ANNONS

Lättkörd och tyst traktor

John Deere 6820 är lättkörd och tyst och transmissionen ger föraren möjlighet att köra ekonomiskt.
Ute till höger i instrumentpanelen finns två vred. Ett styr transmissionen och det andra fungerar som en farthållare. Med det förstnämnda ställer man in vid vilket motorvarv traktorn ska utföra växling i powershiften och med det andra hur högt motorvarv man tillåter motorn att gå på.
NilehnTeknik testar flera inställningar. När vi kör med tre vagnar som väger cirka 17 ton visar det sig att traktorn inte orkar nå 40 km/h om vi har transmissionsstyrningen på 1, det vill säga där traktorn går så bränsleekonomiskt som möjligt. Vrider vi upp den till 3 orkar traktorn köra i 40 km/h, precis som vi vill. Det här lär oss att det inte finns någon anledning att ställa vredet på mer än 3. Visserligen kommer traktorn att accelerera lite fortare, men det kommer också att gå åt mer bränsle. Om vi inte har särskilt bråttom och i stället vill spara bränsle kan vi kanske till och med tillåta oss att köra i läge 1 och nöja oss med 30–35 km/h.
Vi använder automatiken till powershiften i alla arbeten vi gör. Det ska man göra om man ska spara bränsle. Traktorns datorer är normalt sett listigare än föraren och kommer hela tiden att växla vid rätt tillfälle. Det är lätt att aktivera automatiken. Man trycker ner en knapp i växelspaken och en symbol som påminner om en trappa dyker upp i instrumentpanelen. Ovanför trappstegen visas aktuellt powershiftsteg. Trycker vi på knappen igen eller försöker växla manuellt i powershiftlådan kopplas automatiken ur.
Med kultivatorn efter ställer vi transmissionsstyrningen på 1 och farthållaren på max. I växel B, av A–F möjliga, når vi 10 km/h. Det ska vara potatis på fältet och vi kör djupt. Kultivatorn är sex meter bred men traktorn drar den relativt lätt. Hela tiden arbetar automatiken och stegar upp och ner i powershiften.
I ett fältarbete där man använder samma huvudväxel hela dagen finns det inte mycket att klaga på. Vid transportarbete måste man även växla manuellt i huvudlådan. Då hade en frikopplingsknapp i växelspaken suttit fint.
Den transmission som vi nu beskrivit kallar John Deere för AutoQuad EcoShift. Det innebär dessutom att det finns kopplingsfri fram/back till vänster om ratten. Här finns även ett neutralläge i mitten men ingen parkeringsbroms. Parkeringsläget sitter i stället i huvudväxellådan. Dessutom finns en mekanisk handbroms till vänster om förarstolen. Det är det endas som sitter där.
Den här John Deeretraktorn har inte reglagen i höger armstöd. Det innebär att spakarna för yttre hydraulik är mekaniska och sitter i högerpanelen tillsammans med alla andra reglage. Spakarna är numrerade och samma siffror finns där bak på hydrauluttagen. En av spakarna betjänar det hydrauliska utskjutet till lyftdragkorken. Det är en bra utrustning och en nödvändighet för att föraren ska kunna se kroken.
Hytten är bekväm och tyst. NilehnTeknik mäter ljudnivån vid fyra olika tillfällen med stängda dörrar och fönster. Stillastående på tomgång mäter vi 59 dBA, drar vi på full gas, 2 250 rpm, men står kvar stilla visar mätaren 71 dBA. Med kultivatorn efter och fullgas är värdet bara 70 dBA. Det beror troligtvis på att traktorn gick ganska tungt och att inte motorn varvade alls lika mycket som när traktorn stod stilla på fullgas. Vid transport når John Deere 6820 40 km/h redan vid 1 700 rpm. Ljudnivån är 71 dBA. Att den är högre nu än vid fältarbetet beror sannolikt på starkare ljud från däck och väg samt transmissionen. Alla värdena är acceptabla och innebär att man kan prata i normal samtalston i hytten.
John Deere har ett system där man anger priset för en bastraktor utan fäljar och däck. Det är upp till kunden att välja i utrustningslistan. Det är ett bra system som innebär att ingen tvingas köpa saker som man inte vill ha. Det är ofta fallet med färdiga paketlösningar. Priset i vidstående lista överensstämmer med testtraktorns specifikation. I sitt enklaste utförande kostar John Deere 6820 cirka 600 000 kronor. Då saknar powershiften inställningar och automatisk växling.
Vill man gå andra vägen finns det mycket att hänga på en John Deere 6820. Som exempel kan man få en större hydraulpump som ger 96 liter per minut. Den kostar 1 821 kronor. Upp till 325 liters bränsletank får man för 1 299 kronor.
Enligt broschyren ska John Deere även kunna lyfta upp till 8 400 kp, men vad det kostar framgår inte av prislistan. Det finns även krypväxel till 6820. Priset beror på vilken typ av transmission traktorn har men ligger i häradet 5 000 kronor.

John Deere 6820.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 111 kW (151 hk) maxeffekt och max vridmoment 619 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Sexväxlad synkroniserad låda, fyrstegad powershift med automatik och kopplingsfri fram/back ger 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R28 fram och 580/70R38 bak.
Bränsletank: 207 liter.
Lyftkapacitet: 7 700 kp.
Max hydraulflöde: 60 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 360 kg (utan vikter) varav 44 procent på framaxeln.
Vändradie: 6,0 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (56 liter).
Kraftuttag: 540, 540 ekonomi och 1 000 rpm.
Pris: 676 000 kronor
Pris per hk: 4 476 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter, 18 x 50 kg: 14790
Passagerarsäte:                1 863
Frontlyft och pto:                48 869
Hydraulisk släpvagnsbroms:                5 966
Fjärde dubbelverkande uttag:                4 167
Luftfjädrad förarstol:                1 510
Säkerhetsbälte förare:                611
Säkerhetsbälte passagerare:                611
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                std
Framaxelfjädring:                std
Hyttfjädring.                14 834

Den John Deere som NilehnTeknik testade hade fjädrad framaxel, vilket framgår av bilden. Väljer man bort denna utrustning blir traktorn 33 399 kronor billigare.

Hela huven lyfts rakt upp och det är lätt att komma åt såväl luftfilter som batteri i fronten. Batteriet är på 174 Ah.

Att reglagen sitter i högerpanelen i stället för i armstödet samt växelspaken är den stora skillnaden mot de John Deeretraktorer i 6020-serien som NilehnTeknik provkört tidigare. I spaken finns sex synkroniserade huvudväxlar, knappar för de fyra powershiftstegen och knapp för att aktivera automatiken.

John Deere 6020-serien har hyttfläkten under hytten och filtren till insugningsluften sitter bekvämt åtkomliga bakom två luckor, en till höger och en till vänster, under bakrutan.

Traktorn har knappar på bakskärmarna för att hissa upp och ner trepunkten utifrån. Frigångshöjden under upplyft dragkrok är 42 cm och höjden till ovankanten på hytt taket 280 cm.

Växling upp och ner i powershiften kan även göras med den orange vippan i högerpanelen. Det kan vara bra om man vill ändra hastighet snabbt när man har handen på reglaget för trepunkten.

John Deere 6820.

Relaterade artiklar