ANNONS

Lättkörd och bränslesnål

Traktor med dubbelkopplingslåda och känslan av en automatväxlad bil. John Deere 6210R med DirectDrive är bekväm och körs likt en steglös transmission, trots att den saknar hydrostatdel.

Steglösa transmissioner har kommit på bred front och många märken erbjuder idag konceptet på någon av sina modeller.
John Deeres har sedan en längre tid erbjudit sina kunder sin växellåda Autopowr, där mekaniska växlar och hydrostatdrivning samarbetar för att skapa ett steglöst fartregister.
Att ta steget från exempelvis en semipowershift upp till en steglös kan för en del kännas långt, då den senare kostar lite mer. Dessutom kanske man inte känner att man har behovet av en steglös transmission, då de befintliga växlarna räcker till. Är inte steglöst ett alternativ men man efterfrågar bekvämlighet, kan John Deeres nya DirectDrive vara intressant.
DirectDrive arbetar med tre gruppväxlar, A, B och C, samt åtta powershiftsteg. Via en dubbelkoppling tillåts dessa växla på ett mjukt sätt, både i gruppväxel och i powershift, vilket gör färden bekväm för föraren, samtidigt som den energikrävande hydrostatdelen har kunnat undvikas. En koppling har växlarna 1, 3, 5 och 7, medan den andra har växlarna 2, 4, 6 och 8. När traktorn kör i en växel, exempelvis 3, är den kopplingen aktiv. När det är dags för växling byts då koppling, där växel fyra redan är beredd och den förra kopplingen kan skifta växel i lugn och ro.
NilehnTeknik har fått möjligheten att testköra John Deere 6210R med DirectDrive, både i transport och i fält.
Att köra traktorn är mycket enkelt. Önskar man ett specifikt varvtal vid ett arbete ställer man in detta i datorn, som både finns som touchdator eller med knappar. Efter man valt varvtal, konstant eller om minsta möjliga ska användas, väljer man vilket hastighetsområde man ska köra i genom ett knapptryck vid körspaken. Sen är det bara att lägga fram-/backspaken till vänster om ratten i rätt körriktning och köra iväg. Gruppväxel väljer man efter om man ska göra tunga, långsammare arbeten i grupp A, lite lättare, snabbare arbeten i grupp B och transport i grupp BC. Den senare tillåter lådan att växla mellan grupp B och C.
När man kör traktorn kan man välja på två olika arbetssätt på växellådan. Antingen låter man den jobba manuellt efter förarens kommando eller låter man den arbeta själv.
Att köra i manuellt läge fungerar likt en hundraprocentigt elhydrauliskt manövrerad semipowershift. Som förare puttar man bara den fjädrade spaken framåt eller bakåt för att ändra växel. Detta är en fördel om man är duktig på att köra bränsleeffektivt. Exempelvis ser man ju som förare terrängen framför traktorn och kan vid transport av enbart traktor ligga vid 1 000 rpm och växla uppåt, i stället för 1 500 rpm i automatläge. Det högre varvtalet finns för att traktorn ska vara beredd på ett eventuellt tyngre arbete.
Vid arbeten där man ofta behöver koncentrera sig på själva redskapet och eventuella hinder, kör man med fördel i automatläget.
I läget kallat auto, aktiverat genom att placera körspaken i ett läge till höger i växelspåret, tar datorn över transmissionen och körningen blir väldigt lik känslan av att köra en automatväxlad bil. Man känner alltså att det växlas, men det sker mjukt och automatiskt. Likt John Deeres traktorer med Autopowr ställer man in önskad fart, nu inom gruppen man jobbar i, på scrollhjulet i körspaken till höger. Sedan arbetar traktorn mot det målet själv, samtidigt som den håller koll på varvtalet man önskat.
När vi provkör traktor i fält används automatläget för att redskapet ska prioriteras, utan att bränsleförbrukningen blir lidande. Vi kopplar en alvluckrare med tre pinnar efter 6210R för att köra upp platsen där förra höstens stuka var placerad. Trots att jorden är mycket hårt packad och det går väldigt tungt bitvis, upplevs körningen behaglig. När det går lättare växlar traktorn upp för att hålla varvet nere och när det går tyngre växlar den snabbt ner utan ryck för att bibehålla ett lågt varvtal och låg ljudnivå.
Att välja rätt grupp för ett arbete är lätt, då de tre gruppväxlarna överlappar varandra bra. Växel A går från 2,7 till 10,8 Km/h, B från 5,4 till 22 Km/h och C från 16 till maxfart, i Sverige 40 Km/h. Överlappet gör att powershiftstegen räcker gott när man exempelvis kör i fält och därmed får man inte det större effekttappet som om gruppväxel ska bytas.
I transport med tunga vagnar är även automatläget att föredra, då det kan vara svårt att avgöra när man ska växla för att erhålla minsta bränsleförbrukning. När vi provkör traktorn med en fältvagn bakom växlas det mjukt även här. Eftersom vi är i transport befinner vi oss i grupp BC, vilket resulterar i en lite tydligare växling när gruppen byts. Dock inget störande, även om framaxel- och hyttfjädring underlättar lite. Vid 1 600 rpm nås 43 Km/h och ljudnivån ligger på 72 dBA. Vid tomgång är ljudnivån 63 dBA och 70 dBA vid fullgas, 2 100 rpm.
Intressant med DirectDrive är dess avsaknad av hydrostatdel, trots den smidiga växlingen. Effektförlusterna är i denna mekaniska växellåda generellt sett mindre än i en steglös och mätningar som gjorts i Tyskland visar på fördel för DirectDrive jämfört med Autopowr, när det kommer till kostnad per kilometer. Testerna uppger att John Deeres nya växellåda har hela 9,1 procentenheters fördel mot deras steglösa. I siffror är detta 0,74 euro per kilometer för DirectDrive och 0,81 euro per kilometer för Autopowr. Understrykas ska dock göras att detta är i transport och att vikten av att ligga på rätt varvtal även i fält är viktigt.
DirectDrive är utvecklad för 6R-seriens traktorer, men för dem som är intresserade av konceptet finns det även liknande i 7R-serien. Då heter transmissionen CommandQuad. DirectDrive kostar 59 535 kronor, vilket är 38 556 kronor mer än en AutoQuad ECO, men 15 669 kronor mindre än en steglös Autopowr. I sitt enklaste utförande kostar en John Deere 6210R 1 072 548 kronor, men modellserien sträcker sig ner till 6140R om man önskar DirectDrive.
I övrigt kommer de som tidigare kört John Deere att känna igen sig. Motorn är en sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 183 kW (249 hk) med effektboost och EGR-rening av avgaserna. Trots traktorns storlek, precis över tre meters höjd vid hytten, 650/85R38 bak och lyftkraft på 9,5 ton i trepunkten bak är den smidig att köra. Hytten är rymlig och ljus med mycket bra passagerarsäte och med reglagen bekvämt placerade, i detta fall flertalet av dem i höger armstöd. Touchskärmen underlättar inställningen och manövrering av traktorn, samt har isobuskompabilitet. Eftersom vi provkört 6210R med Autopowr tidigare, skriver vi inte om själva traktorn i övrigt i denna test eftersom ni finner det i de andra testerna här på sidan.

John Deere 6210R DirectDrive känns som en automatväxlad bil när man kör och passar bra både i fält och i transport. Enbart mekanisk drivning ger mindre effektförluster än en transmission med hydrostatutjämning.

Hytten i John Deere 6210R är rymlig och bekväm. Passagerarsätet går att fälla till bord och manövreringen av traktorn sköts till större delen från höger armstöd.

Även vid väldigt tung jordbearbetning sker växlingarna mjukt i de åtta powershiftstegen. Automatiken borgar för rätt växel trots att man har full fokus på redskapet.

Trepunkten bak lyfter 9 550 kilogram och traktorn har knapparna lagom högt placerade på bakskärmarna. Hydrauliska utskjutet på hitchen underlättar tillkoppling väsentligt.

Insteget till vänster är bra med en lagom brant stege och passagerarsäte som lätt fälls bort. Det högt placerade dörrhandtaget gör att man måste ta i för att stänga dörren utifrån.

Körspaken är återfjädrande och har växel upp framåt, växel ner bakåt och automatläge till höger. Önskad hastighet ställs in på scrollhjulet likt Autopowr-transmissionen.

Motorhuven öppnas uppåt på gasdämpare och frilägger större delen av motorn. Kylarna dras ut på sidan för att rengöras, vilket kräver svängt hjul. Det underlättar även vid oljekontroll, vilket syns i bild som en gul sticka.

Ratten är enkelt ställbar i höjd och teleskopled med medföljande instrument. Fram-/backspaken har parkeringsläge och fläkten med automatisk klimatkontroll sitter monterad i rattkonsolen.

Även höger insteg går att använda utan problem. I högerpanelen i hytten syns en lucka där säkringar enkelt nås. Batteriet sitter i en lucka under stegen, men har framdragna poler för laddning.

DirectDrive är en 24/24-låda med tre grupper och åtta powershiftsteg. Dubbelkoppling gör att växlingen sker väldigt mjukt, utan hydrostatens effektkrävande arbete.

John Deere 6210R DirectDrive
Motor:    Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 183 kW (249 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 004 Nm vid 1 600 rpm
Transmission:    Mekanisk med dubbelkoppling
Däck:    600/70R28 fram och 650/85R38 bak
Bränsletank:    405 liter
Lyftkapacitet:    9 550 kg
Max hydraulflöde:    154 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    7 400 kg (utan vikter) varav 37 procent på framaxeln
Vändradie:     6,85 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (23,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (75 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    1 599 723 kronor
Pris per hk:        6 665 kronor

Utrustning
Luftkonditionering:    Ja
Frontvikter, 1 150 kg: 25 128
Passagerarsäte:    Ja
Frontlyft och pto:    66 555
Hydraulisk släpvagnsbroms:    Ja
Femte dubbelverkande uttag:    Nej
Luftfjädrad förarstol:    Ja
Säkerhetsbälte förare:    Ja
Säkerhetsbälte passagerare:    Ja
Vändbar förarplats:     Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    20 151
Framaxelfjädring:    41 580
Krypväxel:        Nej

Tre plus:
–    Bekväm transmission
–    Bra hytt
–    Lättkopplad hitch

Tre minus:
–    Dörrhandtag för högt upp
–    Samma hydraul- och transmissionsolja
–    Extra sidoplåt på motorhuv

Relaterade artiklar