ANNONS

Lättkörd och smidig

Med fyra grupper och sex powershiftsteg har Valtra G135 Versu 24 växlar fram/back. I monitorn kan man ställa in vid vilket motorvarvtal transmissionen ska växla när den körs i automatläge och på så vis kan traktorn köras mycket mjukt, som en automatväxlad bil.

Valtra G135 Versu är lättkörd och bekväm och även aggressiviteten i fram/back kan justeras.
Behöver traktorn stannas, exempelvis vid ett stopp, är det bara att trampa på bromsen och transmissionen kopplas ur när traktorn står stilla. Släpps bromsen börjar den dra igen.
Alla inställningar görs i färgskärmen Smart Touch som är en pekskärm. Valtra lanserade denna för några år sedan med tanken att den ska vara lättanvänd och påminna om en iPhone. Man sveper och klickar på skärmen och tydliga symboler fram och bak på traktorn visar var man ska klicka för att komma till motor, transmission, trepunkt, yttre hydraulik, kraftuttag, autostyrning, och så vidare. Det finns inte så många undermenyer och därmed är det snabbt jobbat utan risk för att man dribblar bort sig. I monitorn kan föraren välja med vilket reglage ett visst yttre hydraulikuttag ska manövreras, exempel med knappar i körspaken eller med vippor i höger armstöd.
Körs traktorn manuellt växlar man med knappar och körspak i grupp- respektive powershiftlådan och väljer man automatläge är det bara att trampa på gaspedalen eller reglera farten med handgasen.
Det här är en liten smidig maskin som passar många arbeten, inte minst frontlastare.
Med ett stort takfönster som hänger ihop med frontrutan är sikten uppåt perfekt.
Hytten är bekväm och rymlig med bra reglageplacering. I terminalen finns även meny för autostyrning och redskapskontroll via ISOBUS.
Letar man efter svagheter är insteget till höger dörr dåligt och knapparna för trepunkt, yttre hydraulik och kraftuttag på bakskärmarna är svåra att nå.
Utrustningsmässigt är det inte mycket att klaga på. Testtraktorn har hyttfjädring och framaxelfjädring och är maskinen utrustad med trepunkt fram, som testtraktorn är, är det knappar där framme för upp/ner och yttre hydraulik.
Lyftdragkroken är omöjlig att se från förarplats så hydrauliskt utskjut bör väljas till när man köper en Valtra G135 Versu.
I övrigt är traktorn lättkörd och dragvillig. Den levererar den kraft man förväntar sig och uppträder perfekt. Den har en hjulbas på 2,55 meter och är en smidig och välbalanserad traktor.
Motorn har fyra cylindrar och ger 135 hästkrafter. Till det kan ytterligare 10 hästkrafter erhållas med boost när det behövs. Den väger drygt 5 ton.
En bra produkt från Finland kan man sammanfatta provkörningen med.
I sitt grundutförande kostar Valtra G135 Versu 1 071 000 kronor. Testraktorn har ytterligare utrustning som anges i följande faktarutor samt pris inklusive denna utrustning förutom frontlastaren. Denna är fabriksmonterad och kostar från 80 000 kronor. Fabriksmonterad autostyrning kostar drygt 100 000 kronor och där finns flera alternativ som Trimble och Novatel att välja på.
Något som dock inte finns på G-serien är Valtras Twin Trac, det vill säga vändbar förarplats. Önskar man det får man sikta på N-serien i stället.
Valtra G135 lanserades sommaren 2020 och vi har redan rapporterat lite om traktorn tidigare, men det är var den första riktiga testkörningen i fält och transport.
Serviceintervall för motorolja är 600 timmar vilket är normalt och när motorhuven öppnas kommer man åt det mesta vad gäller service.

Valtra G135 Versu

Motor:       Fyrcylindrig Agco Power på 4,4 liter och 106,6 kW (145 hk) maxeffekt och max vridmoment 550 Nm

Transmission:             Semipowershift

Däck:        480/65R28 fram och 600/65R38 bak

Bränsletank:               200 liter + 21 AdBlue

Lyftkapacitet:             6 000 kg

Max hydraulikflöde:    110 l/min

Max hydrauliktryck:    200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         5 140 kg (utan vikter)

Serviceintervall:         Motoroljebyte 600 timmar

Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

Pris:          1 184 900 kronor

Pris per hk:                8 171 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:     std

Frontvikter, 10 x 40 kg: 12 400

Passagerarsäte:            std

Frontlyft och pto:        73 400

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        nej
Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    27 100

Framaxelfjädring:       std
Hyttfjädring:              std

Krypväxel:                 8 800

Tre plus:

–       Lättkörd

–       Bekväm

–       Välutrustad

 

Tre minus:

–       Dåligt placerade knappar på bakskärmarna

–       Höger dörr fungerar inte

–       Liten verktygslåda

Relaterade artiklar