasbroms:    4 100
Reverserbar fläkt:    14 400

Fem plus:
–    Reglage till gas och transmission
–    Parkering i fram-/backspak
–    Bra klimator och luftutsläpp
–    Gott om förvaringsfack
–    Perfekt passagerarstol alt. bord

Fem minus:
–    Gemensam olja för hydraul och transmission
–    Dragarmarna går ej att låsa i olika lägen
–    Ingen fungerande högerdörr
–    Knapparna för trepunkt upp/ner missar ibland
–    Batteriet sitter bakom svåråtkomligt på höger sida.

Relaterade artiklar